Ta straffavgift av inackorderingar??

MagicaDeHex

Trådstartare
Jag har bekanta som har sina hästar inackorderade.
Ny regel där är att ingen skit får ligga i hagen över natten...

Den som har ansvar för hagen den dagen ska se till att all skit är väck.

Vilket är svårt i sig då denne då måste vänta tills alla hästar är innepå kvällen:/
Bortsett från att det är kolmörkt så är det ju inte alltid man vill eller kan vänta tills allas hästar är inne.

MEN, då är det ju så att stallägaren nu vill ha en avgift om detta inte görs. Då måste alltså hagansvarig för dagen betala en summa..över 200 kr kan jag tillägga:/

FÅR man ens göra såhär?
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Det får dom nog göra ifall dom lägger till att det ska vara i avtalet, och som inackordering får man nog antingen ta det i så fall eller flytta om det inte passar.
Själv kan jag nog tycka att det inte är så himla juste att ha ett sånt avtal, bättre hade ju varit att det kanske bestämts att det ska mockas ett par gånger i veckan i hagen, vilken borde ju räcka och att den ansvariga kan välja vilka dagar man vill bara det blir gjort. Och annars kanske få en straffavgift om det inte sköts.
Skulle tro att med ett sånt avtal så kommer dom nog få svårt att få inackorderingar ifall det inte är så att det råder stor stallbrist däromkring
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Man ska ju inte tvingas vara där på kvällen.

Jag tycker också det borde skötas veckovis tex.
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Står det i avtalet så är det nog bara att gilla läget, eller säga upp platsen.

Jag hade valt senaste..det känns helt orimligt att man ska mocka hage efter intag av hästar på kvällen! Hos oss hade man då fått stå och mocka hage mitt i natten iom att våra går ute minst till 20, men ofta ända till 22-23. Dessutom med rådande underlag hade man fått köra ihjäl sig med skottkärran (vi har haft nederbörd/regn dagligen i ca 2 månader)

Varför måste det vara bajsfritt på natten? För mig låter det där snarare som hitlerfasoner..det räcker väl kort och gott i så fall att hagen mockas dagligen..men just bajsfri på natten? Bajs nånstans är ju ofrånkomligt, eller ska hästarna inte få bajsa i hagen snart också?? Förstår inte poängen somsagt, det räcker med att man mockar ut helt 1ggr/dygn isf men att göra det konstant bajsfritt kan man inte kräva..

Det är en sak att ha som krav att hagarna ska renmockas regelbundet..en del väljer kanske vecko eller månadsvis men de allra flesta kräver nog en gång per år och sen är hagens skick upp till hyresgästen.

Jag anser att det ska vara upp till hyresgästen hur man själv vill att sin hästs miljö ska se ut, såvida inte hagen förstörs och att man återlämnar hagen i ok skick vid flytt förstår jag inte öht varför man ska ha daglig hagmockning som krav för boxhäst, jösses..

Själv har jag som eget krav att hagen ska renmockas dagligen så länge den är torr. Blir det blött eller minusgrader anser jag att det blir alldeles för mycket arbete för några bajshögar..då får det ligga till våren och så tar jag bort allt då och fortsätter med daglig utmockning. Stalljobb ska vara lätt och man ska inte slita ihjäl sig
 
Senast ändrad:
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Jag känner oxå som att det är lite översittarfasoner. Stallägaren i detta fallet tar dessutom gärna till kollektiv bestraffning tråkigt nog....

Nej, detta med hagen står inte i kontraktet.
Detta nya med denna petnoga mockningen är så att hagarna skall hålla bättre.....
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Jag är fortfarande tveksam om man som privatperson kan tvinga andra att erlägga straffavgift, låter ju helt sjuktO_o
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Får och får? Står det i kontraktet så har man godkänt det. Annars får man flytta. Står det inte kan man väl inte ändra under uppsägningstiden. I min värld.
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Det står inte i avtalet.

Men just det här att man kan kräva folk på straffavgift? Har lite svårt att smälta just den biten...hota vuxna människor med att dom måste pröjsa om dom inte mockar superrent varje dag:meh:...
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Står det inte i kontraktet hade jag vägrat både att mocka på kvällarna och att betala ngn straffavgift.
Hade även tagit min häst och mina grejer och flyttat.
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

De kan ju skriva nya avtal som alla inackorderade måste skriva på eller bli uppsagda.

Man kan ju tycka vad man vill men (i detta fallet) tyvärr så är det så att stallägaren kan sätta vilka regler de vill, är man inackorderad så får man ju godta villkoren eller hitta ett annat stall.

Stallägaren kan ju tvinga alla att ha rosa kycklingdräckt och rida bakochfram om de villO_o

Hade jag varit dom så hade jag letat ett nytt stall!
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Är stallägaren riktigt frisk? Att man mockar kan jag förstå men det här toppar allt man hört om SÄ
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Står det inte i kontraktet hade jag vägrat både att mocka på kvällarna och att betala ngn straffavgift.
Hade även tagit min häst och mina grejer och flyttat.

+1 på det!


Låter helt orimligt!
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

dl kl

Den här människan har mer ideer för sig som får en att tappa hakan....men detta bekymrade mina väninnor ordentligt...iom sena "kvällsvakor" av bajsplock....

Jag skulle tro, och hoppas, att ny stallplats är aktuellt
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Står det inte i nuvarande avtal är det ju lugnt..då är det bara att hänvisa till det.

Och försöker stallägare påpeka att denne ska ta fram nya avtal, tycker jag att hela stallet ska säga upp sig för att markera det orimliga..

Det som inte omnämns som krav i avtal (skriftligt!) finns inte i min värld..man följer det som står i avtalet, varken mer eller mindre punkt!

Att hagen ska mockas så frenetiskt noga för hållbarhetens skull..mja, då bör nog stallägaren fundera på att preppa hagarna kanske..det hade jag tagit upp som motargument faktiskt.

Men ja, en del stallägare är inte kloka..och det verkar snarare vara uppfostringsanstalt de vill bedriva snarare där de vill att man petnoga ska göra exakt som denne gör och sköta häst exakt på dennes vis. Vanligt förekommande är dessutom att dessa stallägare går hemma hela dagarna och kan inte sätta perspektiv på att andra har familj, jobb och övrigt liv utanför stallet också ..rätta mig gärna om jag har fel..
 
Senast ändrad:
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Står det inte i nuvarande avtal är det ju lugnt..då är det bara att hänvisa till det.

Och försöker stallägare påpeka att denne ska ta fram nya avtal, tycker jag att hela stallet ska säga upp sig för att markera det orimliga..

Det som inte omnämns som krav i avtal (skriftligt!) finns inte i min värld..man följer det som står i avtalet, varken mer eller mindre punkt!

Att hagen ska mockas så frenetiskt noga för hållbarhetens skull..mja, då bör nog stallägaren fundera på att preppa hagarna kanske..det hade jag tagit upp som motargument faktiskt.

Jaaa. nog borde hagarna klara 2 bajshögar över en natt:meh:
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Det låter ju helt vansinnigt. Men de som står uppstallade där har väl skrivit på ett kontrakt? Jag förstår inte hur stallägarna har tänkt sig att det ska kunna fungera i praktiken? Det går ju inte att kolla av varje meter av hagen en om det är ljust och nu i bäckmörker.... nej, det var bland det dummaste jag hört på länge.
 
Sv: Ta straffavgift av inackorderingar??

Hade du inte varit en gammal användare hade jag trott att du var ett troll:)

Hihi :D

Tyvärr är detta sant... och det som gör mig mest ledsen är tanken på de tjejer som inte kommer våga opponera sig med rädsla för att just behöva flytta. Så gott om stall finns det nämligen inte. Särskilt inte som ligger bra för att åka kommunalt.
Mina väninnor har bil så det blir avsevärt lättare då.

Men detta har fått mig att fundera på hur många som egentligen låter sig domderas utav stallägare m rädsla att bli utslängda. Särskilt yngre tjejer.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 557
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 765
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hamnat i en tvist med mig själv angående hur jag ska hantera inackorderingarna i stallet. Vi har nämligen att vi alla måste...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 996
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 851
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp