Ta in utekanin över nyår?

Trolltider

Trådstartare
På jobbet som ligger mitt i centrala Malmö har vi en utekanin. Det vi nu oroar oss för är nyår då dom smäller raketer överallt. Vågar man ta in kaninen i värmen över natten? Kan inte mycket om kaniner men vad jag har förstått så är det farligt för dom att växla mellan kallt/ varmt?

Sv: Ta in utekanin över nyår?

Jag hade angorakaniner en gång i tiden och de ska klippas regelbundet oavsett om det är sommar eller vinter. På vintern passade jag på när det var mildväder men klart att det måste ha blivit en rätt stor temperaturskillnad. Det var dock aldrig någon som blev frusen, vad jag märkte i alla fall.

I ditt fall är ju läget tvärt om. Nu är det milt för årstiden så jag tror (OBS! Tror.) inte att kaninen mår alltför dåligt av temperaturskillnaden. Om någon har en balkong kanske den kan bo där förutom under det värsta smällandet då man kan ta in den ett tag. Alternativet är väl ett garage där den kan bo under natten.

Tror inte att det är så farligt då det är ganska varmt ute (om det inte plötsligt blir smällkallt). Som Magiana påpekade så kan balkong vara ett bra alternativ, eller så kan ni (om ni kan/får/vill) sänka temperaturen inomhus till natten.

Vi har haft våra kaniner ute på nyåret, om det inte varit smällkallt (isåfall i skjulet), och de har inte brytt sig om smällarna nå't destu mer. Men så bor vi också på "landet" så här smäller inte så mycket...

Bra fråga! Tack, jag hade inte en tanke på det förrän jag läste din tråd. Och det är samma här där jag bor, i vårt villaområde är det rena kriget på nyårsafton. Vi har en utomhuskanin och jag undrar om han överlever nyårsafton där ute?

Just nu ligger det runt nollan, men till helgen ska vi få uppemåt plus 5-6 igen. Jag har + 15 i källaren, kan jag ta in honom där över natten och sen ut igen? Jag vill absolut inte att ha ska dö av skräck på nyårsafton. :eek:

Du kanske ska ta in honom några nätter innan också, så han inte förknippar källaren enbart med smällare och läskigheter?

+15 grader är inte så varmt. Det borde inte vara några problem för den att bo där tillfälligt.

Du kanske ska ta in honom några nätter innan också, så han inte förknippar källaren enbart med smällare och läskigheter?

Ursäkta en dum fråga, men varför det? :confused: Han ska ju inte bo där permanent, eller komma in titt som tätt, det är mest för att han ska slippa oljudet och de konstiga ljusfenomenen och dö av skräck just den natten.

+15 grader är inte så varmt. Det borde inte vara några problem för den att bo där tillfälligt.

I år är det i alla fall inte samma tempskillnad som förra och förrförra. Min källare håller samma temp året runt, väldigt skönt heta somrar. :)

För att ni nästa år ska kunna ta in honom igen, utan att han börjar darra av skräck så fort han ser källardörren. Typ.

Tack för era svar, då får han komma in över nyårsnatten.
Vår kanin är också en angora, det visste inte jag att man kunde klippa dom på vintern med? Vi har dock fått klippa lite i fluffet då det blir så tovigt. Men då kanske man vågar klippa lite till?

Är du säker på att det är en angora? Det finns andra raser som också är långhåriga. Angorans päls måste klippas bort regelbundet eftersom den aldrig slutar växa. Klippintervallet är ca 90 dagar på dem. Om man inte klipper kan kaninen sluta äta. De får ofta dålig aptit när de blivit långhåriga.

För att ni nästa år ska kunna ta in honom igen, utan att han börjar darra av skräck så fort han ser källardörren. Typ.

Nja, det tror jag ju inte. Han kommer in (i en heltäckt transportbur) och hamnar i sin gamla innebur utan att fatta något över huvud taget, i god tid innan "föreställningarna" börjar. :)

jag tror inte kaninen kommer förknippa intaget med fyrverkerier och hemskheter, men det beror ju mycket på psyket på kaninen.
mina (miljötränade, orädda hoppkaniner visserligen) har aldrig ens viftat på örat åt smällare och fyrverkerier trots att dom bor ute.

Jag skulle nog om jag bodde där det smälls mycket, helt sonika plocka in kaninen i god tid, ge den en stor kvist att underhålla sej med och sedan titta till den någon gång under kvällen. :)

Jag tog in Sixten strax före 21, då hade det smällt lite då och då ett tag och jag tyckte det började bli för mycket. Sixten var missnöjd, hade vält sin matskål upp och ner och tyckte nog det var skönt att komma ner i källaren istället. Han fick sitta i en transportbur till strax före 01, då allt var tyst igen. Funkade finfint och jag kommer att göra samma varenda nyår. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 177
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 524
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka