Ta straffavgift av inackorderingar??

Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Om det inte står i avtalet och handlar om avgift, ska ett nytt avtal skrivas och undertecknas. Dessutom skall förändringen inte träda i kraft förrän nuvarande avtalstid i nuvarande kontrakt ang. uppsägningstid, har passerat.

Detta är vad jag lagt fram till mina kompisar. Ska bli intressant (!) å höra hur det går när dom tagit upp det m stallägaren:sneaky:
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Nu skrev jag inte att våra hagar var fulla av skit. Våra hagar är alldeles tillräckliga för våra 7 hästar. Vi mockar den hårdgjorda delen, inte den geggiga (ja, vi har en sådan eftersom det aldrig verkar vilja sluta regna). Hästarna står sällan eller aldrig där ändå och gör dom det och dom bajsar där så brukar dom trampa ner det innan vi hinner plocka upp.
Med tanke på att vi mockar varje dag så blir det aldrig riktigt skitigt. Skulle man få mocka när man vill så är det ju aldrig rent, men det är inte därför vi mockar när hästarna är inne. Det är samma person som har insläppet och som har hand om mockning av båda hagarna samt påfyllning av vatten och se till att där finns hö. Det är helt enkelt det åtagande man har tackat ja till enligt kontraktet. Samma person är ansvarig för kvällsfodring samma dag.

Hos oss fungerar detta alldeles utmärkt. Båda mina tidigare stall hade denna regel eftersom båda stallen hade grusade hagar och dom behöver skötas för att hålla sig fräscha.

Hur andra gör är upp till dom. Jag har sett stall där hagarna är så äckliga på våren att man behöver en traktor för att få bort hela vinterns bajs. I stallet som TS beskrev så borde det finnas en regel för när hästarna ska vara inne, om man nu måste mocka då. Hur ska man annars veta när man ska vara där och göra det? Den stallägaren borde ge sina hyresgäster en rimlig chans att göra dom åtaganden som stallägaren begär.
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Hej!

TS har redan fått bra svar.

Där jag står måste vi mocka sjukhagarna om vi använder dom, de andra hagarna mockas om man vill. Min pålla går själv i en ganska liten hage så jag mockar rent varje helg. Kan inte riktigt med att hon ska vandra runt i skit hela dagarna (även om inte hela hagen blir skitig så märker man skillnad när man inte mockat). De som står i stora hagen mockar inte och där märks det verkligen på de ställena hästarna helst står på.

/Lavinia, som inte hade gått med på att tvingas mocka en viss tid på dygnet.
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Uppdatering:

Tjejerna bytte stall ögona bums för sen blev det bara värre :/
Om hästarna inte hade tjocka täcken blev dom ej utsläppta och stallägaren hade trixat runt m hästarnas fodergivor kom det fram:crazy:

Så d va inge snack om saken att det skulle flyttas. Tack å lov hitta dom stallplats i ett stall jag vet är bra. Rent flyt att dom just haft en som sålt sina två hästar.

Men jag skulle allt gärna vilja veta hur det går framöver i det stallet med den gestapoliknande stallägaren
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

För att införa nått sånt här måste ju gällande kontrakt sägas upp med gällande uppsägningstid och ett nytt kontraks skrivas på med nya regler.
Då har man ju 2 val, stå kvar eller säga upp stallplatsen.

Jag hade flytt stallet och hon lär ju inte få några nya inhyrda heller. inte fasiken har man tid att mocka ur hagen varenda dag, hage på 1 hektar stor ska man gå där i mörker och leta bajshögar?


Hade man haft en grushage på 10x10 meter så kunde jag ha köpt de då tar de ju en pisskvart att mocka hagen.
Men sånt stall skulle jag iof inte stå i heller.

Vi har i stallet att när hagen går att mocka vår, sommar höst skall den mockas regelbundet. Vilket innebär minst några ggr i månaden gärna varje vecka men dag får man välja helt själv.
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Nu har jag inga inackorderingar, men hade jag det hade jag haft i kontraktet att de skall mocka hagen.
Kanske inte dagligen, men ex 2 kärror i veckan.

Jag brukar gå med kärran varje helg, eftersom det är de enda gångerna jag är i stallet i dagsljus under denna årstid.
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Jag kan förstå iden med att mocka hagar om hagarna är små och hästarna många. För att hålla nere parasittrycket.

Själv har jag hästarna hemma och jag brukar inte mocka i några hagar. Blir det lite mycket så kör man ner med jordfräsen på våren och odlar när hästarna är på bete. ( Men å andra sidan har vi fn 4 hästar på en yta som många stall skulle ha dubbelt så många på när det gäller vinterhagar).

Förra året odlade vi bla squash.... finns många växter som älskar välgödslad jord.

Här skulle det inte funka att gå och plocka bajs i hagarna. Hade inte min rygg klappat ihop förr så hade den gjort det då. Dessutom är det tung lerjord här och en rullebör skulle köra fast höst och vår när det är blött och när det fryser så fryser ju gödseln fast och blir omöjlig att rubba ens med dynamit! Man kan ju inte heller gå och fylla en spann och gå och tömma och en spann och gå och tömma etc etc.
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

kl

Jag mockar oxå våra hagar varje dag...men inte är det hela världen om skit ligger till nästa dag.

Man kan överdriva åt båda hållen
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 556
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 765
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hamnat i en tvist med mig själv angående hur jag ska hantera inackorderingarna i stallet. Vi har nämligen att vi alla måste...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 996
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 851
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp