Ta med ledarskapet upp på ryggen......

Sv: Ta med ledarskapet upp på ryggen......

Kl
o lite allmänt

Förr red man alltid unghästar ut med äldre hästar just för att dom skulle få trygghet, gärna som handhästar innan dom var suttna.
Äldre hästar jag ridit har uppfört sig så dumt att det pga allvarlig skaderisk varit tvunget att man suttit av och lett förbi problemet. Backat in i taggtråd och ner i krondiken bla pga av ren jävla envishet uppkommit pga att anndra ryttre låtit kräket vända bla.
Ryttarskicklighet vid kanten av ett djupt dike är liksom underordnat.
Likaså hästen som av en mycket skicklig ryttare skulle fås att gå över en större bro - hästen var enbart gruvligt bortskämd.
Men att denna ryttare klarat massor av problemhästar hjälpte inte denna gång då hästen stegrade, gick över och mosade hennes höfter.

En skicklig ryttare VET när man ska kliva av och när man ska sitta kvar. Det är skillnaden mellan en god och en utmärkt ryttare.
ATT VETA vad som är rätt när.

Ja så lärde jag unghästar vid hand och med van häst. Har man den möjligheten är det bäst men det har man nog inte alltid.

Ang farligheter så självklart är det ren självbevarelsedrift som måste styra ibland om det är riktigt farligt. Men det är det ju oftast inte när folk väljer att hoppa av.

Ang att få höfterna krossade så känner jag två personer som fick mkt allvarliga skador FÖR ATT de hoppade av så:cool: Händer en olycka så gör det, man har aldrig facit, hästar är stora djur och ridning en skadedrabbad sport.

En bra ledarskapsövning från ryggen är att rida på ex.vis. en ridbana eller ute på ett fält. Skritta omkring på långa tyglar. Du kan "vimsa omkring lite hur som helst".

När du känner att hästen själv börjar dra sig åt t.ex. höger, så plockar du upp vänster tygel och svänger honom rejält åt vänster. Så snart han börjar svänga, ge omdelbart lång tygel igen.
Du svänger alltså åt motsatt håll som han själv vill gå. Gör riktiga U-svängar.

Rider du på en ridbana kan du rida serpentiner över banan, varje gång du kommer fram till väggen/staket så inväntar du vilket håll hästen själv väljer att dra sig åt. Då svänger du åt motsatt håll. Börja med att göra det i skritt. När det känns okej, så kan du göra samma sak i trav.

En vacker dag stannar när han kommer till staketet. Dvs han fattar inget eget beslut. Han inväntar helt enkelt att du ska tala om vart ni ska gå! ;)

Det är alltså en övning som gör att du får visa vem som bestämmer, vem som är ledaren. Och med en cowhorse så har du ju ett rätt hårt psyke att jobba med... Så det vill till att du är benhård och konsekvens.

Är det saker som de skyggar för så brukar jag - beroende på tillfälle -antingen igonera det hela och bara lugnt styra förbi. Eller så "ryter" jag till åt hästen med undermeningen "skärp dig nu, jag säger till om något är farligt".

Stannar man och låter hästen titta / lukta på grejer så har man ju istället gett hästen signalen att det är farligt.

Är det saker som de skyggar för så brukar jag - beroende på tillfälle -antingen igonera det hela och bara lugnt styra förbi. Eller så "ryter" jag till åt hästen med undermeningen "skärp dig nu, jag säger till om något är farligt".

Stannar man och låter hästen titta / lukta på grejer så har man ju istället gett hästen signalen att det är farligt.
Jag ryter inte, utan vill att de undersöker saken- en gång. Nästa gång vill inte hästen undersöka så den "blundar" o går förbi bara.
Hästar ser ju dåligt o behöver kolla o lukta på saker.

Eller så "ryter" jag till åt hästen med undermeningen "skärp dig nu, jag säger till om något är farligt".

Det är möjligt att din häst uppfattar att det inte är fara på gång när du "ryter" till. Men jag kan tänka mig att hästen lika gärna kan uppfatta det som en signal att det är fara på gång. Min häst tex tycker inte om att man höjer rösten så det hade inte varit något bra för henne. Men alla hästar är ju olika.

Det är möjligt att din häst uppfattar att det inte är fara på gång när du "ryter" till. Men jag kan tänka mig att hästen lika gärna kan uppfatta det som en signal att det är fara på gång. Min häst tex tycker inte om att man höjer rösten så det hade inte varit något bra för henne. Men alla hästar är ju olika.

Jag kanske ska förtydliga mig lite. Med ryta till, så menar jag inte bara verbalt, även om rösten ofta kommer med. Skänklarna har ofta en roll i det hela också. Vad jag gör när jag "ryter till" är att jag tar kommandot, jag talar om för hästen att jag tar på mig ansvaret. Så fungerar det också i en hästflock, så det förstår de.

Det har fungerat klockrent på en mängd hästar genom åren.

Och visst är alla hästar olika men det har de blivit av yttre påverkan, av oss människor. Men i grund och botten så fungerar de på ganska så exakt likadant sätt.

Din häst tycker inte om att du höjer rösten säger du. Jag vet inte vad mina hästar under årens lopp tyckt om att jag höjer rösten. Jag har liksom aldrig frågat dem ;) Utan när jag behöver, då höjer jag rösten! Jag har bara min kropp att använda som instrument i mitt umgänge med hästarna.

Att låta hästen gå fram och titta/lukta löser inte inte grundproblemet, nämligen bristande ledarskap. Och ledare blir man först när man bestämmer över hästen. Det låter kanske "kallt och elakt", men det är precis tvärtom.

En häst som har en bra ledare i sin människa är en lugn och harmonisk häst. Den behöver aldrig vara rädd och orolig för den vet att människan har koll på allt och "säger till" om något är farligt. Precis som ledarhästen i en hage gör. Står den lugnt kvar och betar så gör de andra det också.

Det kan ramla ner en flygmaskin på gärdet man rider på, och hästen blir inte rädd, den stämmer bara av med sin ledare, och om inte den personen (hästen) säger att det är farlig, ja då "är det inget att bry sig om". Det är så hästar fungerar och interagerar mot varandra.

Jag ryter inte, utan vill att de undersöker saken- en gång. Nästa gång vill inte hästen undersöka så den "blundar" o går förbi bara.
Hästar ser ju dåligt o behöver kolla o lukta på saker.

Nej, men den kommer att reagera på andra "faror" om och om och om igen... de är av naturen programmerade att göra det om de inte är i sällskap med sin "ledare". Hästar kan inte heller tänka logiskt (kanske med vissa undantag, ett par araber jag stött på genom åren :) så även om den stämt av soptunna nr 1 som möjligt rovdjur så kommer den att vara lika misstänksam mot soptunna nr 2, 500 meter längre bort... och soptunna nr 7.... osv...

Och hästar ser inte dåligt, det skulle vara livsfarligt för ett bytesdjur att ha dålig syn. Däremot så ser de på ett annat sätt än vad vi människor gör.

Antingen förstod du inte vad jag menar eller så missuppfattar jag dig.
Detta tolkar jag som att du talar om för din häst att ngt är farligt när du "ryter" till. Jag får inte ihop ditt resonemang.

Stannar man och låter hästen titta / lukta på grejer så har man ju istället gett hästen signalen att det är farligt.[/QUOTE]

och nästa inlägg

Jag kanske ska förtydliga mig lite. Med ryta till, så menar jag inte bara verbalt, även om rösten ofta kommer med. Skänklarna har ofta en roll i det hela också. Vad jag gör när jag "ryter till" är att jag tar kommandot, jag talar om för hästen att jag tar på mig ansvaret. Så fungerar det också i en hästflock, så det förstår de.

Jag vet att min häst tolkar det som en fara om jag ryter till därför gör jag inte det.

Senast ändrad:

Hästar har vidvinkelsyn, men ser ganska dåligt rakt fram.

nä jag håller inte med att man ska skälla på hästen.

Om den är rädd på riktigt blir den mer spänd.

Okej, jag försöker igen :)
Jag "ryter till" för att ta kommandot, för att bli dominant. För att tala om att det är jag som är ledaren, därmed är det min uppgift att titta efter faror och säga till om något är farligt. Inte hästens. Han är lägre i rang än mig.

Precis så fungerar det i en hästflock också. Alla har sin uppgift och det är ledarhästens uppgift att varsla om fara. Alla hästar går inte omkring och tittar efter potentiella faror.

Så när en häst är tittig och orolig så har den allså tagit på sig ledarrollen, den är högre i rang än människan som sitter på. Genom att hela tiden spana efter faror så tar han hand om den i hans ögon lägre stående varlesen, nämligen ryttaren.

Har du ett bra ledarskap så har du också en häst som lyssnar på dig i alla lägen. En häst som är säkrare att rida, lättare att utbilda (eftersom han lyssnar på dig för att han ser upp till dig och därför är du intressant). En sån häst behöver aldrig vara rädd. En sån häst är i mental balans, är lugn och avslappnad i alla lägen. Han mår bra helt enkelt.

Blev det tydligare nu?...

Efter att ha hållt på med hästar i tjugofem år är jag ganska väl medveten om hur en hästflock fungerar. Dessutom har jag inte några problem med ledarskap över min häst. Men det kan ju inte du veta.
Jag förstod bara inte riktigt hur du menade med ditt inlägg tidigare idag men gör nog det nu.

Du är ju redan dominant iom att du sitter på den.
Varför ryta- som ett rovdjur:confused: Så gör inte hästar.

Har sett o HÖRT folk som försöker att fostra sina så:rofl: utan ngt vidare resultat- väcker dock uppmärksamhet;)
Att folk inte kan behärska sig- är en sak.
nä tacka vet jag en som är mild i tonen o därmed inte sänder ut stress.

Liknande trådar

Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
767
Senast: cassiopeja
·
T
Träning Har fått en liten fundering. Enda sen jag köpte min häst(ponny) i höstas så har jag tränat väldigt mycker ledarskapsträning. Och jag har...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
8 618
Senast: Totola
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 609
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Dagens nagellack!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur