Ta med ledarskapet upp på ryggen......

Sv: Ta med ledarskapet upp på ryggen......

Inte vet jag vad du och Axel har för erfarenheter men jag motsäger mig helt det ni tycker händer om man hoppar av sin gröna häst och visar vägen.

Gjorde inte så med min första unghäst för 15 år sedan utan där var det hantering från marken upp å så iväg, som jag förstår att ni menar att man skall göra.
Har aldrig haft några som helst ledarskapsproblem men den varianten till att träna en grön häst uppsuttet är milsvid gällande framtida trygghet och säkerhet hos häst om man istället hjälper dem genom att hoppa av när det behövs.

Har ridit/suttit in kanske ett tiotal unghästar (mina och andras) och hoppat av alla utom den första och alla har blivit trygga supersäkra individer som inte har blivit vare sig förvirrade eller tyckt att man dramatiserat utan i mitt tycke 99% miljösäkra på allt.

Så erfarenheten talar helt skillda språk och utifrån det så tycker jag att man skall göra det häst och ryttare mår bäst av.

Troligtvis är grunden för problemen att hästen fått gömma sig bakom dig.
Men lika fel blir det om den får gå framför dig eftersom den snabbt kommer att ta över för mycket.
Led hästen med ögat vid din axel och se till att hästen deltar i allt som händer. Stötta med röst och klappar och ge den tid att lösa problemen.
Förtroende måste vara ömsesidigt. Rid tex på skogsstigar med lösa tyglar så att den måste tänka själv. Styr med sätet så mycket som möjligt.

Men iom att mina hästar är förberedda från marken så blir det inga problem uppsuttet heller.
Använder mig ju av ord o beröring. inga blickar eller handsignaler:D

Red ut solo 3 e ggn sist jag red in en. satt inte av för att det blev problem- fanns inga.

Sen när den var 4 o fått lite kondis o styrka kom testen- satt inte av då heller, utan tog itu med vad som gäller.

Va bra att ditt sätt har fungerat för dig och att du och din häst är nöjd med det, men kom inte och hinta om att en häst skulle bli osäker, må dåligt eller att nåt skulle bli fel av annat tillvägagångssätt.

Mina hästar har också varit mer än väl förberedda och har aldrig ens tänkt tanken att dra, vända, bocka (förutom de som andra innan mig försökt rida in) eller vad man nu hör att unghästar kan göra, men för den skull så är de inte hjärndöda som gröna utan de har fullt med känslor som ofta visar sig efter några månader när de inte längre behöver tänka så mycket på ryttaren utan kan börja titta runt i omgivningen och då är det fullt naturligt att de kan tycka att nåt är otäckt och känna av sitt flyktbeteénde vilket i mitt fall handlar om att - jag vågar inte gå längre förren du visar vägen.

Många har ju även fördelen att rida in sina hästar med andra människors hjälp eller med erfarna trygga hästar som draghjälp.

Själv så har jag ALDRIG haft hjälp av andra personer eller draghästar utan jag rider alltid in helt ensam och rider också helt ensam från dag ett å då passar min sätt bra. En del har man fått hoppat av många gånger på andra mindre eller inte alls, men slutresultatet har blivit det samma.

Så återigen så finns det hur många sätt som helst, både bra och dåliga (beroende på slutresutlatet som man själv är/blir nöjd med även om ingen annan skulle vara det) och det handlar om att hitta vad som är bäst för varje ekipage. Man kan inte påstå att en häst blir si eller så eller att en häst tar över för att den får gå först. Man får höra så mycket dumt där ute som inte alls behöver stämma.

Det vore bättre om folk över lag lärde sig att påtala sina egna erfarenheter istället för att påstå sig sitta inne med svart eller vitt, rätt eller fel.

Senast ändrad:

Det vore bättre om folk över lag lärde sig att påtala sina egna erfarenheter istället för att påstå sig sitta inne med svart eller vitt, rätt eller fel.
Vad är det att gnälla över:confused:

Jag skriver jag, mina eller min bla bla bla.

Tror du att det är så himla skönt för hästen att hela tiden ha en klättrande "ryttare" vid sidan, men sitt av du om du finner trygghet i det.

Inte vet jag vad du och Axel har för erfarenheter men jag motsäger mig helt det ni tycker händer om man hoppar av sin gröna häst och visar vägen.

Gjorde inte så med min första unghäst för 15 år sedan utan där var det hantering från marken upp å så iväg, som jag förstår att ni menar att man skall göra.
Har aldrig haft några som helst ledarskapsproblem men den varianten till att träna en grön häst uppsuttet är milsvid gällande framtida trygghet och säkerhet hos häst om man istället hjälper dem genom att hoppa av när det behövs.

Har ridit/suttit in kanske ett tiotal unghästar (mina och andras) och hoppat av alla utom den första och alla har blivit trygga supersäkra individer som inte har blivit vare sig förvirrade eller tyckt att man dramatiserat utan i mitt tycke 99% miljösäkra på allt.

Så erfarenheten talar helt skillda språk och utifrån det så tycker jag att man skall göra det häst och ryttare mår bäst av.

Ja, för det första är inte alla hästar på buke "gröna" som folk hoppar av och på.:cool:
För det andra så med gröna hästar har jag haft dem som handhästar ett par gånger så att de fått vara med ute och lära sej med en trygg häst att så här går det till på promenader.

För det tredje med gröna hästar rider man om möjligt med sällskap de första gångerna. Alltså inte bara hoppa upp och iväg:cool:

För det fjärde ska hästen ha sånt förtroende att den lyssnar även om du sitter på ryggen.

För det femte så säger det sig självt om man har minsta känsla för hur hästar upplever saker att om en häst blir rädd/osäker för något och ryttaren hoppar av så händer något när hästen är rädd = i hästens ögon, det VAR verkigen något:cool:

Vad som än händer sitt kvar och behåll lugnet och vissla inombords om det behövs och låt inte hästen på något sätt förstå att det där märkliga är n ågot att ta notis om.. Då får du garanterat en häst du kan gå fram med överallt.
Enkel hästpsykologi. :smirk:
Samma som förespråkas i hunduppfostringsprogrammen på tv fö övrigt:låtsas inte om hunden man möter så gör inte hunden det heller så småningom. Istället för att matte/husse halar in kopplet och pratar lugnande med hunden vid varenda möte med annan hund......= stressad hund vid möten.

Senast ändrad av en moderator:

KL
Här skriver vi om åsikter o erfarenheter.

Med att förbereda den räknar jag som tömkörd ensam i skogen o även som handhäst om möjligt- Samhällskunskap.
Den vet vad som betyder framåt osv.
Brukar t o m tömköra i galopp ute- hejhopp:bump:

MIN erfarenhet av andra som sitter av hela tiden är- att de sen inte kan rida ut själv- hästen går inte ens från stallplanen.
det är då mkt bättre att ha sällskap, MEN unghästen ska i möjligaste mån gå först för att sedan inte ha problem med ngt.

KL
Här skriver vi om åsikter o erfarenheter.

Med att förbereda den räknar jag som tömkörd ensam i skogen o även som handhäst om möjligt- Samhällskunskap.
Den vet vad som betyder framåt osv.
Brukar t o m tömköra i galopp ute- hejhopp:bump:

MIN erfarenhet av andra som sitter av hela tiden är- att de sen inte kan rida ut själv- hästen går inte ens från stallplanen.
det är då mkt bättre att ha sällskap, MEN unghästen ska i möjligaste mån gå först för att sedan inte ha problem med ngt.

Jag har inte riktigt läst hela tråden.
Det finns säkert massor av sätt att lösa detta på. Eftersom vi alla är olika så passar kanske olika sätt olika människor och hästar.
Jag tycker att ditt sätt att förbereda hästen verkar jättebra och antar att den genom att bli tömkörd ensam i skogen på det sättet är väl förberedd för att ridas ut ensam. Jag gjorde inte så med min nuvarande häst utan jag red in henne i skogen. Hon var då mkt van vid att promenera ensam med mig i skogen. jag inser nu att jag naturligtvis kunde ha tömkört henne i stället men gjorde inte så. När jag sedan skulle rida in henne hoppade jag upp på hemvägen och red hem. Efter ett tag kunde jag rida från början. Jag red in henne själv och tyckte att det sättet fungerade bra. Men det jag vill komma fram till är att jag tror på att hoppa av och gå vid sidan om när hon känner sig osäker. Det har jag gjort många gånger. Men jag hoppar inte upp och ner som du beskriver det i ett par inlägg för det kan jag nog hålla med om att i så fall blir det nog jobbigt för hästen. Det brukade räcka om jag hoppade av och gick ett tag ngn enstaka gång.
Jag har ridit henne i tre år och hoppar sällan av idag.
I morse gick jag dock vid sidan om ett tag för hon trodde att skogen var full av monster antagligen från fyrverkeriet.

Senast ändrad:

Just tömkörning- när man går efter hästen- lär ju den båda gas o broms samt att den får självförtroende iom att jag är med- om än bakom.

säger inte att inget annat funkar, men detta är bra om man vill kunna rida ut nästan på en gång o inte har tillgång till sällskap.

O är för lat för att hoppa upp hela tiden;)
Sen kan jag hoppa av- för att jag tycker att det räcker med ridning för den dagen- duktig häst.

vänta här nu:idea: SÅ kan jag ge hästen extra beröm om den har varit sådär RIKTIGT duktig- även som äldre.
Avsittning/ spänner upp gjorden= beröm.

Tänk lite på säkerheten.
Jag leder aldrig en unghäst vid magen, risken att bli manglad eller trampad om något oförutsett inträffar är alldeles för stor.

då kan du heller aldrig visa en häst eller springa inför Vet.:crazy:

Har bara blivit trampad en enda gång.
Man får vara lite med på vad som är på G.

Klart den blir osäker om du håller på att hoppa på och av hela tiden så fort det är ngt....
Vem har sagt att jag hoppar upp och ner i tid och otid????? Det kanske händer en gång per tur. Och jag som känner min häst väljer att stödja henne eftersom jag upplever att det är mitt stöd hon behöver.

Rid på och dramatisera inte så känner sig nog hästen trygg den också.
Jag tillhör inte den dramatiska typen...

Det behövs inte tid för att den ska kunna ridas ut, det gäller bara att den upplever ryttaren som en trygghet och inte en lika förvirrad osäker figur som hästen själv:crazy: (vilket den lär göra om du dramatiserar genom att hoppa ur sadeln så fort den blir osäker)
Nu är ju inte jag varken förvirrad eller osäker

Jag har ett tips till dig, läs en bok som heter konsten att vara snäll av Stefan Einhorn.

Annika

Om du tömkör den får den självförtroende- behöver inte ha dig före.
Sen gäller det att du är lika lugn på ryggen. Han ser ju dig inte, men känner av ditt kroppsspråk. det går inte att lura den då:D

Unghästar som rids med sällskap bör gå först- just därför.

Den andra hästen kan gå förbi- om det blir nödvändigt.

Det ska jag prova på. Låter som ett alldeles utmärkt sätt. Jag fastnade lite i att ha hästen gåendes bakom mig överallt. Det får jag äta upp nu.

Tack för tipset
Annika

:bow::bow::bow:

Annika

Jag tycker att det är ypperligt.
Den blir styrbar, lär sig gas o broms, törs gå först.
sen kan man klatcha lite med linan vid skänkelläget i en kurva när den lär sig att forma sig för ställning o motliggande yttertöm- fattar sen även vad den betyder.

Behövs inte många ggr.
Sätt linorna lågt på en unghäst- lättare för den att förstå bettets verkan plus att rama in den.

Kom ihåg att alltid ha "styrfart" när du tömkör.

då kan du heller aldrig visa en häst eller springa inför Vet.:crazy:

Har bara blivit trampad en enda gång.
Man får vara lite med på vad som är på G.

Vilken visning och vilken vet kräver att man måste springa vid magen på hästen ???
Trampad en gång. Grattis du har haft tur.
Vad som är på G. Det är väl hästar vi håller på med.. eller

Glömde nog en hel del tåtramp- vid närmare eftertanke:angel:

Fortsätt du med ditt vis. Men låt oss andra göra som vi vill och dela med oss av det eftersom det också fungerar hur bra som helst.

Å även vårt vis är hästspykologi och ömsesidig respekt. Det finns INTE bara ett sätt.

Men jag förstår av ditt svar att du sitter inne med den rätta lösningen och att du gillar envägkommunikation och sådant ödslar inte jag mer energi på en absolut nödvändigast.

Så kör ditt race så kör vi andra vårt!

Fast om vi ska prata hästpsykologi.

Vad säger du din häst om du sitter av så fort att ngt verkar farligt:confused:
-Jag är bara en god ledare från marken.
Man ska kunna överföra samma energi från hästryggen, men vet man med sig att man smittar av sig med dålig energi är det nog bättre att sitta av.

Coola erfarna ryttare sitter aldrig av:cool:

Liknande trådar

Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
767
Senast: cassiopeja
·
T
Träning Har fått en liten fundering. Enda sen jag köpte min häst(ponny) i höstas så har jag tränat väldigt mycker ledarskapsträning. Och jag har...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
8 618
Senast: Totola
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 609
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(
  • Uppdateringstråd 30