Ta med katten på semester

musen21

Trådstartare
Är nyfiken på hur alla andra gör. Tar ni med er katten/katterna när ni åker på semester om det finns möjlighet? Även om ni har utekatter?

Jag har kört lite olika varianter. De har fått följa med när de har varit små och nu i höstas fick min vuxna katt följa med då hans syster dog. Jag ville inte lämna honom själv då. Annars har jag alltid lämnat dom hemma som vuxna med kattvakt som kommer och matar och släpper in och ut. Då är dom trygga med varandra på hemmaplan.

Nu i år är jag i valet och kvalet. Min yngsta är åtta månader och ganska social och gosig så det känns svårt att lämna honom en vecka. :p Men tar jag med honom så måste jag ta med den andra. Och ingen av dom går att stänga inne en vecka, då blir semestern en tortyr med skrikande och olyckliga katter som försöker smita ut så fort tillfälle ges. Känns inte roligt att släppa ut dom på "okänd" mark heller, även om den ena har varit med förr utan problem. Tänk om de går vilse. :nailbiting: Vore enkelt om de var innekatter...
 
Sv: Ta med katten på semester

När vi åkte iväg till föräldrarnas sommarställe över midsommar fick katten följa med, trots att han är utekatt. Han får vara det där med, ca 1 gång om året :D

Om vi åker iväg annars så får grannen vara kattvakt eller så får han vara innekatt hos någon släkting till mig eller sambon medan vi är borta.
 
Sv: Ta med katten på semester

Det är väldigt rörliga katter så det gillar dom inte. Sen vill jag inte sätta fast dom om jag inte har dom under uppsikt hela tiden, de blir ju väldigt utsatta då. Det är nog bättre att ha dom hemma isf så de kan röra sig som de vill i sina revir. :)
 
Sv: Ta med katten på semester

Det beror ju vart jag ska. Ska jag iväg till sommarstället följer katterna med och de är ute i rastgård. Samma sak om jag ska iväg till mamsen. Tältsemester kan de också följa med på, då får de vara i tält och ute får de vara i koppel.

Annars skaffar vi kattvakt hemmavid.
 
Sv: Ta med katten på semester

Självklart är katter olika som individer, men min erfarenhet är att de flesta utekatter vid en flytt snabbt fattar var de hör hemma och inte sticker iväg på så långa äventyr att de tappar bort sig. Om man först har katten inne ett tag så den blir trygg i den miljön, kommer den att vija hålla sig nära där när den får gå ut, just eftersom att utemiljön är ny och den vill vänja sig lite i taget och vara nära sina människor. Vi har släppt ut våran efter ett par dygn, och båda gångerna gick det jättebra. Sen går det inte att komma ifrån att vi människor kanske får hjärtat i halsgropen så fort katten är utom synhåll, det är väl det som kan bli lite jobbigt.
 
Sv: Ta med katten på semester

Egentligen tror jag också att det är så men jag är lite hönsmammig när det gäller mina små missar. :p Grannen min har haft sina katter med sig (tre olika katter) till stugan i femton års tid utan problem och min ena har ju klarat det galant förr så det bör ju inte vara några problem. Roligt att höra hur andra gör. :)
 
Sv: Ta med katten på semester

Jag har alltid tagit med min katt oavsett var vi ska (inom Sverige). Han följer både med på vandringsturer och i mindre städer, i koppel och/eller väska. När vi är i stugan så brukar han få vara ute i lina, under uppsikt då. Hade han inte tagits med så hade han lämnats hemma med enda sällskapet av kattvakt eller lämnats på katthem, jag tror att han trivs mer hos oss även om han inte är så förtjust i bilresan.

På utomlandsresor däremot så ordnar jag kattpassning.
 
Sv: Ta med katten på semester

Vi har två katter 13 och 3, kastrerade hannar som alltid följer med på semestern
Nu åker vi båt hela sommaren så det är ju inga problem ta med dom, vi har ju eget boende med oss hela tiden :)

Dom får gå ut lösa på lämpliga öar också och när det passar, vi har sändare på dom.
Gammelkatten går oftast ut på morgonen är borta större delen av dagen och kommer hem framåt kvällen. Lillkatten kommer och går lite som under dagen.
För det mesta är de ute på förmiddagen och kommer sen in och sover i båten när det är som varmast, där är hemma och trygg så man kan koppla av.

Dom är utekatter hemma men har låda på båten, däremot har lillskit faktiskt i år börjat säga till på morgonen att han vill ut och göra ifrån sig i stället för gå på låda.

Båda två har varit med sen dom var små och älskar vara på sjön, förutom när det gungar och slår mycket då blir stora väääldigt sur och grinig på oss :)
 
Sv: Ta med katten på semester

Jag är iväg på en minisemester just nu och har bägge katterna med mig. Bor hos pappas särbo och jag är imponerad av hur bra de sköter sig. Nu är min fertila hane van att hitta på saker så han tar hand om åttamånaders Smulan. :bow:

När jag åker till Falsterbo nästa helg kommer katterna att bo hos min pappa. :)
 
Sv: Ta med katten på semester

Vad coolt :)

Jag har innekatter och lyx att kunna lämna dem till pensionerade föräldrar när jag åker bort . Bägge katterna är lika hemma där som hos mig vilket känns skönt !

De få gånger vi varit borta allihopa samtidigt har jag kattvakt som kommer och matar , städar låda och tittar till . Men jag är blödig av mig så har då dåligt samvete att de är hemma ensamma några dagar :(
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
349
Senast: gammalek
·
Övr. Katt Har två innekatter på 11 och 6 år. Den äldre har vi haft sen han var kattunge och den yngre köpte vi som 1-åring när vår tidigare katt...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Mischmasch
·
Övr. Katt Hur många av er tar med er katten när ni ska iväg över helgen/på semester? Jag är riktigt sugen på att skaffa katt men det som avhåller...
2
Svar
36
· Visningar
17 446
Senast: cambodia
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp