Ta in två hästar från hagen

S

SILENTSHOUT

Jag har ett litet problem, kanske inte så stort, men det blir lite kaos varje gång jag kommer till stallet nu på sommaren.

Hästen jag rider (ett sto) går på bete tillsammans med en annan häst (en valack). Båda är nordsvenskar. Betet ligger nära stallet och jag tar därför in båda hästarna i stallet när jag ska rida.

Varje gång jag ska ta in dem är det ett jäkla jobb att få det att fungera. Valacken går inte att lämna ensam i hagen enligt hans ägare, tydligen får han panik och springer genom tråden, har därför aldrig provat lämna honom ensam.
Stoet som jag rider går tydligen inte heller att lämna ensam i hagen då hon sprungit genom tråden hon också, eller åtminstone blivit väldigt uppstressad. Det här är inget jag märkt av men jag litar på att ägaren har rätt.
SKULLE jag lämna någon ensam så skulle det vara stoet, men jag vet som sagt inte hur hon reagerar.

Att ta båda samtidigt känns väldigt riskabelt då vi passerar genom ett bostadsområde samt att båda hästarna är väldigt starka och att jag faktiskt knappt känner valacken. Jag vill inte stå där i mitten med hästar som drar åt varsitt håll. Som ni säkert förstått så finns det ingen som kan hjälpa mig att ta in hästarna.

Så, har ni några tips på hur jag kan göra? Några knep att dela med er av?
Att gå från hagen till stallet tar cirka 10 minuter.

Sv: Ta in två hästar från hagen

Kan hästarna stå ensamma i stallet? Isf är det väl bara att träna på att låta hästarna gå ensamma i hagen också. Imo är det ett jäkla ofog med hästar som inte går att lämna ute och/eller inne så jag förstår att du tycker det är jobbigt.

För en del hästar är det lättare att träna på att vara ensamma ute om de blir utsläppa ensamma direkt, inte går ut med sällskap och sällskapet sedan försvinner. Om du förstår hur jag menar.
Grejen är ju den att övas inte det här med hästarna så lär de heller aldrig lära sig.

Om det funkar så rid stoet från hagen och ha valacken som handhäst. Bara ett förslag:)

Stoet står ensam i hagen hela vintern, så jag VET att det inte är något problem att lämna henne ensam. Det är nu när hon väl fått sällskap som det har blivit problem, inte när jag varit med, men hon har sprungit genom tråden ett antal gånger de senaste veckorna.

Valacken klarar sig fint ensam i stallet när vi är ute och rider, men tydligen inte i hagen...
Haha, åh. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Har stoet inte gått med sällskap förr om åren? Tänkte eftersom hon bevisligen kunnat gå ensam under vintern men nu när hon fått sällskap inte tycks kunna det.
Jag tycker iaf att hästägarna/-ägaren borde göra något åt det här för det verkar ju väldigt bökigt för dig att hålla på såhär.

Ta och tränsa hästarna och ta båda två om hästarna är trafiksäkra och det inte är väldigt långt att gå, annars finns ju inga alternativ om dom inte får lämnas ensamma.

Med träns på så har man ju lite mera koll än i bara en grimma iallafall.

Du får ursäkta min tröga hjärna... Men hur har du gjort hittills? Som jag förstår av ditt inlägg så har du tagit in dem förr, men inte samtidigt och inte heller en och en...

Du kan ju ta ut valacken, och se hur stoet reagerar när ni går iväg. Blir hon alltför uppjagad tycker jag att du ska ringa ägaren och fråga hur du ska bära dig åt.

Rider du stoet för att ägaren inte har tid borde ju den se till att, eller tala om hur, du kan få dem till stallet! Även om du rider för din skull borde ju ägarna ha en lösning med hur du ska göra... Tycker jag...

Har du alltså tagit dem 1 och 1 hittils?

Det bästa är ju att träna dem på att vara själva. En av dem måste ju vara ensam i stallet när du är ute och rider, och det klarar den ju uppenbarligen?!

Skaffa bättre staket. Om ni inte har råd/möjlighet att fixa runt hela hage, fixa där hästarna springer ut.
Ha både trä och el exv.

Ägaren till valacken måste ju känt till problemet redan innan. Hur tänkte hon att du skulle fixa det om ingen kan stå själv? :confused:

Hagen de står i nu är en temporär lösning eftersom förra betet tog slut.
Och jag har hittills löst det på så vis att jag fått se till att vara i stallet när någon annan är där, vilket ju funkar. Anledningen till att jag startade den här tråden var för att jag känner att det ju faktiskt måste gå att lösa ensam på något sätt och ville ha era tips och trix. Hästägaren har inte försatt mig i någon omöjlig situation, jag vill mest göra det enklare för mig själv, kunna åka till stallet utan att någon annan nödvändigtvis är där.

I dag gjorde jag så att jag tvingade en kompis att ta valacken, kompisen är sjukt hästrädd men det gick bra. Dock lyckades stoet slita sönder ett grimskaft när jag band upp henne på stallplanen, men det är ju en helt annan sak ;)

I morgon tänkte jag göra så att jag lämnar stoet och ser vad som händer.

Hur långt är det till stallet från hagen? Jag skulle ha prövat att ta på hästarna träns, dra en kedja under hakan eller bara använda tyglar. Alternativt ta på ett hingstbett.

En annan fråga som inte rör ditt problem, är det kallblodstravare eller bruks nordisar?

Hur långt är det till stallet från hagen? Jag skulle ha prövat att ta på hästarna träns, dra en kedja under hakan eller bara använda tyglar. Alternativt ta på ett hingstbett.

En annan fråga som inte rör ditt problem, är det kallblodstravare eller bruks nordisar?

Det där med träns tänker jag prova men först vill jag se hur valacken är att hantera lite mer. Det är kallblodstravare båda två :)

när mina 4 hästar går på bete e jag på tok för lat för att gå mer än en gång så jag brukar alltid ta alla på en gång. vallackerna på ena sidan å stona på andra. funkar super. Det har alltid funkat hittills. bara hästarna e kompisar så brukar dte vara lugnt

Jag hade bett någon följa med och gå jämte när du tar in hästarna samtidigt och se hur det går.
Sätt kedja på båda två och var bestämd! Nu går vi ordentligt! Inget trams!

Om något händer så kan den andra personen ta ena hästen, men oftast går hästarna väldigt snällt när man tar in dem samtidigt.

På så sätt kan du prova och känna hur det fungerar och känna dig trygg om något händer.

Jag hade bett någon följa med och gå jämte när du tar in hästarna samtidigt och se hur det går.
Sätt kedja på båda två och var bestämd! Nu går vi ordentligt! Inget trams!

Om något händer så kan den andra personen ta ena hästen, men oftast går hästarna väldigt snällt när man tar in dem samtidigt.

På så sätt kan du prova och känna hur det fungerar och känna dig trygg om något händer.

Tack! Det där var nog det vettigaste svaret jag fått hittills, det ska jag absolut testa!

Jag skulle inte testat att lämna stoet...TÄNK så händer det ngt. Även om hon kan vara själv i hagen på vintern så är det väl antagligen en situation/miljö hon är van vid.
Däremot skulle jag kanske testa att lämna henne,men att ngn stannar i närheten för att kunna ingripa om hon skulle visa tendens att gå igenom. Men om hon visar sig va lugn så kan du ju gå med den ena hästen först och hämta ditt sto sedan när du ska ta in dom.

Eller som ovan nämnde, testa att ta bägge,men med sällskap så du kan få ett handtag om det visar sig att det skulle behövas.

Lycka till:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 040
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 540
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 893
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna