Ta körkort för manuell eller automat

Det har blivit omodernt.
Att kämpa på med ett manuellt körkort för något som kommer att försvinna inom 10 år ser jag som meningslöst.
I en mycket snar framtid så kommer manuellt växlade bilar att vara fordon för endast entusiaster.
De som vill kunna köra veteranbilar och annat avvikande kan ordna den behörigheten då.
Det är lite så jag resonerar också. Vet man att man vill arbeta inom polisen, försvarsmakten etc då siktar man på ett manuellt körkort. Troligtvis har man ju en motivation att lära sig då också.

Det här med att lära sig växla är ju en stor skillnad idag från ”förr”. Då hade ju var och varannan unge moppe och växla var något man gjorde i sömnen utan att tänka. Det var en förkunskap som de flesta hade innan körkort.

Det är lite så jag resonerar också. Vet man att man vill arbeta inom polisen, försvarsmakten etc då siktar man på ett manuellt körkort. Troligtvis har man ju en motivation att lära sig då också.

Det här med att lära sig växla är ju en stor skillnad idag från ”förr”. Då hade ju var och varannan unge moppe och växla var något man gjorde i sömnen utan att tänka. Det var en förkunskap som de flesta hade innan körkort.
Visst hade jag en moppe men en automat. Kan inte påstå att det var speciellt krångligt att lära sig växla ändå utan några "förkunskaper". Automat är jättepraktiskt om man sitter mycket i bilköer men tar det mer än ett par lektioner att lära sig just växla hyfsat så ställer jag mig mycket tveksam till antingen den egna lämpligheten att köra bil eller lärarens pedagogiska förmåga :crazy:

Jag har aldrig kört moppe, hade inga svårigheter att lära mig växla varesig bil eller tung MC. Allt handlar om övning och koordination, men vill man inte köra manuellt så finns ju automat, om man öht behöver körkort.

men tar det mer än ett par lektioner att lära sig just växla hyfsat så ställer jag mig mycket tveksam till antingen den egna lämpligheten att köra bil eller lärarens pedagogiska förmåga :crazy:
Jag tycker nog inte att förmågan att dra i en pinne koordinerat med att trampa på en pedal samtidigt, är avgörande för hur bra man lyckas hålla reda på trafiken runtomkring sig.
Vi har olika förmåga till koordination och att göra flera saker samtidigt.

Visst hade jag en moppe men en automat. Kan inte påstå att det var speciellt krångligt att lära sig växla ändå utan några "förkunskaper". Automat är jättepraktiskt om man sitter mycket i bilköer men tar det mer än ett par lektioner att lära sig just växla hyfsat så ställer jag mig mycket tveksam till antingen den egna lämpligheten att köra bil eller lärarens pedagogiska förmåga :crazy:

Det tog definitivt mer än några lektioner för mig. 1 år senare började jag köra buss, kört i 26 år och mina resenärer håller nog inte med dig om att jag skulle vara olämplig att köra 😉
Personligen tycker jag det finns viktigare saker att kunna i trafiken än att växla.

Nya regler kommer.
Det gör att det blir lättare att uppgradera från automatlåda till manuell låda.
Ytterligare ett argument för att skippa manuell växellåda till en början.

"Automatvillkor kan hävas med utbildning
I dag får den som kör upp med automatväxlad bil ett villkorat körkort som innebär att körkortet enbart gäller för automatväxlade fordon. Enligt det nya direktivet ska körkortet inte villkoras efter ett sådant körprov om personen före eller efter provet har genomgått en särskild utbildning på fordon med manuell växellåda eller klarar ett särskilt körprov i en sådan bil. Utbildningen ska vara minst 7 timmar lång."

https://www.transportstyrelsen.se/s...2025/omfattande-korkortsforandringar-pa-gang/

Jag tog körkort för drygt 20 år sedan, då var manuellt en självklarhet även om det gick att ta automat redan då.
Men idag tror jag man klarar sig bra med automatkort.

Vi hade bara automatbilar hemma, bodde ute på landet och rattade runt dem tillsammans med min bror.
Tyckte det var enkelt att lära mig växla och tog kanske 10 körlektioner på körskola.
För mig ger en manuellt bil mer körglädje och jag väljer det om jag har möjlighet.

Växlar man på en moppe så som på en bil?
Jag trodde det var som på cykel.

Jag har aldrig kört moppe och det var inga problem med växlingen.

Jag tog körkort för drygt 20 år sedan, då var manuellt en självklarhet även om det gick att ta automat redan då.
Men idag tror jag man klarar sig bra med automatkort.

Vi hade bara automatbilar hemma, bodde ute på landet och rattade runt dem tillsammans med min bror.
Tyckte det var enkelt att lära mig växla och tog kanske 10 körlektioner på körskola.
För mig ger en manuellt bil mer körglädje och jag väljer det om jag har möjlighet.
Ja jag känner också större körglädje med manuell :)

För att återgå till ursprungsfrågan.....det är jävligt stressigt i början. Man tror att man aldrig kommer att fixa det hela.
Ena dagen är man ganska haj på att växla men bara om det går rakt fram. Andra dagen är det något annat som bråkar med hjärnan.
BAra att komma till en cirkulationsplats eller rödljuskorsning fick en att svettas. Växling, koll och dragläge kan få vem som helst att ha en stressnivå som inte liknar något alls. Dessutom i många, många lektioner.
Och, de flesta bilister som är ute i trafiken har dessutom glömt hur det var att vara övningskörare och har ingen som helst tålamod. De tutar och kör om förbannade, ibland visar de fingret.
Bilskolelärare, om du hittar en bra, är lugnande och duktiga. De visar vad som är viktigt och vad du ska "koppla bort" mentalt.

Men, rätt var det är, ibland under de två åren man övningskör själv, så kommer man på sig själv att man hinner med allt under några sekunder och kan inte fatta att det var ett problem från början. Man cruisar liksom bara genom allt som smör.

Det kommer att gå bra. Alla som övningskör och aldrig kört förut känner som du. Men, det är ju därför vi har bilskolor. Hade en kompis som ifrågasatte varför jag började på bilskola innan jag kunde något och jag sa att det nog var den dummaste frågan jag fått någonsin.

Jag propsar alltid på manuell utbildning för alla de som frågar. Att kunna manuell växel är väldigt bra och som någon sa....det kan vara viktigt i krissituationer. Man ska kunna ta vilken jäkla bil som helst, när som helst.

Har jag haft en sådan krissituation någon gång? Nej, inte än.

Sedan tror jag att man tränar sin simultankapacitet också.

Jag propsar alltid på manuell utbildning för alla de som frågar. Att kunna manuell växel är väldigt bra och som någon sa....det kan vara viktigt i krissituationer. Man ska kunna ta vilken jäkla bil som helst, när som helst.

Om det känns lätt och roligt, absolut.

Men inte om det ger ångest och gör bilkörning till en plåga.
Bättre att vara lugn och bekväm i trafiken med automatlåda.
Det är säkrare så.

Att kunna växla med en manuell växellåda är inte viktigt.
Att kunna köra bil för att ta sig från punkt A till punkt B är viktigt.
Det är dumt att krångla till det i onödan.

Är det verkligen så att folk inte kan lära sig växla? Hur vanligt är det? Glad att jag tog mitt på den tiden det va självklart med manuellt kort. Sen är jag absolut för automat kort om det verkligen krävs. Men här låter det som folk inte kan lära sig växla öht. Men visst gör växlingen att man blir olämplig i trafiken då ska man givetvis inte köra manuell. Men jag tycker det låter som en basic grej att lära sig.

Om det känns lätt och roligt, absolut.

Men inte om det ger ångest och gör bilkörning till en plåga.
Bättre att vara lugn och bekväm i trafiken med automatlåda.
Det är säkrare så.

Att kunna växla med en manuell växellåda är inte viktigt.
Att kunna köra bil för att ta sig från punkt A till punkt B är viktigt.
Det är dumt att krångla till det i onödan.

Det är kanon att det finns automat om man inte känner behov av att ha ett körkort för manuell växellåda. Eller tycker att det är för svårt att lära sig.

Men klart det kan vara viktigt att ha manuellt körkort beroende på situation.
Jag har kört i många situationer där jag inte hade kunnat, om det inte varit för det manuella körkortet.
Och som sagt jobbiten då. Man kan bli begränsad till vilka jobb man kan söka.

I TS fall är det väl toppen att satsa på automatkortet.
Men har svårt att se att alla ska ta automat för att det är så svårt att växla och för att man ska lära sig köra först?

I TS fall är det väl toppen att satsa på automatkortet.
Men har svårt att se att alla ska ta automat för att det är så svårt att växla och för att man ska lära sig köra först?
Det har jag egentligen aldrig påstått.
Men att det kan vara bra att börja övningsköra med automatlåda för att sedan lägga till att växla med en pinne i en låda med skrot.
Så att man tränar momenten var och ett för sig först och inte allt på en gång.

Vissa tycker ju att det både är lätt och roligt med en manuell växellåda.

För egen del så tycker jag att det är kul att köra en sportig bil med manuell växellåda som nöjestrip.
Men eftersom att jag kör alldeles för mycket bil, så är det oftast skönt med automatlåda.
Ena handen fri till att kunna äta och dricka under färd är praktiskt.

Det har jag egentligen aldrig påstått.
Men att det kan vara bra att börja övningsköra med automatlåda för att sedan lägga till att växla med en pinne i en låda med skrot.
Så att man tränar momenten var och ett för sig först och inte allt på en gång.

Vissa tycker ju att det både är lätt och roligt med en manuell växellåda.

För egen del så tycker jag att det är kul att köra en sportig bil med manuell växellåda som nöjestrip.
Men eftersom att jag kör alldeles för mycket bil, så är det oftast skönt med automatlåda.
Ena handen fri till att kunna äta och dricka under färd är praktiskt.
Kör du mycket i villaområden där du behöver växla ofta, samtidigt som du äter och dricker? De gånger jag äter och/eller dricker när jag kör är på långkörningar och då växlar jag mycket sällan om jag inte passerar små samhällen där det blir 50.

Kör du mycket i villaområden där du behöver växla ofta, samtidigt som du äter och dricker? De gånger jag äter och/eller dricker när jag kör är på långkörningar och då växlar jag mycket sällan om jag inte passerar små samhällen där det blir 50.
Nej men på småvägar där det inte går att mötas.
Krokigt och trångt, då får växlarna jobba.
Eller i bilkö genom Stockholm.

På motorväg utan trafikstörningar så går det ju bra oavsett växellåda.

Är det verkligen så att folk inte kan lära sig växla? Hur vanligt är det? Glad att jag tog mitt på den tiden det va självklart med manuellt kort. Sen är jag absolut för automat kort om det verkligen krävs. Men här låter det som folk inte kan lära sig växla öht. Men visst gör växlingen att man blir olämplig i trafiken då ska man givetvis inte köra manuell. Men jag tycker det låter som en basic grej att lära sig.
Jag tror det snarare handlar om att det blir mkt på samma gång, speciellt i början om man som tex jag skulle hantera växling samtidigt som storstadstrafik . Det blir många moment på samma gång. När jag sen började köra i mindre stad blev det betydligt lättare.

Jag har bl.a. haft bilen på målning, och på verkstad och fått lånebil, då har man fått ta vad som erbjuds. Jag har sommarjobbat inom parkförvaltning, och eftersom jag hade körkort tog de för givet att jag kunde köra deras jobbilar. Jag har fått köra hem familj och vänners bilar från olika ställen när det behövts. Jag har med noll betänketid fått hoppa i en bekants paketbil och köra ut ett däck åt en som fått punktering o.s.v.

Det har varit allt från nya och fina bilar, till gamla skruttiga skorplådor, där växellådan saknat någon växel (jahapp, 3an var visst upptagen, vi får väl ta nästa då :D)
så jag är glad att jag åtminstone inte varit begränsad av körkortet då, utan faktiskt bara kunnat sätta mig och köra när det krävts.

Automatkörkort är ju bra för de som faktiskt behöver det, men jag har svårt att tro att dagens ungdomar har så mycket sämre motorik än förr, så att de inte skulle kunna lära sig att växla.
Kan vara att automatväxlat haft större marknadsandelar en längre tid i Sverige än i Finland och att detta färgar min syn på det, för här är nog stor del av bilarna på begagnatmarknaden fortfarande manuella, och det är ju oftast begagnat som är den första bilen för många :)

Liknande trådar

Äldre Har äntligen fått möjlighet att ta körkort :banana: Kruxet nu är att jag är så jäkla osäker och tvivlar på om jag kommer klara av... 10 11 12
Svar
226
· Visningar
14 233
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Ny lag träder ju i kraft i januari nästa år. Så hur kommer ni göra? Jag har alla papper betalda för mitt E kort och kommer då ta det... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
14 737
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka