Ta ut inredning och mittstolpe

Eltonsmatte

Trådstartare
Jag ska byta hästtransport. Tittar på begagnatmarknaden då det är vad min budget tillåter i nuläget. Viktigt är att man lätt kan plocka ur inredning inklussive mittstolpe så jag även kör foder i släpet. Tar jag bort mittstolpen i mitt gamla släp får jag precis in 2 rundbalar vilket jag gärna vill få plats med i det nya i också. Har läst mig till att mittstolpen i ex Kylinge är lite besvärlig attt plocka i och ur. Vad har ni för erfarenheter, både bra och dåliga?

Jag tycker att mittstolpen i Kylinge är enkel att ta ur.
Har haft två kylinge och det har aldrig varit svårt.
Jag gör det dessutom med 1 arm eftersom jag bara har en.

Men man måste ju göra det åt rätt håll.
Tar man fel håll så är det inte enkelt.

På mitt Kylinge Apollo är det svårt. Dela är mellanväggen tung och svänger, sen är mittstolpen på mitt släp lite för lång (känns det som) så jag måste häva dit den med lång skruvmejsel och sen slå dit med klubba. Och stå på pall.

Jag ska byta hästtransport. Tittar på begagnatmarknaden då det är vad min budget tillåter i nuläget. Viktigt är att man lätt kan plocka ur inredning inklussive mittstolpe så jag även kör foder i släpet. Tar jag bort mittstolpen i mitt gamla släp får jag precis in 2 rundbalar vilket jag gärna vill få plats med i det nya i också. Har läst mig till att mittstolpen i ex Kylinge är lite besvärlig attt plocka i och ur. Vad har ni för erfarenheter, både bra och dåliga?

Vi har ett Kylinge och det är lite pyssligt att ta ur inredningen men inte farligt. Stolpen upplevs som någon annan skrev som om den vore nån cm för lång. Jag behöver dock varken pall, skruvmejsel eller klubba men det underlättar att vara två. Stolpen fixar jag själv och det tar inte lång tid, det jobbigaste är väl snarare att mellanväggen är tung och otymplig. Det går absolut att göra själv men det är inte bekvämt direkt ;)

Jag hade tidigare ett Kylinge Apollo, det kräves två personer, varav en hade ingenjörsexamen och en superkrafter.
Idag har jag ett Ifor W och plockar ut allt själv på två minuter. En pall för att nå upp till spärren på stolpen är allt.

Min Värmlandsvagn från -01 är lätt att plocka isär inuti, men mellanväggen är ju inte direkt fjäderlätt att kånka runt på.

Vi här med vv har säkert samma inredning. Lätt att plocka isär även om mellanväggen väger en del. Man lyfter ju ut den själv men man vill ju inte bära den några längre sträckor

Jag hade tidigare ett Kylinge Apollo, det kräves två personer, varav en hade ingenjörsexamen och en superkrafter.
Idag har jag ett Ifor W och plockar ut allt själv på två minuter. En pall för att nå upp till spärren på stolpen är allt.

Va?
Hur var den konstruerad egentligen? Eller vad gjorde ni då?
Jag har haft både en Orion och en Apollo och jag har tagit ut inredningen själv på ett par minuter.
Har dessutom bara en arm/hand att använda och det har aldrig varit svårt.
Bara häkta ur mellanväggarna, dra sprinten i taket och fälla den bakåt mot baklämmen.
Hur enkelt som helst.

Va?
Jag har haft både en Orion och en Apollo och jag har tagit ut inredningen själv på ett par minuter.
Bara häkta ur mellanväggarna, dra sprinten i taket och fälla den bakåt mot baklämmen.
Hur enkelt som helst.
Fast jag hade inte väggar, jag hade en vägg. Den vägde bly och hade inget man direkt kunden hålla den i, speciellt när den skulle tillbaka. Det gjorde den grymt otymplig och man var tvunga att hålla den uppe ca 3 cm ovanför golvet för att få in den i sprinten. Man satte en fot under och hoppades att den inte skulle bli allt för klämd. Man fick psykbryt i alla fall eftersom sprintarna nästan gick i.
Sen balken till taket fick man pressa på, så taket bångade lite innan den kom på plats.

Va?
Hur enkelt som helst.
Nix, mellanväggarna är väl sin sak, den bakre är jobbig eftersom den är ledad och tung (har matta/duk nederst), men det går. Det är stolpen som är det största problemet, den är liksom för lång, när den sitter i är släpet och inredningen hur stabil som helst, men att få bort den och sätta i den är ett smärre helsike.

Det går lätt att få isär, bara att fälla bommarna. Men som dom andra säger så är ju mellanväggen tung och otymplig(speciellt när man enbart är 1.60 kort) ;)

Jag är lika kort. Men det GÅR ju själv även om man svär ;)

Tills TS - du strippar ett VV från inredning på under en minut om mellanväggen är ur, och på Max 5 min om du ska asa ur mellanväggen själv utan hjälp.

En av fördelarna anser jag, att det inte har mittstolpe

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 892
Senast: HannaZ
·
Utrustning Jag har snöat in i blocket/hastnet djungeln av begagnade hästtransporter men känner att jag har för dålig koll! Jag har en stor (ca...
Svar
14
· Visningar
2 182
Senast: banani
·
Utrustning jag behöver en ny transport. med bredare spilta och bättre ventilation än min lilla kylingekärra kan ge. jag har varit länge låst vid...
Svar
12
· Visningar
962
Senast: Buck
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp

Hästrelaterat