Ta med hunden till jobbet

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Dawn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 3 916
D

Dawn

Jag har fått ett jobberbjudande som innebär att min hund skulle bli själv hemma i 8 - 9 timmar varannan vecka vilket jag absolut inte skulle låta henne vara.

Arbetsgivaren föreslog att jag kunde ta med hunden och ha henne i personalutrymmet de veckorna vilket låter bra. Men hon kommer ju att lämnas själv där några timmar i taget och det kommer in människor hon inte känner (hon är osäker med främmande). Det är visserligen inte så många som jobbar där så hon kommer att lära känna dem efter ett tag.

Jag skulle vilja ha några tipps på hur jag på bästa sätt kan vänja henne vid att lämnas själv där utan att bli orolig. När jag kommer dit måste jag ju jobba och kan inte hålla på att träna henne.

Hon kan vara själv hemma men har på senare tid blivit orolig när vi har gått och skällt och gnällt lite.

Jobbet börjar vi årsskiftet så jag har tills dess att lära henne detta. Något förslag?

Sv: Ta med hunden till jobbet

Förra jobbet jag hade fick jag ha med mig hundarna, och då bruka jag alltid se till att ha nån tuggben med sen 1leksak så den slapp ligga stilla hela tiden.

Och den lärde sig fort att när man va där så var det mesta sova som gällde, men han lärde sig fort vilka i personalen som tyckte om han så då när dom kom in vart han jämt glad.

Burträna hunden redan nu och ha en bur på jobbet.
Där kommer hunden känna sig trygg med sin egna filt och sina egna ben och dofter osv. Och då spelar det ingen roll om det är främmande utanför buren, hunden känner tryggheten och kommer troligtvis då inte bry sig ett skvatt att den är ensam någon timme eller att det ränner runt främmande då och då.
Mitt bästa tips iaf!

Mina hundar är med mig på jobbet och ligger inlåsta i vårat personalutrymme några timmar då och då. Det viktigaste är att de har en plats som är deras, en bur som Zizzy skrev är inte helt tokigt men även en pläd kan räcka. Kan hunden vara instängd i ett rum själv hemma? Om inte så träna det!
Mina hundar har en korg som de delar på jobbet. De ligger i stort sett bara och sover när vi jobbar. De är vana vid att folk springer ut och in och går bara upp för att hälsa på vissa utvalda. Inte ens när jag kommer in varje gång bemödar de sig med att gå upp.

Lycka till!

Du har fått bra tips om bur och korg, något som dock är viktigast är att uppfostra arbetskamraterna (och det brukar vara det svåra!)
Hunden måste får vara ifred på "sin plats" och att hon själv väljer när hon skall hälsa. Blir lättast för henne också, då vet hon att hon inte behöver stiga upp för att det kommer någon. Sen givetvis kan de ju klappa och leka med henne om hon vill och bjuder in till det.

Min BC är med i butiken jag jobbar i. Jag har jätte svårt att få kunderna låta bli att locka på henne. Speciellt när hon var valp och höll på att lära sig "gränserna". Dock är hon trygg i sig själv och sover nu även fast en del vill klappa, hon bara lägger ner huvudet igen. Färgskaken kan gå, eller att målarna kliver över henne när de ska in / ut till fika rummet -inte en min då heller och det är jätte skönt!

Dock vet hon precis vilka stammisar man kan leka med och inte, och jag lägger stor vikt vid att hon "frågar" mig först om hon får gå fram, eller stannar på avstånd så andra personer kan välja att säga kom eller gå bort!

Lycka till och hoppas det löser sig!

En bur vet jag inte om det får plats om den inte är ganska liten (hunden är visserligen inte så stor) men en egen bädd kommer hon att få.

Att lära de andra att bete sig rätt mot hunden hade jag inte tänkt på. Tur att det bara är några få som arbetar där och att alla åtminstånde är vana vid djur.

Tack för era tips. Jag ska tänka på det och hoppas att allt går bra.

Jag har mina med på jobbet och den ena är både nervig och ogillar folk. Kollegorna är inte hundvana. Två av dem har aldrig varit i närheten av hund alls.

Jag tror själv inte på att uppfostra arbetskamraterna. Det är ett privilegium att få ha hunden med på arbetet och blir det för jobbigt för kollegorna så kan det alltid införas hundförbud. Nu skulle det nog krävas ganska mycket för att hundförbud skulle inträda, men det är ändå något man måste ha i bakhuvudet. Människorna är nödvändiga, hunden är det inte.

Jag gjorde som så med den otrevliga hunden att jag informerade kollegorna om bästa sättet att bemöta hunden, dvs bemöt henne inte alls. En osäker hund mår bra av att bli lämnad ifred och se att ingen tränger sig på. I början gick därför kollegorna rätt in i lunchrummet, tittade inte på hunden, pratade inte med henne och vrålskällde hon alltför mycket så beordrade de tyst. Det var all interaktion med hunden. Hon fick sedan själv söka sig framåt om hon hade lust. Det var däremot min uppgift att se till att hunden inte dummade sig om någon väl tog kontakt med henne och första veckan var hon verkligen inte trevlig. Men vaktande mot personalen tilläts inte och inte heller utfall. Ville hon inte vara med kunde hon lägga sig i soffan. En egen plats är därför viktig.

Mitt tips är därför att informera gärna kollegorna om bästa sättet att möta hunden, men tala också om för hunden vad som gäller oavsett om kollegorna beter sig rätt eller ej.

Tillägg: strular det så kan man inte direkt säga till kollegorna att de beter sig fel och att det därför är de som måste ändra på sig. Det är hundägaren som måste fixa till hunden.

Jag skulle rekommendera bur i alla fall förutsatt att det får plats, den behöver inte ta så mycket större plats än en vettig bädd. Hunden får chans att "krypa undan" någonstans och kan ligga ifred plus att kollegorna slipper konfronteras med hunden om de inte vill.

Hade mina hundar med på mitt förra jobb och de låg tillsammans med andra personalhundar i lunchrummet. Alla vovvar hade burar att ligga i när ingen var i närheten men släpptes ut så fort det fanns personal på rast. (Många i personalen så det var inte många timmar om dagen de var instängda...) Fungerade superbra och hundarna blev snabbt trygga i både folket och rutinerna som gällde.

Så mitt råd är att du börjar burträna och ger din hund en bur att krypa in i på jobbet, den behöver ju inte vara stängd om det behovet inte finns...

Om du tar jobbet skulle jag föreslå att ni tar med i kontraktet att du ska få ta med dig hunden till arbetsplatsen och ha den i personalrummet.

En kollega till mig skaffade en flatvalp med löfte att få ha den med till jobbet. Knappt ett år senare ändrades reglerna och snart satt deras unga flathane hemma om dagarna och blev understimulerad och stressad.

Är det bara en gång varannan vecka så skulle jag hellre skaffat hundvakt.

Jag har med min min till jobbet ibland, men jag jobbar på ålderdomshem och då får han vara med oss hela tiden.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 335
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 279
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och... 2
Svar
23
· Visningar
1 920
Senast: Tantan
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 302
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka