Ta hund till UK - hur funkar det?

LovingLife

Trådstartare
Finns det någon här som har koll på kostnader och regler för att ta hund till UK dit och tillbaka? Jag studerar Etologi i Skottland och har inga aktuella planer på hund just nu med förhoppningsvis framöver och skulle då till att börja med vilja ha koll på rent praktiskt hur det funkar att ta en hund mellan Sverige och UK, (vet inte om reglerna kanske även kommer att ändras snart också efter brexit) samt kostnader enkel resa på ett ungefär vad det kan handla om. Jag antar att det även finns regler ang. ålder om det t.ex.är en valp på ett par månader endast?(possible scenario) Samtliga vaccinationer bör givetvis vara tagna men kan dessa tas vid andra vaccinationen eller finns det undantag?

Finns det någon här som har koll på kostnader och regler för att ta hund till UK dit och tillbaka? Jag studerar Etologi i Skottland och har inga aktuella planer på hund just nu med förhoppningsvis framöver och skulle då till att börja med vilja ha koll på rent praktiskt hur det funkar att ta en hund mellan Sverige och UK, (vet inte om reglerna kanske även kommer att ändras snart också efter brexit) samt kostnader enkel resa på ett ungefär vad det kan handla om. Jag antar att det även finns regler ang. ålder om det t.ex.är en valp på ett par månader endast?(possible scenario) Samtliga vaccinationer bör givetvis vara tagna men kan dessa tas vid andra vaccinationen eller finns det undantag?

Du måste komma landvägen dvs med bil/buss/tåg. Ska hunden flyga måste den skickas som frakt vilket är extremt dyrt samt enbart går till vissa speciella flygplatser (kanske bara Heathrow).
Hunden får alltså inte flyga i ett passagerarplan i kabin eller lastutrymme.
Hunden behöver pass, microchip, vara vaccinerad samt avmaskad och behandlad mot fästingar vilket måste intygas i passet.
En kollega flyttade till London med sina två Labradorer, han måste alltid köra hem och tillbaka om han vill ha med sig hundarna när han hälsar på i Sverige - vilket betyder att han inte hälsar på särskilt ofta.

Oj, det låter bra mycket krångligare än jag trodde! Bara senast när jag flög runt jul så såg jag flera med hund som kom med väskor från samma plan som mig i Aberdeen. Blir ju en kanske lite väl lång bilresa från norra Sverige till norra Skottland! Får nog tänka om om detta stämmer.

@Malibu_Stacy Dum fråga kanske - men fungerar det likadant om man vill ta en hund från t ex Irland till Storbritannien? Eller kan det vara ett alternativ att flyga via typ Dublin?

@Malibu_Stacy Dum fråga kanske - men fungerar det likadant om man vill ta en hund från t ex Irland till Storbritannien? Eller kan det vara ett alternativ att flyga via typ Dublin?

Jag vet faktiskt inte, men tror det är svårt att komma runt på det sättet eftersom hunden fortfarande kommer från Sverige från början.
Men jag har ingen koll, vet bara att när jag kollade upp UL för några år sedan var det helt omöjligt med flyg.

Jag vet faktiskt inte, men tror det är svårt att komma runt på det sättet eftersom hunden fortfarande kommer från Sverige från början.
Men jag har ingen koll, vet bara att när jag kollade upp UL för några år sedan var det helt omöjligt med flyg.

Okej :)
Jag tänker bara att det är konstigt om hunden måste komma landvägen från Sverige men inte från Irland typ :p

Okej :)
Jag tänker bara att det är konstigt om hunden måste komma landvägen från Sverige men inte från Irland typ :p

Irland är ju också en ö så jag tror inte att det är lika strikta regler mellan Irland och UK. Det är enbart för att UK är en ö som de får ha specialregler eftersom de är befriade från smittor. Men varför landvägen skulle vara bättre än luftvägen har jag ingen aning om. Kanske har det med resurser och möjligheten av kontroller att göra. Men jag vet verkligen inte.
Har ingen aning om reglerna ändrats heller, men har alltid varit krångligt att ta sig dit.

Irland är ju också en ö så jag tror inte att det är lika strikta regler mellan Irland och UK. Det är enbart för att UK är en ö som de får ha specialregler eftersom de är befriade från smittor. Men varför landvägen skulle vara bättre än luftvägen har jag ingen aning om. Kanske har det med resurser och möjligheten av kontroller att göra. Men jag vet verkligen inte.
Har ingen aning om reglerna ändrats heller, men har alltid varit krångligt att ta sig dit.

Okej, tack för svar ändå :)
Jag får kolla med Floyds uppfödare, hon flyger hundar till och från Irland/GB med jämna mellanrum.

Okej, tack för svar ändå :)
Jag får kolla med Floyds uppfödare, hon flyger hundar till och från Irland/GB med jämna mellanrum.
AraSlei, du får jättegärna skriva här igen efter att du fått svar från uppfödaren!..:)

Malibu Stacey, har du nån aning om vad det skulle kunna kosta minimum?

+ Att alla bolag inte fraktar hund.
@Migo kanske kan bidra? Det skeppas ju hit en o annan BC varje år + en del åker o tävlar i UK.
Jag har aldrig importerat, har inte mer koll än att jag vet att folk kör dit för att hämta och att det är väldigt vanligt att man tar med sig extrahundar när nån åker, just för att transporten blir dyr.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
661
Senast: Hermelin
·
Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Törnrosa
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 067
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 636
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar