Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??
Håller med, står hästarna konstant i skiten av att det är omockat en period så är hagen på tok för liten.
Jag tycker inte alls att det är konstigt eller äckligt med lite skit i hagen, hästarna bryr sig nog inte ett skvatt av varken eller så länge inte maten tex serveras mitt i toaletten.. och jag har full förståelse om man inte kan mocka för att hagen blir för stor eller som i mitt och säkert många andras fall när det blir för lerig stallbacke att det blir orimligt att köra skottkärran till hagen dagligen/dräpa sig för att plocka undan lite bajs som inte gör mer än att irritera ögat egentligen..är hagen dessutom blöt så trampas bajset i småflisor eller trampas ner om hästarna rör sig där de bajsat och då kvittar mockningen för det finns ändå inget att plocka upp, om man nu inte tänker använda pincett.
Jag räknar min hage som mindre och för mig duger det gott att man mockar så länge det går from hösten, uppehåll vinter ,årlig vårmockning + ev regelbunden mockning igen och slutligen totalt ren hage mot sommaren när hästarna går på bete och därmed vilar hagen 2-3 månader också.
Vi nollar på våra maskkoller så jag antar att hygienbiten klarar man då även.
För mig är den torra eller varma perioden värst då det är då parasiter också lever därav att jag är noga med mockningen då, sen blir hagen blöt och den blir ändå äcklig på sitt sätt att det spelar ingen roll anser jag om det ligger kvar bajs eller inte. Sedan så kommer ju snön som ändå täcker allt och sen när det smälter ser jag tilla tt ta lager för lager/hålla undan bajset..plätt lätt och man behöver inte dräpa sig.