Ta steget upp i 1,20

Estivuz

Trådstartare
Mitt mål är att rida 1,20 i år, till våren. Det känns ganska bra, jag har en häst som är schysst och hoppar det mesta.
Debuterade 1,10 förra sommaren och har ridit några 1,10 med ok resultat. En eller två rivningar har väl varit normalt, nollade på senaste tävlingen i januari men klantade till det i omhoppningen så hästen stannade (klokt av honom).
Jag tycker att 1,10 känns bra, 1m börjar kännas väldigt lätt.

Men hur "svårt" är det att kliva upp i 1,20? Man har ju fått höra att det är ett ganska stort kliv jämfört att gå från t.ex. 90 till 1 m, eller 1m till 1,10.

Min stora rädsla är att jag ska klanta till det i 1,20 och min häst börjar stoppa och bli osäker. :angel:
Eller lite nervös är jag ju!

På träning hoppar vi ofta banor på 1,10 med enstaka hinder 1,20 och 1,30.
Till saken hör dock att jag börjat bli väldigt missnöjd med min tränare, jag känner inte att vi utvecklas när jag rider för honom, så planen är väl att byta tränare till våren också.

Ska rida 1,15 den trettonde april på Vallentuna rk för att känna på lite! 1,15 är jag inte alls orolig för, så egentligen borde inte 5 cm till vara så farligt, eller?

Går jag och oroar mig i onödan att det ska bli ett jättekliv upp i 1,20?

Sv: Ta steget upp i 1,20

Något jättekliv upp till 120 är det ju inte så länge hästen är ridbar mellan hindren (lätt att, korta länga, svänga mm). Är hästen inte så ridbar blir det ju genast lite svårare ;).

Jag, om jag går till mig själv, skulle dock inte både byta tränare och gå upp i klasserna samtidigt. Ofta kan det vara en lite omställning att byta tränare och just då kan det ju kanske vara bra att ligga kvar på en höjd man är trygg. För att sedan när man ridit in sig för tränaren kliva upp i samråd med denna.

Dock är det ju så att vad är det värsta som kan hända...att det blir fel och då är det ju bara att gå ner i klasshöjd igen. Men du känner själv hästen bäst om den klarar att det blir lite fel eller om den då blir direkt osäker och "bränd".

Men lycka till ! :)

Något jättekliv upp till 120 är det ju inte så länge hästen är ridbar mellan hindren (lätt att, korta länga, svänga mm). Är hästen inte så ridbar blir det ju genast lite svårare ;).

Jag, om jag går till mig själv, skulle dock inte både byta tränare och gå upp i klasserna samtidigt. Ofta kan det vara en lite omställning att byta tränare och just då kan det ju kanske vara bra att ligga kvar på en höjd man är trygg. För att sedan när man ridit in sig för tränaren kliva upp i samråd med denna.

Dock är det ju så att vad är det värsta som kan hända...att det blir fel och då är det ju bara att gå ner i klasshöjd igen. Men du känner själv hästen bäst om den klarar att det blir lite fel eller om den då blir direkt osäker och "bränd".

Men lycka till ! :)

Jo, jag har också funderat på om det kanske är en dålig idé att byta tränare samtidigt som jag går upp en klass. Dock så kommer jag gå tillbaka till en "gammal tränare" om jag nu byter. Har ridit för denne förra sommaren.

Iofs tror jag inte min häst skulle bli så osäker även om jag klantade till det i 1,20. Det värsta som skulle kunna hända är väl egentligen att vi kommer tokigt på ett hinder och jag tror att min häst förlåter mig för det. Går det åt skogen så är det ju bara att utgå, rädd för att "skämma ut mig" är jag inte. ;)

Hästen är väldigt ridbar och schysst som sagt. Det enda är ju att jag aldrig tävlat mer än 1,10 och inte heller hästen. Så det blir debut för oss båda. Kanske skulle kännas mer psyiskt bättre att se hästen gå 1,20 med någon annan först...Fast då är det ju inte heller så roligt, då har ju någon annan gjort halva jobbet.
Äsch, jag behöver nog bara lite mental träning. Är väl min brist på erfarenhet som spökar helt enkelt!

Men det här med avstånden och att komma rätt på hindren blir väl mer viktigt i 1,20? 1,m och 1,10 går ju att travhoppa eller komma tokigt på men vetitusan om det går i 1,20. :o

Det är klart att ju högre man hoppar och desto närmare hästens max kapacitet, desto viktigare är tempo, avsprångspunkt, styrka mm.

Men det var lite det jag menade med ridbarheten, är hästen ridbar ska det ju gå att lägga avsprångspunkten rätt och därmed blir hindret mindre svårt. Sen är vi ju bara människor och vi gör fel så är det ju. ;)

Har ni inga klubbtävlingar eller typ pay and jump där du skulle kunna prova ?

Jo det är ju det där med avståndsbedömningen från min sida. Ofta går det bra, men när jag "inte ser något" ligger vi i princip alltid för nära och kommer i botten.

Tyvärr verkar det inte vara några pay and jump i närheten. Eventuellt ska stallet där vi står uppstallade ha någon slags clear rund, det kan ju kanske vara något.
Fast det är ju inomhus, helst vill jag rida ute eftersom jag fått för mig att det är lättare då! :idea:

Inget illa menat men tycker att du låter lite för osäker än. Forstätt att rida 1,10 ett tag till tills du känner att det är piece of cake.

Självklart kan vem som helst tabba sig. Men att travhoppa 1,20, näe känner man att det blir så tokigt så får man lägga en volt.
Dessto högre upp i klasserna du rider dessto mer kontrol och diciplin behöver du ju ha för att kunna lösa banans uppgifter.

Fast grejen är ju den att jag känner att 1,10 är piece of cake.
Tränaren säger att jag är redo, så jag får väl lita på denne.
Men visst, när jag läser vad jag skrivit så låter jag ju lite osäker..:rofl: Jag tror absolut att jag skulle klara av det, jag tvivlar inte på det. Jag är mest bara lite nervös... :angel:

Edit: Tilläggas bör att jag var nästan lika nervös inför 1,10 debuten..Det kändes ju jättestort då.

Senast ändrad:

Det skadar ju inte att testa att rida en 1,20. Om du tycker att 1m känns litet och är säker i 1,10 tycker jag att du kan testa, går det dåligt kan du ju gå ner igen. Det beror ju lite på vad du har för häst också, men är det en självsäker häst som inte brukar bli osäker så ska det nog inte vara några problem.

Precis, jag kommer direkt att gå ner en klass om det inte blir bra.
Målet är att få till en bra runda bara utan några tveksamheter.

Du liknar lite mig. Jag har ridit en hel del 110 (även 115 då han gått *) och tycker att dessa höjder är alldeles underbart lagom höga men velat svimma när någon peppat mig att rida 120 för att jag tyckt att det är så djävulskt högt :angel:
I varje fall tog mig själv i kragen och red en 120. Och vet du, det var inte så farligt. Jag fick tvinga mig själv att inte börja titta på hinderhöjden när jag banan, inte börja mäta så att hjärtat rusae utan bara klampa runt banan och koncentrera mig på att jag ska över.

Du liknar lite mig. Jag har ridit en hel del 110 (även 115 då han gått *) och tycker att dessa höjder är alldeles underbart lagom höga men velat svimma när någon peppat mig att rida 120 för att jag tyckt att det är så djävulskt högt :angel:
I varje fall tog mig själv i kragen och red en 120. Och vet du, det var inte så farligt. Jag fick tvinga mig själv att inte börja titta på hinderhöjden när jag banan, inte börja mäta så att hjärtat rusae utan bara klampa runt banan och koncentrera mig på att jag ska över.

Skönt att höra att någon annan har lite samma problem! :angel:
Det är väl en höjdnojja helt enkelt. Men det är nog så att man måste våga ta steget upp i klasserna, annars kommer man ingenvart.

Jag tycker inget kliv har varit spec stort.
Isåfall var det från 120-130. (rider 140 nu och högre snart)

Men det är "bara" att rida. Känns den inte bra så är det bara att utgå!

Ett tipps är att deb på ett ställe både du och hästen gillar och som du vet har bra tävlingar!

Då så, då är det ju bara att prova. Lita på tränaren. :)

Jag har också haft (eller har) höjd nojja. Är också på väg att debutera 1,20 inom det snaraste.

Har jätte bra facit på mina 1,10 rundor som känns plätt lätt och hoppar tekniskt svåra banor på 1,20 på träning med bravur.

Kom på mig själv häromdagen med att längta tills jag ska debutera 1,20 så det blir nya utmaningar. Insåg då att det är dags nu :angel: Ska bli skit skoj!

Lycka till!

jag säger som jag sagt i så många tidigare liknande trådar, är man osäker på det hela, så osäker att man frågar om man är redo på ett internetforum, då är man högst sannorlikt inte redo. Om du dessutom inte är nöjd med din tränare, byt tränare och när du hittat en bra som du trivs med, gå upp ett steg då. Då känns det troligen bättre.

Men för att svara, steget till 1,20 är inte speciellt stort tycker jag, steget till 1,30 är större. Men visst kräver det mer ridning på 1,20 än det gör på 1,10.

Tror inte att det är nga problem alls! :) Huvudsaken är att du känner dig säker!
När jag debuterade 120 hade jag knappt hoppat dessa höjder på träning..Ridit ca 3 tävlingar på häst innan..Dessförinnan LB på ponny:p
Inte planerat att debutera just då heller, men det kändes bra och var inga problem alls.. Jag fungerar väl så att när jag kommer in på banan så spelar det ingen roll hur det ser ut, utan då rider jag bara.. :)

Känns det skit är det som sagt bara att utgå!:)

Jag ska väl kanske inte uttala mig eftersom jag är lite i samma sits som du. Jag har dock debuterat 1,20 men saknar rutin där än.

Rent svårighetsmässigt är det inte någon skillnad på 1,10 och 1,20. Det är fortfarande lätt klass. Hindren är högre och bredare vilket "enbart" innebär att du behöver en bättre och rundare galopp än i 1,10 = mer ridning. Sitter du på en häst med överkapacitet blir det lite lättare eftersom den kan använda sin "extrakapacitet" för att stretcha över om ni kommer lite fel. Har du en häst där du ligger nära kapacitetstaket måste du vara noggrannare med att ligga helt rätt på hindret för att den ska klara det felfritt.

Mitt tips är också att debutera ute (precis som du var inne på). Då har du "hjälp" med galoppen och hindren ser inte lika höga ut ute som inne (om man nu har det som orosmoment). Att sen välja att debutera i en A:0 är också att föredra tycker jag. Man behöver inte fundera på en ev omhoppning samt att hindren är oftast inte lika maxade som i en klass med två faser. Själv debuterade jag i en Accumulatorhoppning vilket eg inte var så lyckat. Den saknar ju kombination......

Håller också med övriga om att inte byta tränare OCH debutera 1,20. En sak i taget! Men det är upp till din känsla.

Till syvene och sist är det du och din tränare som avgör om ni som ekipage är redo för 1,20! Det är ni som vet erat träningsupplägg och vilken häst du sitter på, vi kan bara gissa utifrån det du skriver.

Lycka till!

//Alice

Jag har en jätte-schysst häst. Hoppar i alla lägen och räddar det mesta, även om vi kommer tokigt. Stannar aldrig! Känner mej jättetrygg med honom och vi är i samma fas som dej.

Dvs ligger på 110 men är på G upp på 120. Tränar även så som du skrev, 110-banor men hoppar enstaka hinder på 120-130 (hoppat bana på 120-130 vid nåt tillfälle med).

Frågade min duktiga tränare om vi var redo att gå upp på 120. Han säger att höjden definitivt inte är nåt bekymmer, men ifrågasatte om jag har rätt mentalitet än? Man ska ju absolut inte tveka och backa om man säger så. Det gäller att veta vad man vill och vara bestämd med sin ridning. Visst, vi hade säkert rett ut 120... alla gånger! Men jag förstår så väl vad han menar. För även ifall jag i 3 av 4 fall har rätt mentalitet, så faller jag tillbaka ibland. Jag har inte en "vinnarskalle" fullt ut ännu. Är sällan nervös, men jag kan lätt bli passiv... och det är väl just det som är grejen. Jag måste tänka framåt hela tiden.

Den dagen jag startar 120 vill jag kunna göra det lika simpelt som jag hoppar 90cm. Det är inte långt kvar nu, men jag lugnar mej några månader till :)

Nej är ofta inget jättekliv upp till 120. 130 däremot skiljer sig en hel del i svårighet.

Di kan ju välja att starta 120 klasser på lokala tävlingar till att börja med. Ofta lite snällare byggt med lättare vägar osv än på reg-nat.

Lycka till:)

Nej, jag har aldrig sett någon lokal 1,20. Vet inte ens om man får anordna det?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej igen, Tate här! Jag behöver er hjälp, jag har så många tankar men kommer ingen vart. Det är så att jag har hittat en hund, en...
Svar
3
· Visningar
1 410
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur