F
flashlight
Sv: Ta med ledarskapet upp på ryggen......
Ja så lärde jag unghästar vid hand och med van häst. Har man den möjligheten är det bäst men det har man nog inte alltid.
Ang farligheter så självklart är det ren självbevarelsedrift som måste styra ibland om det är riktigt farligt. Men det är det ju oftast inte när folk väljer att hoppa av.
Ang att få höfterna krossade så känner jag två personer som fick mkt allvarliga skador FÖR ATT de hoppade av så Händer en olycka så gör det, man har aldrig facit, hästar är stora djur och ridning en skadedrabbad sport.
Kl
o lite allmänt
Förr red man alltid unghästar ut med äldre hästar just för att dom skulle få trygghet, gärna som handhästar innan dom var suttna.
Äldre hästar jag ridit har uppfört sig så dumt att det pga allvarlig skaderisk varit tvunget att man suttit av och lett förbi problemet. Backat in i taggtråd och ner i krondiken bla pga av ren jävla envishet uppkommit pga att anndra ryttre låtit kräket vända bla.
Ryttarskicklighet vid kanten av ett djupt dike är liksom underordnat.
Likaså hästen som av en mycket skicklig ryttare skulle fås att gå över en större bro - hästen var enbart gruvligt bortskämd.
Men att denna ryttare klarat massor av problemhästar hjälpte inte denna gång då hästen stegrade, gick över och mosade hennes höfter.
En skicklig ryttare VET när man ska kliva av och när man ska sitta kvar. Det är skillnaden mellan en god och en utmärkt ryttare.
ATT VETA vad som är rätt när.
Ja så lärde jag unghästar vid hand och med van häst. Har man den möjligheten är det bäst men det har man nog inte alltid.
Ang farligheter så självklart är det ren självbevarelsedrift som måste styra ibland om det är riktigt farligt. Men det är det ju oftast inte när folk väljer att hoppa av.
Ang att få höfterna krossade så känner jag två personer som fick mkt allvarliga skador FÖR ATT de hoppade av så Händer en olycka så gör det, man har aldrig facit, hästar är stora djur och ridning en skadedrabbad sport.