Ta sig från A till B.

V

vojlock

Min lillebror har kommit på att det här med ridning och hästar är riktigt kul och han har redan bestämt sig för att han vill hålla på med fälttävlan (han har aldrig provat, men han tycker att det verkar vara roligt).

Nu är frågan hur han ska ta sig från A till B, dvs i dagsläget så har han nästan ingen ridvana alls, men han har TALANG. Han rider kontrollerat i alla gångarter (med bara en hand dessutom), han har en mjuk hand och styr nästan bara med vikthjälperna (en skänkel får hjälpa till om det behövs). Han suger åt sig kunskap som en svamp och ingen tror sina öron när dom får reda på att han bara ridit TRE gånger (alla tre gånger på en vecka dessutom).

Så frågan är då ; hur ska han gå till väga från där han är nu till att få prova på fälttävlan, känns som om att gå på ridskola inte är någon bra lösning då man måste vänta ett par terminer innan man får prova att hoppa och innan dess mest rider runt,runt,runt...inte så roligt för en kille som vill ha fart och fläkt.

Självklart så vet både han och jag att det inte bara är att sätta sig på en häst och börja hoppa, men på nåt sätt måste man ju kunna göra ridningen lite mer intressant för honom (han gillar fart och vill hela tiden ha nya utmaningar.

Han tycker att gymkanha verkar vara roligt och det finns en ridklubb med nybörjarkurser i närheten, enda problemet är att han är 195 cm lång...och gymkanha rids på små ponnyer..så det verkar ju vara kört..eller?

Sen finns det ju turnerspel också, men där verkar det som om man måste ha tillgång till egen häst så det verkar också vara kört.

Så är det någon som har några tips på hur vi ska få hans ridning mer spännande men samtidigt lärorik?

Sv: Ta sig från A till B.

Till en början är ju faktiskt inte ridningen så himla spännande :p Man måste lära sig grunden först, annars kommer man bara att få gå tillbaka till den senare. Trixet är nog att hitta en bra privat-tränare som kan hjälpa honom :)

Ridläger kanske?
Finns ju många som har terränghinder så då kanske han kan få prova lite i slutet av veckan.
Eller som fjordtokan sa, en privat tränare :)

Så frågan är då ; hur ska han gå till väga från där han är nu till att få prova på fälttävlan, känns som om att gå på ridskola inte är någon bra lösning då man måste vänta ett par terminer innan man får prova att hoppa och innan dess mest rider runt,runt,runt...inte så roligt för en kille som vill ha fart och fläkt.

Själva poängen med att nybörjare inte får börja hoppa direkt är ju för att de inte är REDO att hoppa direkt.
Även om man är en naturbegåvning och är snabblärd så krävs det ju balans och åtminstonde lite känsla innan man börjar hoppa.

Sen så brukar inte hoppningen börja så himla sent, det är väl mest barn som på (vissa) ridskolor får vänta lite extra eftersom vissa barn är lite "segare" på att lära (det där med motorik och allt.)
Med tanke på att han är så pass lång så antar jag att han inte är något litet barn.. ;)

Om killen verkligen är villig att lära sig så tycker jag ni ska ta kontakt med en ridskola och prata med dem. Kanske de har något förslag.
Om han är så duktig som du säger så kan han säkert få plats i en mer rutinerad grupp redan från början där han får utvecklas i snabbare takt.
På ridskolor finns ju även chansen att rida i specialgrupper, ta privatlektioner, helgkurser osv. Är han väldigt intresserad så finns det ju alltid NÅT kul rätt ofta som han kan göra och lära sig mer av.

Sen är det ju värt att tänka på att terräng kräver en hel del rutin. Det är inte bara att hålla i manen och följa med (om man inte har en superhäst) utan man måste ju vara välbalanserad och stark i benen samt ha hoppat en del och ha relativt stor kunskap om hur hästar fungerar i olika situationer.
En person som bara har ridit tre gånger är verkligen inte på långa vägar redo att ge sig ut på en terrängbana så oavsett om han är en duktig nybörjare eller inte så lär det ju ta ett tag (beroende på hur ofta han rider givetvis) innan han kan tänka på att hoppa terräng.
Och på vägen dit så måste han ju även rida en hel del tråkig dressyr.. ;)

Tack för alla svar!

Jo, självklart ska han rida privatlektioner i dressyr (vill absolut inte att han ska hoppa över den iten då dressyren är grunden till all ridning), men han vill samtidigt rida lite mer "killigt" ;) Så är det nån som har förslag med nån ridtyp som man kan varva dressyrträningen?
Funderade på att han kan ta privatlektioner i westernridning, eller börja i en nybörjarkurs i gymkanha (nån som vet om hans längd kommer ställa till problem för honom i gymkanha?)

Ridläger vill han åka på i sommar, funderar faktiskt om jag ska följa med..längesen jag va på ridläger :idea:

Vad roligt! Min sambo är också vuxen nybörjare och superduktig, en riktig talang. Ridskolan var helt fel plats för honom: grupperna var för stora, för långsamma, för dåliga helt enkelt. Nu rider han privat en gång i veckan och hänger med på alla mina träningar, och då och då slänger min tränare upp honom på en av halvbloden "bara för att". Han tycker det är dunderkul. Häromdagen hamnade han på ett av halvbloden efter avslutad träning och helt plötsligt kommer han i skänkelvikning över diagonalen i trav, och fuxen ser ut som värsta Briar. Mannen har ridit sporadiskt i ett halvår... :eek:

Han gillar fart och fläkt och älskar att rida "äventyrsbanor" i ridhuset (cavaletti längs långsidan, volt till vänster runt en kon, direkt till höger runt en annan kon, halt vid X, fram i trav, hopp över litet kryss, volt till höger, serpentiner längs kvartslinjen, volt tillbaka, halt, trav, volt tillbaka....) - helt enkelt att verkligen aktivt RIDA och känna att han gör någonting istället för att sitta och harva på volten. Det rekommenderar jag din bror att prova!

Jag har en kompis (kille, 18) som började sin karriär på ponnytrav. Sedan när han började rida red han först på ridskola men böt till western eftersom det var "tuffare" tyckte han. Nu rider han islandshäst, för det var tuffast sen när han sett alla coola islänningar ;) Fast nu ska han köpa storhäst också, inspirerad av Jan Brink tror jag :D

Jag tror som några andra skriver att din lillebror måste gå den långa vägen som alla andra. Dvs börja med grunderna för att lära sig vikten av god form, takt, balans, lösgjordhet - för utan detta är man inte redo att hoppa eller rida "tuffare" heller. Ridning är INTE bara fart och fläkt och fräsa runt. För att ens börja träna terräng så anser jag att man först ska vara redo att tävla och få godkända resultat i hopp o dressyr (typ LB nivå) Man behöver ju inte starta på tävlingarna men man ska iaf vara så pass skicklig och även kunna hantera hästen ute i skog och mark (det är STOR skillnad att rida inne i ridhuset och vara skicklig och balanserad där mot för ute i skogen där hästen kanske är överladdad och brallar)

Men tag kontakt med ridskolan. Ingen säger ju att han måste rida med småbarnen. Det finns nybörjargrupper för vuxna oxå; en bra ide är ju att börja där ändå för att få koll på grunderna och sedan byta grupp till en mer avancerad om han utvecklas snabbare än de andra.

Det finns inga genvägar i ridsporten. Att "harva runt runt" har ju sin mening. Har man talang går det ju dock snabbare och jag tror inte det finns nån ridskola som "hämmar" sina elever medvetet. Alternativet är ju att träna privat på ridskolans hästar. Dyrare men ger mer effekt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Pyrran
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: geting
·
Hästhantering Hej! Jag rider på ridskola och den hästen jag rider mest är en ståtlig svart oldenburgare som är runt 13 år. Han har varit på...
Svar
9
· Visningar
1 848
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Transport med fronturlastning
  • Dressyrsnack 17