Ta tillbaka eller sälja?

Sv: Ta tillbaka eller sälja?

Jag är i precis samma situation som du. Har hästen utlånad till fodervärd pga barnafödsel nr 2. Fodervärden vill köpa hästen och jag vet att han har det jättebra där och det fungerar kanon på alla sätt. Det bästa för hästen vore att vara kvar hos fodervärden för hur jag än vrider ut och in på mig själv så kommer jag inte hinna rida och sköta om honom så mycket jag skulle vilja utan vara beroende av en medryttare ett par gånger i veckan. Samtidigt så om jag säljer hästen så är allt jag har kvar i livet bara jobb och ta hand om barn och hem. Har en man som jobbar mycket (06-20) och får ingen avlastning på hushållsarbete eller så heller. Jag behöver hästen för att må bra för egen del och få energi till att orka alla jobbiga och tråkiga delar (hushållsarbetet) Jag tror faktiskt jag är en bättre mamma om jag mår bra och kommer hemifrån om det så bara är en timme per dag. Om jag säljer hästen nu är det troligaste att jag blir uppslukad av alla tråkiga måsten och aldrig skaffar häst igen. En gammal jobbarkompis hade 5 barn och två hästar och jag frågade henne hur hon orkade med hästarna och hennes svar var att utan hästarna hade hon aldrig orkat med barnen och hemmet.

Så frågan är inte så enkel och jag lider med dig. Förnuftet säger en sak men hjärtat en annan. Lycka till med ditt val, men sälj inte hästen bara för att alla andra säger att du inte kommer hinna/orka för som jag försökte få fram här ovan så kan hästar faktiskt ge energi också.

Ja du..... Många är lite negativa i den här frågan.
Jag skulle vilja säga att det handlar mycket om vilken uppbackning man får hemifrån.
Jag sålde själv mina hästar när äldsta var 9 månader pga att hästeriet vart motarbetat av min dåvarande sambo. Saknade det fruktansvärt hela tiden.
Så när minstingen var 5 veckor så började jag rida hos en killkompis 2 gånger i veckan. Men det var inte alls samma sak att rida andras hästar..... Jobbigt att inte kunna påverka hur hästarna har det osv. Så jag slutade.....
Vid årsskiftet när minstingen var 2,5 år så köpte jag en unghäst och stallade upp där det fanns/finns ridhus. Nu har jag köpt ytterligare en häst.
Men å andra sidan så har jag en helt annan uppbackning hemifrån då min nuvarande sambo ställer upp till 200 %.
Håller dock på att leta medryttare ca 2-3 dagar i veckan som avlastning.
Har en annan kompis som har gård, barn, ensam i veckorna, jobbar och har 10 hästar varav 3-4 som tävlas aktivt. Hon grejar det galant med lite planering. Beundrar henne verkligen :)

*kl*

Det går utmärkt att få ihop småbarn, häst och jobb, om man har bra backup hemmifrån! (och dessutom någon som kan hjälpa till att rida hästen någon / några dagar i veckan)
Har man inte allt för långt till stallet kan man faktiskt åka upp på kvällen när barnet (alt barnen) somnat. (förutsatt att man åtminstonde har något ställe med lite lyse att rida på)

Jag säger att du ska följa ditt hjärta!! Man kan vara mamma, hustru, karriärskvinna och hästägare samtidigt :)

*kl* Följ DITT hjärta, vad vill DU?

Men vill också säga att utan häst hade jag säckat ihop som småbarnsmamma. Den GER energi och glädje som jag tar med mig hem! :bow:

Absolut! När jag kommer till stallet så måste jag lämna allt annan utanför - det finns bara här och nu. Och det är jätteskönt, man stressar av på ett helt underbart sätt. Man blir glad och orkar mer hemma.

Men - vilka förutsättningar man har, det kan bara den enskilde själv bedöma. Som Minan skriver här ovanför ... bra backup hemifrån ... någon som kan hjälpa till att rida ... inte allt för långt från stallet ... när barnen somnat...

Finns inte hjälpen, om man bor långt ifrån och man själv slocknar före barnen pga att det ena barnet är morgonpiggt och det andra lever rövare hela nätterna, så tror jag att man får det jättetufft med ständigt dåligt samvete. Bättre då att lägga ner det egna hästeriet tills man får tillräckligt eget utrymme igen.

Visst är det inte så utvecklande att rida andras hästar, men i brist på bröd får man äta limpa! Någon timme i veckan kanske man kan ta sig, men inte tre-fyra timmar varje dag, året runt, plus extra tid för allt annat icke-dagligt hästeri.

Liksom Hiddeous uppfattade också jag att TS egentligen inte ansåg sig ha möjlighet att ge hästarna den tid/kraft som hon anser att de behöver och jag tycker inte att man ska ha dåligt samvete för att man i det läget "överger" en helt underbar häst.

Med mitt inlägg ville jag bara visa på de svårigheter som jag hade - och som man kanske inte tänker på när man står där och så förtvivlat gärna vill hitta någon möjlighet att slippa det som man innerst inne känner att man måste.

Men förhoppningsvis kanske TS kan läsa mitt inlägg och se att i hennes fall, så finns faktiskt den hjälp, den närhet till stallet osv. som kan göra skillnad. För till syvende och sist så handlar det ju om hur lång tid man lägger ned på stallet varje dag och om man kan hitta den tiden någonstans.

När min yngsta var 2-3 månader så köpte jag inte en utan yvå hästar! Det slutade med att jag behöll en av dem. Var i stallet fem dagar i veckan, medryttare två. Detta fungerade suveränt. Xet jobbade skift så jag var i stallet på fm ena veckan och på kvällaena den andra.

Allt går bara man vill och stöttar pappan dig så är det inga omöjligheter.

har inte läst igenom tråden, men svarar ändå :)

Spontant så tycker jag att du ska ha hästen ute på foder till de där, de verkar ju SUPER! Då har du ju tid för dig och din familj + slipper dåligt samvete.
Men jag förstår att du vill ha din häst själv.

Bor hästen långt bort? Du skriver att du bara kommer ha tid att rida någon gång per vecka hemma, finns det möjligthet att bli "medryttare" på din häst när den står hos de andra istället? Då skulle ju du slippa tidspress och dåligt samvete, samtidigt som du har kvar din häst på sätt och vis!

Jag skulle INTE sälja, man vet aldrig vad som händer en dagen det går fel/de inte vill ha den/ni bli osams osv. Det är alltid bra att kunna plocka hem sin häst på dagen och bestämma själv. Du kanske vill avgöra om hästen ska få vandra vidare eller ej (den dagen det kommer alltså).
Om några år när barnen är äldre kanske du vill ha hem hästen osv.

När jag fick barn nummer två funderade jag på att sälja, kände att det är knappt med tid. Men jag mår så bra när jag får vara i stallet. Får enegi av det. Efter en hel dag med barn kan det vara så skönt att få komma ut och vara själv ett tag. Ett sätt att ladda igen.

Men som sagt, tiden. Att rida varje dag är det inte tal om, framför allt eftersom min man har travhäst som måste tränas. Jag löste det så att jag har en tjej som rider henne, och har henne som sin egen, dvs hon får träna och tävla som hon vill. Och ibland rider jag min häst när jag har tid. Fungerar utmärkt. Hästen är i fin kondition och mår bra och jag får "hobbyrida" lite när jag vill. Dessutom har det blivit så att jag tar sällskap ut i skogen på min och mannens häst. Det är ett plus då vi har eget stall och inga inhyrda så oftast red jag ju själv innan. Och det är roligt att vara med på träningar och titta på. Det kan jag ju göra och ha barnen med mig. Så om du har hjälp av den här tjejen i stallet skulle jag absolut ta hem hästen. Fast det är då viktigt att personkemin stämmer mellan dig och tjejen.

Som sagt var, det hänger mycket på uppbackningen från mannen.. Jag har två hästar(varmblod, shettis) och en 7åring samt en 1åring. Jag hinner släppa ut och fodra på morgonen efter att ha skickat 7åringen till skolan, sen tar jag vid med ettåringen igen och pappan åker och jobbar. Han kommer hem, dags att mocka, fodra, och ta in dem samt ev. rida.. Ska jag smörja sadlar, hämta spån eller liknande så hoppar jag över ridningen den dagen, samt passar på de dagar när maken inte jobbar. Rider ca 4-5 ggr /vecka. Utan hästarna skulle jag bryta ihop, behöver det avbrottet för att kunna vara mig själv och inte bara fru/mamma!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 670
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar