Ta över 5 årig blandraskille!

elaktroniqe

Trådstartare
På fredag kommer jag att bli med hund! Vovven är en blandning mellan dalmatiner/bordercollie och rottweiler, världens finaste kille!
Har haft hund hela mitt liv och vuxit upp i familj med hundar, men det är första gången jag tar över en vuxen hund, och första gången jag har en blandis.
Han är väldigt osäker på människor och morrar och låter väldigt mycket mot folk han inte känner, men han har aldrig bitit/huggit utan han pratar bara. Men jag vill ha tips på vad jag bör tänka på första tiden, och tips på bra "lära-känna" aktiviteter! Och även tips på hur man kan träna-bort morr-beteendet, han ska ju inte behöva skrämma livet ur alla! :p

Sv: Ta över 5 årig blandraskille!

Jag har tyvärr inga tips, men är väldigt sugen på att få. Jag skall bli med hund också om ca två veckor. En 5 årig dalmatinertik :)
Dock helt okomplicerad, bara det att husse och matte inte kommer ha tid för henne i framtiden. Men jag är sugen på bra lära-känna aktiviteter så allting blir så bra som möjligt :)

En sak som jag tycker är viktigt att tänka på då är att se till att absolut ingen får tvinga sig på hunden. Om ni träffar andra människor, låt dem inte gå fram och klappa. Försök inte få hunden att gå fram och hälsa heller utan låt hunden bara stå med och se att det inte händer något farligt. Vill hunden hälsa så låt den gå fram och nosa lite lugnt, utan att någon böjer sig över den för att klappa eller så.

Bra "lära känna-aktiviteter" brukar kunna vara att köra lite kontaktövningar, träna lite lätta tricks och att leka med hunden. Kolla vilka belöningsformer hunden gillar, träna på att du ska kunna starta och stoppa leken osv. Om ni är ute i skogen brukar det kunna vara kul att tillsammans hoppa runt på stockar, stenar osv och att lägga spår ska tydligen kunna förstärka hundarnas självförtroende.

Allra viktigast är nog att ha tålamod. Låt det ta tid för hunden att komma tillrätta i sitt nya hem. Låt det ta tid med träning osv. Var konsekvent, lugn och försök vara positiv så går det nog fint :)

Ta till vara på den första tiden!

När jag skaffade min hund (då var han ca 3 år), var han en ängel dom första veckorna innan han kom i kläderna. Jag hade blivit varnad av förra ägaren att han inte kan möta andra hundar ute osv. Men det gick super bra den första tiden! Ju mer han började komma i kläderna och kände sig mer hemma började problemen sakta men säkert komma fram. När vi nu är här med dessa problem tänker jag tillbaka till "den första tiden". Och jag skulle gjort annorlunda. Skulle ha berömt en massa när han möte andra hundar ute när han bara gick förbi dom osv. Kanske är nåt att tänka på? :-)

Absolut! Han ska dock vara helt problemfri vad gäller att träffa och möta andra hundar och så. Men Just det där med att ta vara på första tiden och berömma mycket, det sk jag hålla i huvudet! :bow:

Varför då om jag får fråga? Blev nyfiken även om jag har mina aningar.

Kl

Du har fått bra tips av red_chili, hon hade många bra tips åt dig. Kan bara poängtera att det är viktigt att hålla koll på främmande så dom inte tränger sig på honom men även att dom inte efter ett tag ifall han fortsätter morra/skälla lite på dom att främmande inte börjar bli irriterad och säger åt honom, tyst eller hysar på honom. Väldigt viktigt att dom totalt struntar i honom varken pratar eller tittar på honom.
Jag har en hund som är reserverad mot främmande och vissa stirrar på honom, försöker locka honom och då säger jag åt dom, har även haft två st som försökt säga åt honom plus att den ena ställde sig upp och började gå böjt över honom, med ögonkontakt, peka med fingret mot honom och
hysa, säga tyst. Trängde in honom mot diskbänken. Allt hanns med när jag var på toa, rusade ut och gick mellan och platsade människan på en stol vid bordet. Den människan är den enda han aldrig velat hälsa på och kommer nog aldrig att göra det heller. Snacka om dumhet att göra så, fast jag nog förklarat att lillen är reserverad och att han skulle strunta fullständigt i honom. Denna människa är dessutom hundmänniska! Visst sjutton har man mer vett då? Gillar inte att vissa typer ska komma och tro att dom kan lära mig hur man tränar hundar då dom själva inte ens kan träna sin egen och ha förstört minst en som avlivats pga det då riktiga ägaren fått igen hunden.

Lek, busa, gå långa promendader, lägg mer tid än vanligt på att umgås och prata ned hunden. Kolla med fd ägaren och ev be denne visa tricken som hunden redan kan. Låt dock inte hunden göra sånt han inte kommer att få göra när ni lärt känna varandra. Ställ samma krav på promenaderna/träningarna som du kommer i fortsättningen. Vad har du tänkt med hunden? Bara sällskap/promenader, lydnadsträning, spåra, ha
med ut på ridturer?

Är det idag du hämtar hunden? Du få gärna lägga ut bilder på honom:)

Lycka till!

Jag skulle inte göra något skärskilt, bara låta hunden vara hund och bo in sig.
Varför är den omplacerad?

Han omplaceras p.g.a. att de inte har tid för honom längre, matte jobbar heltid och ska dessutom skilja sig med husse. Så det är så det är så det är :)

Har precis varit ut med honom på vår första långpromenad, tog två mobilbilder som jag tänkte dela med mig av! :)

Kasta dregel över snoken måste man såklart göra när man ska bli fotad;

32221895.jpg

32221896.jpg

Senast ändrad:

För att jobba bort rädslan för främmande människor skulle jag använda mig av counter conditioning.

http://www.youtube.com/watch?v=sI13v9JgJu0

Efter ett tag med detta skulle jag övergå/träna parallellt med operant betingning och sen har man en hund som kikar på en och vill ha beröööm när nån okänd går förbi/hälsar på honom. :)

http://asashundar.bloggagratis.se/kategori/7085-aggressivitetstraning/
(Länkens träningstips gäller utmärkt för morr som du beskriver, bara att du kanske inte behöver hålla på lika länge om hunden bara "snackar").

Naturligtvis för att raserna inte passa ihop mentalt o korsningen bäddar för problemhundar.
Den här typen av korsningar leder med hästlängder bland tidigt avlivade problemhundar.
Skulle sätta 2 till 1 på att ts är tillbaka här inom ett år o vill ha hjälp med allvarliga problem.
PL

Dalmatiner = halvskvattig trevlig ras, intelligent o krävande
Collie= helskvattig ,suck!
och så rottweiler. nött att hålla i tassen när det blåser, gör goa hundar men krävande

kan bara hålla med dig

Jag hade en 8 vägskorsning som jag tog över som 2,5 åring pga att han inte kunde komma överens med sin far ( dom bodde på samma ställe) Han var likadan , men vi igonorerade detta, vi bodde på landet och det kom o gick ganska mycket folk ...han gjorde aldrig nåt och efter kanske ett halvår så var det inga problem med nåt...

Han var en sån som somliga skulle säga skulle få allvarliga problem( Sch/collie/howavart/setter/leonberger/pyrenee och ett par till) , men det fick han inte ...så hav förtröstan :)

Dalmatiner = halvskvattig trevlig ras, intelligent o krävande
Collie= helskvattig ,suck!
och så rottweiler. nött att hålla i tassen när det blåser, gör goa hundar men krävande

Fast nu var det ju Bordercollie i denna och det är en jäkla skillnad. Enkel matematik gör att extrem vallhund och en hund med sån skärpa och dådkraft som rottis ofta blir kisskass.

För övrigt håller jag med P_L, har mött några såna här korsningar, trevliga mot folk men katastrof mot hundar. Bella, den hund jag nog skrivit mest om förutom mina egna bestod av dessa raser och är den mest komplicerade hund jag nånsin mött. Hon vallade andra hundar med blicken tills hon exploderade och anföll dem.
Fast nu är ju denna hunden vuxen och då borde man kunna se såna svåra problembeteenden innan man tar emot hunden.

När jag fick hem min Tore (också 5 år gammal) så var han väldigt osocial och litade bara på sig själv. De första dagarna lät jag han vara helt och hållet. Promenaderna var kravlösa förutom att han inte skulle dra. Ganska snart så sökte han väldigt mycket kontakt och då började vi "testa" varann lite. Jag tror man måste låta hunden landa innan man börjar ställa krav.

Ärligt talat, är det vettigt att ta fram gatukorsningar av allsköns slag när det finns en mängd renrasiga hundar att välja mellan. Sannoliokheten att du då får en hund med önskade egenskaper är ju betydligt större då.
Den utvecklingen vi har nu med dessa bastarder gör ju att hunden som helhet sjunker ner till kattens nivå i samhällets ögon.
Inför snarast en registrering och avgiftsbelägg alla hundar.
Hundarna skulle chippas och polisen skulle ha utrustning att kontrollera dem. Naturligtvis skulle alla hundar utan chips avlivas omg.
Och hundföraren bötfällas.Jo jag vet att en renrasig hund kostar 10 000+ och en bastard 1/3 av det.
Men bara för att vissa inte har råd ska inte hundarna få lida.
Kolla bara de pappskallar som tar in småhundar från öststaterna.

Jag är i stort sett helt emot blandrasavel, så mig behöver du inte övertala:)

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 323
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 816
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 348
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 556
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka