Ta tillbaka häst som man ska sälja?

L

lie

Jag satte ut en annons på min häst för 3 månader sedan.. Hittade då en tjej som lånade henne. Vi har skrivit kontrakt först 3 månader, och sedan om allt är bra 1 år, därefter köp. Nu vill hon ta 3 månader till och därefter ett år pga en del omständigheter. Men nu känner jag att jag inte vill sälja hästen, utan att jag vill behålla henne. Det är inget fel på den här tjejen som har henne, och hästen ser väldigt fin ut då jag hälsat på.
Men kan man göra så att man avbryter det hela? Eller?

Sv: Ta tillbaka häst som man ska sälja?

Varför skulle du inte kunna göra så? Det är ju fortfarande din häst. Så om du vill hha kvar den så säg det till henne.

Ja men det känns så dumt.. Eftersom hon är inställd på att köpa hästen och hon har lagt ner en del jobb..

förstår att det kan kännas dumt! men det är ju ändå din häst! Fast det beror säkert delvis på hur kontraktet är skrivet? Beroende på hur det är skrivet så kanske hon har rätt att kräva ersättning för det jobb hon lagt ner, och då ska det börja värderas.... Så ångra dig inte om du inte verkligen bestämt dig för att behålla den, så du inte ångrar dig igen och säljer den iallafall sen... det har du ju iofs din fulla rätt att göra, men det kanske kan vara lite ojyst...

Men tjejen kunde väl köpt hästen direkt om hon velat? I så fall tycker jag att hon får skylla sig själv som skulle ha den på prov först, hade hon varit seriöst intresserad kunde hon köpt den på en gång.

Med ett sånt snällt och mesigt kontrakt så får hon väl skylla sig själv eftersom hon inte köpte hästen direkt och börjar strula med 3 månader till.

Vad säger att hon verkligen köper hästen när den långa prövotiden är slut?

Med ett sånt snällt och mesigt kontrakt så får hon väl skylla sig själv eftersom hon inte köpte hästen direkt och börjar strula med 3 månader till.

Vad säger att hon verkligen köper hästen när den långa prövotiden är slut?

exakt!!!!!!

Ja det är ju kanske inte säkert att hon gör heller. Men det är väl bättre att ta hem hästen innan man förlänger med tre månader till?

En prövotid på 1½år tycker jag är lång tid:eek:, tom 1år o 3 månader är långtid

Det var en väldigt lång prövotid. Satte du ut en säljes eller utlånas annons från början? Allt beror ju egentligen på vad ni skrivit i kontraktet. Jag skulle tro att om ni skrivit in att tjejen är garanterad att få köpa hästen så begår du kontraktsbrott och får då ersätta henne. Då får du förmodligen stå för alla hennes utgifter under den tid hon haft hästen plus ev tillägg om hon utbildat hästen. Jag tycker du ska prata med henne och säga att du ångrat dig och inte vill sälja hästen. Hon kanske är förstående och lämnar tillbaka den utan krångel och då är ju saken ur världen annars får ni försöka komma fram till något tillsammans.

*kl*

Kan hon kräva ersättning om hon inte köper hästen då prövotiden gått ut?
Vet att man kan göra det om man ägaren ångrar sej mitt i prövotiden eller då den som har hästen vill o tänker köpa hästen då tiden tagit slut..

Men om Personen som ska köpa ska krångla med nya kontrakt så kan väl ägaren ta tillbaka djuret utan att betala ersättning.. Då bryter ju köparen kontraktet.

När man inte kan se avtalet fullt ut hur det är formulerat så är det svårt att säga något.
Men om man utgår från de få uppgifter som finns i tråden, så har avtalet redan brutits. Det ska ju enligt uppgifterna vara på först tre månader och sedan förlängas med ett år. Nu vill den eventuella köparen göra ett nytt avtal om ytterligare tre månader.

Så med dessa uupgifterna kan TS göra följande utan att riskera något. Säga att antingen går man det ursprungliga avtalet och går över på ett år eller så tar TS hem hästen.

Det hade varit enklare om det i avtalet funnits möjlighet för ägaren att också säga upp det. Men det vet vi ju inget om.

Hur gick det? Sålde du hästen eller fick duhem den? Förlängde ni kontraktet?

Uppdatera!:bump:

Skrev ni i kontraktet, att om allt var bra, hade hon rätt att förlänga och sedan köpa?
Isåfall måste du ju bevisa att hästen inte har det bra, för att ta tillbaks den.

Jag har inte tagit hem hästen, ännu.. Men om hon krånglar mer efter 3 månader igen så tar jag nog tillbaka häsen..

Nej vi skrev inte från början i kontraktet att det skulle bli 3 månader till utan det las till nu när hon ville ändra. Men det står typ att om hästen inte har det bra så har jag rätt att bryta kontraktet. Och när hon haft hästen 1 år. Om hon inte köper henne så är hon skyldig att hitta likvärigt hem där hon då sälj.

När jag satte ut annons så skrev jag säljes. Det var inte menningen att jag skulle låna ut henne. Men först ville hon ha 3 månaders prövotid och sedan har det längts mer och mer..

Saken är den att jag har för svårt att säga nej. Och hon är mycket mån om hästen så det känns bra. Men jag uppdaterar om det blir någon ändring:)

Är ju bra att hon tar väl hand om pållen, men du vill ju ha tillbaks den.
Och om det inte står något annat i kontraktet, så får du väl vänta i tre månader till och sedan ta hem den?

Ja det är ju kanske inte säkert att hon gör heller. Men det är väl bättre att ta hem hästen innan man förlänger med tre månader till?

Jepp det är det alla gånger tycker att du ska behålla hästen ifall det är vad du vill och sen varför vill hon igentligen förlänga i 3 mån till då hon ska förlänga det sedan i ett år före hon ska köpa hästen? var bara nyfiken över det, ett år till borde ju räcka utan att tjafsa om att först ha henne i tre månder före ni förlänger ett år.

Jepp det är det alla gånger tycker att du ska behålla hästen ifall det är vad du vill och sen varför vill hon igentligen förlänga i 3 mån till då hon ska förlänga det sedan i ett år före hon ska köpa hästen? var bara nyfiken över det, ett år till borde ju räcka utan att tjafsa om att först ha henne i tre månder före ni förlänger ett år.

Håller med, det låter rätt skumt.

Luktar bedrägeri lång väg tycker jag. Så tråkigt när någon (du) blir utnyttjad. Det tar ju inte 3 månader!! att ta reda på om man trivs med en häst eller ej. OK för några veckor testperiod om man går med på detta men 3 månader?. Tror hon är någon som vill ha en häst utan att betala den... Strular hon redan så nu så lär det inte bli bättre sedan. Kanske hon har gjort så här förut? Det är ju som att låna/hyra en häst utan att betala för den. Får hon betala dig någon om hon lämnar tillbaks den utan köp? Har hon lagt någon handpenning? Finns ju människor som gör så här, "lånar/prövar" hästar några månader, utan att ämna köpa dem alls.. och går sedan vidare till en ny häst när ägaren kommer på vad denne syslar med och tar hem sin häst... Min åsikt i alla fall - avskyr människor som är oärliga!!

OJ !! såg nu (läste inte riktigt) att haft hästen i mer än 1 år... Tror nog du måste se dig som lurad - tror aldrig att hon köper hästen utan vill bara förlänga "prövotiden" så länge det går innan hon måste lämna tillbaka hästen... Fråga är om ni gjort upp något om pengar? Om hästen blir skadad under "prövotiden"..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 313
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 398
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 021
Senast: Lavinia
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 095
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar