Ta tyglarna i LC

N

novastar

Hur gör ni när ni kortar upp tyglarna efter den fria skritten i LC? Har alltid lärt mig att man ska korta lite i taget, men i LC:2 har man inte många meter på sig innan det är dags för trav. Kortar ni direkt till er vanliga längd, eller tar ni först t.ex lite mer än halvvägs och sen sista biten? Jag brukar korta kanske 3 ggr på varje tygel, men får svårt att hinna och får ofta låga poäng där (mkt pga att han gärna går mot hand i upptaget också). Tips tack!

Sv: Ta tyglarna i LC

Jag är visserligen ingen dressyrmänniska, men har alltid fått lära mig att man kortar upp hela tygeln på en gång.

Ja alltså man får ju korta lite i taget så att det inte blir för stora rörelser med handen...
Hålla lite i tygeln med "fel hand" och flytta fram den rätta handen på tygeln. Börja lite tidigare om du har svårt att hinna med. Träna mycket på detta hemma så att du hittar rätta knycken :D
Vill hästen gå emot handen får du försöka krama lite mer i tyglarna medan du kortar dem + arbeta på att förbättra lösgjordheten i alla lägen.

Snyggve: Hur ska man kunna korta hela på en gång? :confused: Då får man ju eftersom tygeln hänger fritt böja sig fram och ner med handen för att nå.....inte vad en dressyrdomare uppskattar (och inte hästen heller skulle jag tro...)

Ja alltså man får ju korta lite i taget så att det inte blir för stora rörelser med handen...
Hålla lite i tygeln med "fel hand" och flytta fram den rätta handen på tygeln. Börja lite tidigare om du har svårt att hinna med. Träna mycket på detta hemma så att du hittar rätta knycken :D

Jo, det är lite så jag brukar göra, men svårt i LC2 att mellan 2 bokstäver dels korta tygeln, få hästen i rätt form och börja trava innan nästa bokstav, puh. Och att börja innan ser nog domaren eftersom man kommer på diagonal ganska nära där domaren sitter. Har börjat fundera på om jag ska försöka begränsa det till ett visst antal steg, t.ex. att jag ska ha kortat färdigt tygeln efter 4 steg. Vet inte om det funkar, ska prova idag när jag rider.

När jag har tävlat LC:1 så brukar jag få rätt höga poäng då jag ska ta tyglarna igen. Ofta får jag kommentaren "Mjukt" som jag antar är positiv haha :D
Försök att inte stressa (även fast det kan vara svårt att hinna) och ta lite i varje tygel åt gången. Ja.., försök att göra det "mjukt" :)

Nej, det gör jag såklart inte :D Ska se hur vi ska förklara detta...

Jag tar tag i vänstertygeln med vänsterhanden och använder högerhanden för att "dra" tygeln till lagom längd. Och sen tvärtom med högertygeln. Det låter kanske konstigt när man beskriver det, men jag gör alltid så när jag rider, på alla hästar. Tar självklart väldigt mjukt i tyglarna och släpper oftast fram handen lite i början så det inte blir en chock för hästen :p Och de brukar aldrig gå ur formen eller protestera på något sätt när jag gör detta.

Jo, det är lite så jag brukar göra, men svårt i LC2 att mellan 2 bokstäver dels korta tygeln, få hästen i rätt form och börja trava innan nästa bokstav, puh. Och att börja innan ser nog domaren eftersom man kommer på diagonal ganska nära där domaren sitter. Har börjat fundera på om jag ska försöka begränsa det till ett visst antal steg, t.ex. att jag ska ha kortat färdigt tygeln efter 4 steg. Vet inte om det funkar, ska prova idag när jag rider.

Som sagt - träna mkt på detta hemma så tror jag att du kommer på hur du ska göra :)
Och tränar du ofta på att bara skritta och korta tygeln och sedan släppa ut den igen och korta igen osv kommer hästen att bli mer van och inte förvänta sig att det ska hända något så snart tygeln kortas, vilket kommer att göra det lättare att behålla avspändheten.

lånar tråden..

i LC:1 när man släpper tyglarna innan fri skritt, ska man ju släppa lite i taget.
Men som i LC:2 då t ex, ska man bara släppa tyglarna helt och hållet på en gång innan skritten?
Det känns ju lite dumt om man har hästen i form och sen bara släppa allt..

En häst som är riktigt eftergiven på tygeln kommer ju automatiskt sas att länga ut halsen när du länger ut tygeln. Man låter bara tygeln glida mellan fingrarna kan man säga :idea:

Jaa, och det är det man gör i LC:1, men i LC:2 så får man ingen sträcka på sig att succecivt länga tyglarna :confused:

Om du saktar av vid bokstaven och sen länger ut tygeln kan det ju knappast ta mer än ca två steg innan tygeln är helt lång och det kommer ingen domare att klaga på.

Träna mer på detta hemma. Du ska kunna ta tyglarna utan att hästen spänner sig. Bara att öva!!:)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Cykla på Rügen?
  • Era bästa smaksättningar...
  • Hudvårdstråden 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar