Ta tillbaka eller sälja?

ÅDI

Trådstartare
Jag har grov beslutsångest och behöver höra någon annans synpunkter.

Jag fick barn i våras och beslutade mig efter mycket om och men att låna ut min häst när dottern var 3 månader, varken tid eller pengar räckte till och jag hade kroniskt dåligt samvete för att jag var i stallet istället för hemma och tvärtom.

Jag har hälsat på hästen då och då så jag vet att hon har det jättebra där hon är, hon bor just nu i ett litet privatstall tillsammans med en annan häst som hon blivit väldigt bra kompis med.
Ett litet minus har varit att det var dottern i familjen som skulle rida henne, den andra hästen är mammans, dottern har dock inte visat så siort intresse så så mycket ridning har det inte blivit men i övrigt har hon det kanonbra.

Idag ringde ägaren till stallet där jag hade henne inhyrd och ville att vi skulle komma tillbaka. Jag skulle inte behöva betala hyra så länge jag var mammaledig, dom skulle ta hand om hästen de dagar jag inte var där och t.o.m hittat en duktig tjej som ville rida henne.
Det enda jag behövde ordna var foder.

Jag ringde och pratade med tjejen som lånar henne, innan jag hann berätta mitt ärende sa hon att hennes man börjat rida hästen och det fungerar så otroligt bra och de har blivit så fästa vid henne att dom vill köpa henne.
När jag berättat varför jag ringde blev hon jätteledsen men sa att det självklart var mitt beslut.

Så...givetvis vill jag ha hem min häst och det är ett jättegeneröst erbjudande av hyresvärden.
Haken är att jag ju som sagt är mammaledig och det snart är vinter och mörkt på kvällarna när dotterns pappa kan ta hand om henne.
Om ett tag byts föräldraledigheten ut mot jobb och dagishämtningar och det är mycket möjligt att det blir ett barn till om ett par år och då börjar det om igen.
Jag vill att hästen ska ha det så bra som möjligt även om en egoröst skriker inombords att jag ska ta hem henne.

Någon klok bukare som vill komma med några tankar?

Sv: Ta tillbaka eller sälja?

Oj, så svårt.

Du säger att du vill ha tillbaka din häst, men kommer du själv att ha tid att rida henne eller blir det enbart medryttaren som rider? För då är det ju ingen större vits med det.

Om du känner att du har tid och ork att rida ett par gånger i veckan så hade jag nog satsat på att ta hem henne, men diskutera igenom det hemma ordentligt först så din sambo är medveten om att du kommer vara borta vissa kvällar per vecka.

Men vad gör ni om ni inte hittar någon medryttare? Det är ju inte alltid så lätt att hitta en seriös person och denne kan ju säga upp sig med tiden?

Om du innerst inne tror att du inte kommer hinna eller må bra av situationen, då hade jag sålt- låter som ett toppen hem för hästen där den är nu.

Jag har också småbarn och jag skulle aldrig klarat av att välja bort hästarna, men var och en måste ju göra det som känns bäst för just henne.

Någon gång i veckan ska jag allt hinna rida men det är ju som du säger svårt att veta hur det blir med medryttaren.

Men det är tiden som gör mig tveksam, tänk om jag sitter där om ett halvår igen med dåligt samvete och då måste sälja hästen. Då hade det ju varit bättre att låta henne vara där hon är nu där jag redan vet att hon har det bra.
Samtidigt är hon den perfekta hästen för mig och att sälja är så definitivt!
Tjejen som lånar henne vill inte fortsätta låna utan hon vill köpa.

Jag får sova på saken, usch vad jobbigt det kan bli...

Häst, bebisar, jobb, relation, äta, sova, städa, åka emellan...hinna med att vara pigg, glad och avstressad någon gång ibland...

- det låter som du skulle behöva minst 105 timmar per dygn! Alternativt skrapa hem en riktig storvinst på triss, skippa jobbet och anställa en husa (vi kan väl kalla det plan A??:D)

I brist på snormycket pengar har man nog inte mycket annat att välja på än att prioritera - och du planerar för jobb, barnpassning och fler bebbar just nu.

Jag hade nog låtit familjen köpa hästen - alt fortsatt ha henne på foder tillsvidare. Du vet ju att hon har det bra där och att familjen trivs med henne. Tar du tillbaka hästen och sedan kommer på att tiden inte räcker måste du börja om från början och hitta en ny ägare (och det är ju inte alltid det går jättbra).

Gör en "tidsbudget" över hur ditt liv kommer se ut när du kommer att ha både jobb, häst och baby. Räcker tiden? Hur mycket har klockan hunnit bli när du väl kommit till stallet? Hur pigg är du då? Finns det någon som kan/orkar och vill passa barnet/barnen när du är i stallet? Vem? Kan du få hjälp med hästen om det krisar sig med tiden?

Om det ser ut att finnas lösningar som kommer att fungera i realiteten så tror jag att ett eget intresse är väldigt värdefullt - men om intresset uratar i bara stress och dåligt samvete så blir det destruktivt istället.

Lycka till vad du än väljer! Oftast blir det tillslut bra hur som helst!:idea:

Tack! :bow:

Ni skriver nog egentligen sådant jag redan vet men jag behöver nog se det skrivet av någon annan för att inse läget.

det är jättesvårt, jag har själv funderat hur fasiken jag ska göra och kommit fram till att jag ska försöka få tag på en medryttare. Jag känner att jag behöver hästen i mitt liv så att det inte bara blir dagishämtningar och jobb i livet. Nu har jag häten i ett litet bra stall och får hjälp om jag inte kan någon dag så det fungerar.

Men ditt dilemma är svårt, känner du att du kan sälja hästen? Annars låter ju det andra alternativet riktigt bra!

Kan inte ge dig något annat råd än att du ska föla ditt hjärta!

Fast allt det där har ju så gott som alla förutom barn då och de är man ofta två om.

Helt rätt! Poängen är att många brukar tycka att det är tillräckligt knivigt att få tiden att räcka till redan utan småbarn att ta hand om (jag har inga egna barn - men har fått intrycket att de är ena riktiga små tidsslukare). Flera av mina fd stallkompisar har i alla fall gett upp hästeriet helt sedan de blev mammor - trots att hästintresset inte har sviktat...

Sedan hänger det väl mycket på den egna personligheten också; hur pass bra man kan få ihop alla delarna till en fungerande helhet. Jag själv är ingen s.k. "stresstålig" människa och ingen schemaslav eller stor organisatör heller ska erkännas - därav den kanske något skeptiska tonen i mitt tidigare inlägg (som dock avslutas med en gnutta hopp för TS - alla är ju inte som jag (och mina mamma-kompisar):p!)

Bor "fodervärdarna" långt ifrån dig?
Du kanske skulle kunna skriva i kontraktet (om de köper henne)
att du kan få hälsa på och rida någon gång ibland?

Bara en tanke som slog mig.

Var själv i den sitsen för ca 2 år sen...hade precis fått 3:e bebisen och hade dåligt samvete för hästen. Sen blev det en bebis till 1 år senare, bestämde då att sälja hästen.
När hästen var såld fick jag panik...och nu ett halvår senare har jag 3 hästar!! Nu är vi iofs en stor familj med stora barn oxå..som hjälper till att passa dom små så nu rider jag , sambon och 2 av tjejerna..
Fast hade jag inte haft dom hemma hade jag kanske inte hunnit :)

Som mamma till 2 barn som nu är 8 och 6 har jag inte glömt hur det var när dom var mindre. Dom äter ens liv...:p:love: Jag vet att jag inte skulle ha orkat med en häst då men det är bara jag.

Kan du inte låta fodervärden ha kvar hästen ett tag till? Alltså varken ta tillbaks eller köpa?

Svår sits du har :(

Helt rätt! Poängen är att många brukar tycka att det är tillräckligt knivigt att få tiden att räcka till redan utan småbarn att ta hand om (jag har inga egna barn - men har fått intrycket att de är ena riktiga små tidsslukare). Flera av mina fd stallkompisar har i alla fall gett upp hästeriet helt sedan de blev mammor - trots att hästintresset inte har sviktat...

Och jag var precis tvärt om tog upp hästintresset igen när yngsta sonen var 8 månader. Slutade rida när jag vart gravid med äldsta grabben -01 för jag var hysteriskt rädd för missfall. När yngsta låg i magen -04 bestämde jag att jag skulle börja kolla runt efter stall och häst igen. Vi hade flyttat så jag visste inte om några stall osv. Men det dröjde tills han var 8 månader innan det vart klart.

Min sambo är enorm och stöttar mig hela vägen i detta med hästar och ridning. Så trots 3 barn hemma varav 2 har funktionshinder så hinner både jga och sambon med våra tidskrävande intressen.

Grattis till det nya barnet;). Jag skulle vilja säga att låt förnuft råda över känslorna...och vad blir ditt inre svar då ?

Själv kan jag tycka att var sak har sin tid...att vara småbarnsförälder och få allt att fungera och att ibland hinna ladda batterierna i mellan kan var ett projekt i sig om än roligt så klart.

Att ha ett intersse/hobby som både är dyrt och mycket tidskrävande kan tappa sin "charm och lyckokänsla" om man slits mellan tidsbrist och dåligt samvete och istället bli en börda...och att lita på andras välvilja och hjälpsamhet kan vända på en femkrona pga att de hamnar i en situation i livet som gör att de inte kan hjälpa till mer.

Om det hade varit jag så hade jag valt familjen och låtit dom ha hästen på foder och om du bestämmer dej med tiden trots allt sälja har dom första "tjing"
om hästen fortsätter att ha det bra hos dom...säger som föregående talare om de inte bor allt för långt bort så kanske de tycker att det är toppen att du kommer och rider ibland...

Lycka till med dtt beslut // fejema

Tidsbudget, så logiskt men inget man skulle ha kommit på tanken att göra! :bow:

TS:
Tycker också det låter klokast att låta hästen vara kvar hos fodervärden (kanske fortsätta ha på foder så du slipper känna att du släpper den för alltid om du inte är redo för det?) Bra fodervärdar är inte alltid lätt att hitta, köpare likaså, gör man väl det kan man ha gott samvete! :idea:
Sen förstår jag om det hade varit roligt att ha hästen hemma, och hinner du - varför inte?
Man FÅR vara lite ego ibland, det behöver man! Personligen hade jag nog inte tyckt att det gett så mycket att få rida sin egen häst en gång i veckan dock, då blir den ju ändå "präglad" efter medryttaren.

låt ditt dåliga samvete styra. vill du verkligen sitta på hästrygg och ha dåligt samvete för sambo och bäbis och tvärtom?

om du kan få det att funka med hjälp hemma, så hästen blir aktiverad, låter ju det kanon. då kan du ju ta 1-2 dagar i veckan som blir bara dina. då får sambo ta hand om bäbis. är helt säker på att sambon säkert vill ha någon dag i veckan till bara sitt åxå och då får ju du ställa upp på det! :)

Min erfarenhet säger att du ska ägna dig åt mamma-rollen just nu. Du lämnade ut hästen när dottern var 3 månader och det ligger en jobbig period framför er med små barn. Jobbigt på det sättet att barnet blir mer krävande ju äldre det blir. Sedan brukar det här med barnfödande ha en upprepande effekt, kommer en kommer gärna flera.:D Att ha häst är inte som vilken hobby som helst eftersom det är ett levande djur. Mitt tips är att sälj hästen nu när du har chansen och njut av ditt (dina) barn en tid framöver och ta upp hästeriet senare. Ett alternativ är att själv bli medryttare en dag i veckan som då blir "din" hästtid men utöver det har du inte ansvar för någon häst. Jag har sett på nära håll de som försöker får ihop allt men som hela tiden mår dåligt av att inte räcka till. Ex medryttare blev sjuk och ägaren fick själv ta hand om hästen i två veckor. Mannen fick ställa in sina planeringar till följd av att han inte blev så glad och diskussioner uppstod. Jag lämnade också allt vad hästar heter när mina barn gjorde entré i världen och saknaden fanns hela tiden. Men jag insåg också att jag hade tagit vatten över huvudet om jag haft häst. Man har ju ett vuxenförhållande också att vårda vilket är svårt nog med småbarn ändå.
Barnen växer fort men hästar är forever.

Jag har bara hunnit skugga igenom allas inlägg då jag sitter på jobbet. Men det första jag reagerade på var att hyresvärden ville att du skulle komma tillbaka - varför tänker jag genast?! Visst kan dom sakna er osh så men ändå..
Och sen har DOM hittat någon som kan rida hästen! - Det är väl din häst, och du hade kunnat hitta någon medryttare i så fall om du hade velat ha kvar hästen och rida själv vissa dagar?!
Förstår att du vill ha kvar hästen, det kanske är möjligt att ha kvar hästen hos fodervärden tills barnet blivit lite större? Du behöver ju inte sluta med hästar helt.
Rätta mig gärna om jag har fel :idea:

Någon gång i veckan ska jag allt hinna rida men det är ju som du säger svårt att veta hur det blir med medryttaren.

Men det är tiden som gör mig tveksam, tänk om jag sitter där om ett halvår igen med dåligt samvete och då måste sälja hästen. Då hade det ju varit bättre att låta henne vara där hon är nu där jag redan vet att hon har det bra.
Samtidigt är hon den perfekta hästen för mig och att sälja är så definitivt!
Tjejen som lånar henne vill inte fortsätta låna utan hon vill köpa.

Jag får sova på saken, usch vad jobbigt det kan bli...

Jag skulle sälja i det läget, om det inte är en alldeles exceptionell häst. Får du tid att ha häst igen kan du köpa en då, men mår hästen bra där den är och allt fungerar kanon - slå till. Det är inte lätt att hitta vettiga köpare!

Jag har bara hunnit skugga igenom allas inlägg då jag sitter på jobbet. Men det första jag reagerade på var att hyresvärden ville att du skulle komma tillbaka - varför tänker jag genast?! Visst kan dom sakna er osh så men ändå..
Och sen har DOM hittat någon som kan rida hästen! - Det är väl din häst, och du hade kunnat hitta någon medryttare i så fall om du hade velat ha kvar hästen och rida själv vissa dagar?!
Förstår att du vill ha kvar hästen, det kanske är möjligt att ha kvar hästen hos fodervärden tills barnet blivit lite större? Du behöver ju inte sluta med hästar helt.
Rätta mig gärna om jag har fel :idea:

Det blev inte mycket sömn för min del i natt.
Den största anledningen till att hyresvärden vill ha oss tillbaka är att min häst och hennes häst var oskiljaktiga och sedan min häst flyttade har hennes häst deppat ihop totalt. Hon anstränger sig inte vid arbete och hon äter jättedåligt. Jag vet inte om det har med min hästs flytt att göra men OM den hästen mår bättre av att ha min häst där förstår jag att hon vill testa, det är inget roligt att se hennes häst stå och hänga ensam i ett hörn av hagen och rata allt i matväg.

Angående medryttaren var det en tjej som ville hjälpa till med hästen redan när jag velade om jag skulle låna ut hästen från början. Dom andra i stallet kände till tjejen och sa att hon var seriös och duktig men jag bestämde mig ändå för att låna ut hästen eftersom jag inte ville riskera att det var en tjej som skulle tröttna efter ett par veckor.
Nu har det gått ca 3 månader och tjejen är där dagligen och rider de andras hästar, skulle hon få min häst att rida "som sin egen" skulle hon utan tvivel ta sin uppgift på största allvar.

Jag kan dock inte ta hem hästen enbart för att göra den andra hästen+ägare glad lika lite som jag kan sälja hästen enbart för att göra fodervärden glad.

Fodervärden vill inte fortsätta låna hästen, det är köp som gäller för hennes del. Jag får komma och rida när jag vill även om jag säljer henne men hon bor en timmes väg bort, det är iof inte hela världen.

Jag vet verkligen verkligen inte vad jag ska göra, imorse hade jag bestämt mig för att ta hem hästen och nu när jag läst era kloka ord tvivlar jag igen.
Jag vet ju att jag inte har den rätta tiden, å andra sidan kanske fodervärdens man har tyckt det var roligt att lunka i skogen ett par gånger och gör det igen... en gång varannan månad. Hästen blir nog mindre riden hos fodervärden än av medryttaren men det behöver hon väl iof inte lida av.

Jag tycker Alanandi skriver mycket klarsynt!

Du har alltså två alternativ;
1) sälja hästen till en familj som du vet tar väl hand om den och som den trivs hos

2) ta hem hästen och sköta den "själv".

Det du måste fundera över är hur länge medryttartjejen kan tänkas vara intresserad, hur länge stallägaren kan tänkas vilja avstå hyra och vilket tidsperspektiv du har.

Jag vet ju inte hur gammal din häst är eller vad det är för ras - men du behöver fundera över om din häst fortfarande fungerar när du vill gå tillbaka till stallet igen.

Jag hade definitivt valt alternativ 1 - och kanske bett att få inskrivet i kontraktet att få köpa tillbaka hästen om de tröttnar och vill sälja i sin tur.

Min verklighet ser nämligen ut så här.

Jag har två barn med två års mellanrum och efter 13 år har jag fortfarande egentligen inte tid med stallet TROTS att jag inte jobbar mycket mer än halvtid. Dvs skynda till stallet, skynda i stallet och skynda hem. Då hinner jag i stort sett inte träffa min man alls och sonen träffar jag bara någon timme på eftermiddagen då vi går igenom läxorna och äter. Jag VILL ju vara närvarande och aktiv i min roll som mamma. Dottern är tack och lov också hästintresserad så henne träffar jag ju.

Så lever alltså jag, varje dag. Inte ens när jag är i stallet hinner jag njuta av min häst! Att göra något annat, bio, köpa nya kläder, ta en fika osv. måste prioriteras bort.

Det tog nästan tio år innan det kändes bekvämt att kräva egen tid och lämna barnen ensamma de timmar det faktiskt tar i stallet med egen häst (jag vet att jag är galet förtjust i mina små :cool: men den yngste var nog inte ens på samma planet som oss andra). Deras pappa var ofta på resa så jag kunde inte räkna med honom i det dagliga och vi har ingen mormor/farmor som kunde avlasta.

Inte blev det lättare när barnen blev större och började med fritidsaktiviteter som i vårt fall oftast kräver att man skjutsar till/från. Skolan tar också tid - även från föräldrarna. Det är möten och resor/läger då föräldrarna ska ställa upp, avslutningar m.m. Resor är också en stor tidstjuv och jag har en timma till arbetet och en halv timma åt andra hållet till stallet.

Som hästägare är det ju inte bara stallet som tar tid - att åka till tandläkare och veterinär, att köpa in foder och strö, att finnas till hands när hovslagaren kommer... Allt det där vet du ju, men enligt Murphys lag så händer ALLTID allt samtidigt - föräldrasamtal samma kväll som hovslagaren kommer, barnen ligger i feber när man bokat tid hos veterinären...

Jag hade ALDRIG fixat att ha häst när barnen var mindre, det går med ett nödrop nu men min man knorrar och vi har letat gård sedan ett halvår innan vi köpte häst... Ibland snuddar jag vid tanken att sälja...

TS, var realist och nagelfar din verklighet. Att vara mamma kan vara ett heltidsjobb - och då menar jag ALL tid, inte bara 40 timmar i veckan.

Visst, på något sätt kan man få det att gå om man verkligen vill, fast då kanske man missar något annat, något som man ångrar i efterhand. Det finns massvis med föräldrar som ångrar att de inte ägnat mer tid åt sina barn när de var små, men jag har inte hört en enda som ångrat att de inte ägnade mer tid åt en speciell häst!

Lycka till, vad du än bestämmer dig för!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 674
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar