Ta in hästarna på dagen?

Amk

Trådstartare
Hur gör ni, låter ni hästarna gå kvar på bete dygnet runt, eller tar ni in dem när det är som varmast? Min unghäst blir jättesur på alla bromsar, och häromdagen verkade det som att hon ville vara kvar inne efter att vi jobbat på eftermiddagen. De får isf ingen mat inne, men det klarar de sig ju utan en 3-4 timmar.

Sv: Ta in hästarna på dagen?

mina hästar går in vid halv 8 på morgonen och u t vid 7 på eftermiddagen annars springer dom som tokar och spränger sig av värmen och bitdjuren

Hästarna i "mitt" stall går ute dygnet runt. De går in vid 8 på kvällen för kvällsfodringen men går ut igen när de ätit klart.

/Diana

Vi tar in dem mitt på dagen nu när det varit så varmt. Det funkar bara eftersom min mamma har semester just nu som tur är.

Hej jo vi tar också in hästarna mitt på dagen. Trots att vi har skog i hagen så är dom så stressade av bromsarna och får ingen ro bara plåga.
Är det riktigt varmt som det varit närmsta dagarna så vänder vi på dygnet. Inne mellan 9-19 och ute resten av dygnet.
Givetvis så får dom mat inne.

De får vara inne över dagen om det är mycket broms, som idag.

Jag tar just nu in mina vid 9 på morgonen och ut igen vid 17, men tiderna varierar utefter insektsantalet.

Min står inne på natten också, går in vid ca 23 och ut igen vid ca 05 tiden.

mina hästar går ute hela tiden.. dom har exem täcken på sig för att slippa flugorna. Vissa dagar får dom komma in och vila men det är inte offta då dom har skjul och massa träd i hagen.

Min kommer in mellan 8-10 på morgonen och går ut igen mellan 20-22
Det märks verkligen hur skönt hon tycker att det är att få komma in!
Står och sover hela dagen :)

Våra går in vid elva på f.m och sedan ut vid åtta på kvällen nu när det är så varmt och insekterna är så ihärdiga. Det märks verkligen att de vill in för de kommer sättandes så snart vi närmar oss hagen och njuter sedan fullt ut av att stå inne i ett mörkt svalt stall.

Av 9 hästar går 4 st inne, stona med föl som får stå inne. En hage utan skydd och de slipper bromsarna och värmen, främst för föl ungarnas skull:)
Går in mellan 9-11 och ut runt 20.30-21.00:)

Det verkar som att det är många som tar in hästarna på dagen. När mina hade stått inne en timme idag verkade de helnöjda, får se hur de beter sig om ett par timmar. Jag har en liten hage i anslutning till stallet där jag kan släppa dem en stund så de får i sig lite käk också.

Mina hästar har ett hus i hagen som de kan gå in i. De står i huset hela dagarna. Ibland går de ut och betar lite men jag har sett att de ofta springer tillbaka till huset efter en liten stund. Särskilt den minsta brukar sätta av i galopp o rusa in.

Tar in dem på morgonen och släpper ut dem på kvällen.De har ont av alla bromsar ..

Tar in dom vid 11 och ut dom vid 21 efter ridning. Dom springer in fast dom har vindskydd att stå i.

Våra står ute dygnet runt, vi har inte SÅ mycket broms här. Ingen av dem visar någon större vilja att gå in heller, så de får gå kvar ute.

Vi tar in alla just nu.

Fölen och stona trivs inte utan går omkring hela tiden vilket medför mycket trötta och varma fölisar.

Vi har extremt mycket flugor och bromsar just nu och detta till lite över 30grader gör att det bara är synd om dem.

Mina står i tät skogshage dygnet runt nu när det varit som allra varmast. Travaren har haft flugtäcke, shettisen gnäller inte så länge han står i skogen. På betet har de något enstaka träd bara och det räcker inte alls som skydd.

Har hur mkt broms som helst. Fruktansvärt!

*KL*

Tar in, de blir tokiga på bromsen annars, vi har massor med broms tyvärr.

De går in vid 6 - 7 på morgonen, och ut vid 19 - 20 på kvällen. trist som f*n tycker jag, men de tigger om att få gå in på morgonen, och går inte ut ens om man lämnar boxarna öppna, de vill verkligen inte vara ute i bromshelvetet. Normalt är de gärna ute.

Får hö inne iom att de står inne så länge.

Och rida får man göra efter 22 eller innan 06. Reflexer i juli..det känns lite udda, men är man ute och larvar strax innan midnatt så..

Jag vill ha höst! Brittsommarhöst, inget regn, finhöst.. *Drömma*

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 848
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 283
Senast: skiesabove
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
845
Senast: Oknytt
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 767
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka