Ta straffavgift av inackorderingar??

Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Vanligt förekommande är dessutom att dessa stallägare går hemma hela dagarna och kan inte sätta perspektiv på att andra har familj, jobb och övrigt liv utanför stallet också ..rätta mig gärna om jag har fel..

Detta var lite lustigt... för så är det i dennes fall:D
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Hihi :D
Men detta har fått mig att fundera på hur många som egentligen låter sig domderas utav stallägare m rädsla att bli utslängda. Särskilt yngre tjejer.

Det är oerhört vanligt skulle jag vilja påstå tyvärr.

Speciellt i de fallen när man inte bara kan flytta bara sådär direkt, föräldrar som kanske inte förstår/tycker man borde lyssna på de som "vet bättre" osv..

Man tvingas liksom välja mellan pest eller kolera, har själv varit med om och vet många..man blir hel i själen igen rent ut sagt dagen man tar sig iväg och byter stall.

Jag tänker aldrig mer stå i stall igen i alla fall där stallägaren tänker "mitt stall, mina regler" om precis vad som helst utan jag anser att det finns gränser
 
Senast ändrad:
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Så hemskt:(
Skönt att det löste sig för din del!

Ska verkligen hjälpa kompisarna så dom kommer bort därifrån...

Tyvärr har jag fullt i mitt stall men som sagt ska det gå att lösa iom att dom är bilburna.
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Det brukar vara en stor del av det hela - de har för mycket att göra ;)
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Vet ett stall här ute, där ALLA ska mocka en kärra i hagen varje dag.
Vilket leder till att döttrarnas kompis som är den enda som går i skolan och slutar tidigt, alltid får mocka eftersom hon är där tidigt. Men de andra som jobbar, och kommer senare slipper, eftersom hon redan mockat, och då finns det inget kvar.
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Om det inte finns med i avtalet (vilket jag tolkar det som) så hade jag inte accepterat.
Sådana efterkonstruktioner kan man inte bara komma med, utan då får man göra nytt avtal och skriva på.

Själv hade jag aldrig ens stallat upp i ett stall med sådana för mig omöjliga krav. Att behöva vänta tills alla hästar är inne, och sen gå ut i mörker och mocka? Och om man inte gör det så ska man hosta upp 200 kr.

Godmorgon! :banghead:
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Låter helt sjukt! Hade aldrig gått med på nått sånt, och hade dessutom flyttat hästen innan det kommer fler knepiga idéer...
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

KL

Vi har något liknande i mitt stall. Hästarna ska in vid 18 (inte tidigare än så men lite senare är ok) och då ska hagarna mockas. I mitt fall är det 2 hagar och man gör rent den hårdgjorda/grusade delen. Stallägaren har satt upp belysning men den behöver kompletteras så pannlampan åker på. Samma person har sedan hand om kvällsfodring/stängning av stallet för natten och det får inte ske före 20, men däremot gärna senare. Man har insläpp, mockning och kvällsfodring var 7e dag. Missköter man sig så får man i och för sig inte böta, men man kan bli av med sin deposition vid upprepning.
Det här fungerar jättefint hos oss och jag skulle aldrig ha min häst uppstallad någonstans där man inte bryr sig om att mocka hagarna varje dag. Jag tycker det är skitäckligt att hämta hästar i hagar som är fulla av dynga. :crazy: Min häst klarar inte heller att gå i skitiga hagar. Hon får mugg direkt.

Hade jag stått i stallet som TS beskriver, så hade jag begärt att det ska finnas en fast tid alla hästar ska vara inne så jag kan sköta mitt åtagande med mockning på ett tillfredsställande sätt. Det borde ju ligga i allas intresse tänker jag?
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Visst bör man mocka regelbundet i hagar, men man måste ju också vara realistik också. Varför måste det göras på kvällstid, när det är mörkt? Även med lampor så är det inte lätt att vart alla högar finns. Speciellt dom som inte lägger högar utan sprider ut sig lite. Spelar det nån roll om man gör det i dagsljus, borde väl i så fall vara enklare. Om anledningen är att det ska vara 100 % bajsfritt i hagen så bör man väl i så fall ha nån som står och vaktar under all tid hästen är ute i hagen för att direkt plocka upp det?
Sen i hagar som är leriga så kan det ju vara mer eller mindre omöjligt att kunna mocka upp efter att dom trampat ner skiten i leran.
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Jag tycker grejen i sig är helt okej, men att det ska vara helt rent till kvällen känns väldigt orimligt att kräva. Är ju bättre att säga att hagen ska mockas varje dag - sen vilken tidpunkt man gör det vid borde ju kvitta.
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Fast vad är det för små plutt hagar man har om de blir fulla av dynga på en dag? Jag hade tyckt det varit hemskt att stå på ett ställe där hagarna är små att de kan bli fulla av dynga. Jag har inte mockat sen i somras och min hage är inte full av dynga, fortfarande mycket där de kan gå och beta.
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Håller med, står hästarna konstant i skiten av att det är omockat en period så är hagen på tok för liten.

Jag tycker inte alls att det är konstigt eller äckligt med lite skit i hagen, hästarna bryr sig nog inte ett skvatt av varken eller så länge inte maten tex serveras mitt i toaletten.. och jag har full förståelse om man inte kan mocka för att hagen blir för stor eller som i mitt och säkert många andras fall när det blir för lerig stallbacke att det blir orimligt att köra skottkärran till hagen dagligen/dräpa sig för att plocka undan lite bajs som inte gör mer än att irritera ögat egentligen..är hagen dessutom blöt så trampas bajset i småflisor eller trampas ner om hästarna rör sig där de bajsat och då kvittar mockningen för det finns ändå inget att plocka upp, om man nu inte tänker använda pincett.


Jag räknar min hage som mindre och för mig duger det gott att man mockar så länge det går from hösten, uppehåll vinter ,årlig vårmockning + ev regelbunden mockning igen och slutligen totalt ren hage mot sommaren när hästarna går på bete och därmed vilar hagen 2-3 månader också.
Vi nollar på våra maskkoller så jag antar att hygienbiten klarar man då även.

För mig är den torra eller varma perioden värst då det är då parasiter också lever därav att jag är noga med mockningen då, sen blir hagen blöt och den blir ändå äcklig på sitt sätt att det spelar ingen roll anser jag om det ligger kvar bajs eller inte. Sedan så kommer ju snön som ändå täcker allt och sen när det smälter ser jag tilla tt ta lager för lager/hålla undan bajset..plätt lätt och man behöver inte dräpa sig.
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

kl

i detta stallet mockas det mer eller mindre ändå redan var eller varannan dag....så kravet att det skall vara bajsfritt efter att sista hästen gått in är rent översitteri ...i mina ögon.
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Kl

I vårat stall så behöver vi inte mocka i vinterhagarna. Vore dessutom omöjligt med tanke på leran nu och storleken på hagarna (hyfsat stora).
Däremot ska det mockas när man använt en grushage.
Jag använder en varje dag (samma) eftersom min häst går där halva dagarna innan han släpps ihop med dom andra i vinterhagen och den hagen mockar jag när jag känner för det. Typ 1-2 ggr i veckan då han oftast bajsar på samma ställe och det hinner inte bli några mängder på den tiden han står där.
Och det spelar väl ingen roll vilken tid på dygnet hagen ska mockas om det är krav på att göra det varje dag. Det viktigaste är väl att skiten plockas upp.
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Om det inte står i avtalet och handlar om avgift, ska ett nytt avtal skrivas och undertecknas. Dessutom skall förändringen inte träda i kraft förrän nuvarande avtalstid i nuvarande kontrakt ang. uppsägningstid, har passerat.

Låter otroligt korkat, ursäkta ordalagen, av stallägaren att införa en sån regel. snacka om att bädda för att bli av med inackorderingar..... men det är kanske det den vill?
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

kl

Håller med om att tidpunkten är galen men principen att hagarna skall mockas tycker jag är självklar!

Jag har som stallägare lagt ner kanske 150 000 på att anlägga grusade hagar med markduk och flera olika sorters grus. Det måste skötas otroligt väl för att inte bli gegga med massa bajs och hö. Är det någon som helt enkelt struntar i det så blir det ju en kostnad för mig och då hade jag mycket väl kunnat skriva in i avtal att de måste skötas dagligen och om det inte gör det debiteras hyresgästen för den tiden/kostanden det blir för stallägaren.
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

ja det är väl inga som helst konstigheter? det tyckte jag framgick tydligt att jag inte vare sig tyckte eller skrev?

edit: såg nu att det var ett KL ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Kl

Vi mockar grushagarna 2 -3 dagar i veckan. Nu är det ju otroligt blött så man vill verkligen inte att gödslet ska blanda sig med gruset. Måste erkänna att det är otroligt skönt medcgrusdel i hagen när vädret är såhär..kanske inte jättekul för hästarna men om det fryser på rejält nu kan man ju öppna upp till gräset igen. Hade gärna haft en av skogshagarna men med en konvalescent som bara får gå på fast underlag är det omöjligt vid detta vädret

Ts. Det verkar nästan som stallägaren vill bli av med sina kunder?
 
Senast ändrad:
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

så är det ju helt vettigt och inga konstigheter. Jag kan utöver det se varför ngn skulle vilja att hagarna mockas dagligen om det är frysgrader, för i frysgrader fryser bajset fast i backen och sen är det omöjligt att få loss det om det gått för länge.

däremot som jag tidigare skrivit så har ju TS stallägare gjort det både krångligt för sig och alla involverades del, om det krävs att hagarna ska mockas just kvällstid dagligen. blir ohållbart för alla parter som sagt. så ja- vi delar åsikt: känns som man endera inte fattar öht eller vill regelrätt bli av med folk. dessutom juridiskt kan man inte införa en sån regel utan att skriva nytt avtal som sagt....
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 556
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 765
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hamnat i en tvist med mig själv angående hur jag ska hantera inackorderingarna i stallet. Vi har nämligen att vi alla måste...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 996
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 851
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp