Ta lån för att finansiera hästköp?

Sv: Ta lån för att finansiera hästköp?

Har någon överhuvudtaget hört ordet spara, om inte så fundera gärna vad det betyder.;)
Kan man inte spara, så bör ju också de löpande kostnaderna blir svåra.

Det har väl inte alltid med att göra att man inte kan spara, utan att man vill ha hästen NU och inte om 5 år.

Jag skulle inte ha råd att köpa en häst för 150 000 kontant på kort sikt, men stallhyra och lån och sparande skulle jag klara av utan problem. Så jag tycker inte att det är speciellt konstigt om folk lånar till hästköp OCH har råd med det.

Det finns säkert tusen för och nackdelar med att låna.
Jag själv tycker inte att det skulle vara något konstigt att låna för att köpa häst, men jag skulle inte göra det själv.
Dock så blev det delvis så i höstas när jag hittade DEN hästen, då hade jag inte hela summan sparad men jag kollade över mitt lån som jag hade på bilen och la om det....det blev en fullträff! :D
Så jag kunde låna till det jag behövde men ändå betala mindre varje månad på lika lång tid.... :d Kunde inte bli bättre!

Sen föll oturen på oss och det slutade med att den lille fick somna in ändå innan jag ens fått ha honom i 3 månader...:cry:....men det är en annan historia!

Att låna eller inte låna....det är nog individuellt. :)

Om man köper en häst för en massa pengar, så har man lämpligen själv sparat till en del av kusen innan man tar lån. Det är det här överkonsumerandet som tar kål på folks ekonomi, köper du en bil hus eller vad du vill så måste du gå in med en egen kontantinsats. Sen försäkras den inte för inköpt belopp eftersom ägaren inte har råd med det, därefter inträffar det som inte ska hända och kusen är borta. Kvar står man med betalning mm fast objektet inte finns kvar.

Har du en aning om hur ofta det sker? I dagsläget är man inte lika generös med lån, i de flesta fall måste man gå in med en egen insats och de flesta bolagen väljer också att kräva full försäkring för hästen OCH man äger den inte förrän den dagen lånet är betalt. Hästen är pantsatt hos långivaren, en sak som man bör lägga på minnet. Det innebär att man inte tillåts sälja hästen förrän man har pratar med långivaren.

köper du en bil hus eller vad du vill så måste du gå in med en egen kontantinsats.

Har du en aning om hur ofta det sker? I dagsläget är man inte lika generös med lån, i de flesta fall måste man gå in med en egen insats och de flesta bolagen väljer också att kräva full försäkring för hästen OCH man äger den inte förrän den dagen lånet är betalt. Hästen är pantsatt hos långivaren, en sak som man bör lägga på minnet. Det innebär att man inte tillåts sälja hästen förrän man har pratar med långivaren.

Sorry, men det där stämmer ju verkligen inte. Man behöver ingen kontantinsats för att låna till t ex bil eller häst, och "låneobjekten" blir ju inte pantsatta. Jag har aldrig någonsin varit med om att det öht varit tal om att banken vill ha bil eller häst i pant. Iofs så kan jag kanske tänka mig att det du nämner i ovanstående inlägg kan ske när en person med dålig kreditvärdighet vill låna pengar, så där kanske jag kan hålla med dig litegrann; kan man inte få ett blancolån godkänt utan panter/säkerheter, så kanske man ska vänta lite med att köpa...

Jag lånade pengar till min nya häst i väntan på att min gamla häst skulle bli såld. Tyvärr var jag tvungen att ta bort den gamla hästen istället och när jag fick försäkringspengarna så passade jag på att göra en bra köp-o-sälj-affär innan jag betalade tillbaka lånet. Banken har inte brytt sig ett dugg om vad jag har gjort med pengarna, huvudsaken att lånet sköttes och att det betalades tillbaka i tid.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 335
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 491
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 490
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa... 2
Svar
36
· Visningar
3 677
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?