Ta hösilage i hästhagen?

fio

Trådstartare
Fick en fråga av en stallkamrat häromdagen, människan som äger betet där hästarna har gått i ca en månad har tagit hösilage så hästarna fick komma in en dag innan skörden. Frågan hon ställde var om man verkligen kunde fodra med det sedan med tanke på att hästarna har skitit där? Jag vet att man brukar släppa hästar EFTER man har tagit hösilage men jag har aldrig hört talas om att någon har haft hästarna på bete precis INNAN skörd.

Sv: Ta hösilage i hästhagen?

Den frågan är verkligen berättigad. Så innan man ens tänker tanken på att fodra med ska man göra analys av de hygieniska värdet på det. Som troligen kommer att visa att det inte är lämpligt att använda till foder.
När man ensilerar foder så rekommendationen idag att man inte alls betar, varken före eller efter på de vallar som ska plastas in.

Som vi misstänkte då mao, men du menar att hygienen blir så dålig pga hästbajset eller är det pga andra orsaker oxå?

Jag skulle aldrig ge mina hästar det. parasiter och ev. mask kommer innanför plasten och det kan blir riktigt farligt.

Tack!

Kom gärna med mer info, saken är den att personen som äger betet vill ha betalt för balarna av de personer som hyr hagen. Dom trodde bara att hagen skulle klippas ner som förra året men sedan såg dom att där stod 17 st ensilagebalar. Dom skulle iof får dom billigare eftersom dom redan "hyrde" gräset men de här personerna (och inte jag heller för den delen) vet inte så mkt om ensilering mer än att dom reagerade på att hästarna precis varit på betet och tänkte att det inte kan vara så värst hygieniskt :crazy:

det ska man inte göra, parasiternas högsäsong är ju nu och de lever inte i bajset för de kryper upp på gräset och så kommer hästarna och äter gräset,därför det är farligt att ha hästar i för små hagar med bara lite gräs i för då tvingas hästen att äta gräs i närheten av sitt eget bajs och om det finns tillrkligt med bete så äter hästar inte gräs i närheten av sitt eget bajs.. Skulle inte ge min häst det fodret :S

Har tyvärringet svar på din fråga, men där jag bor finns det en bonde som slår hösilage på gröningen inne i ett bostadsområde. :eek: Vet inte om där springer så mycket barn när gräset är högt, men folk rastar sina hundar där och gud vet vad mer där har varit i gräset... :crazy:

När man ensilerar foder så rekommendationen idag att man inte alls betar, varken före eller efter på de vallar som ska plastas in.

Jag håller med om att man inte ska ha djur som betar strax innan man tar vallen. Men är lite fundersam på rekommendationen du hänvisar till, har du någon ref som jag kan kolla, är vetgirig ;)
Jag kan inte själv se något problem med att pållarna går på efterbete under hösten eller att sprida eget naturgödsel på hösten för bättre återväxt på våren.
Har stenkoll på parasittrycket i hagarna.

Vänligen
Rolle
Islandshästar på Lösdrift

(kl) Någon som vet hur det funkar om man använder hagen låt oss säga juni till okt och sedan får den vila och tas hösilage i mitten av juli året därpå och sedan får hästarna efterbeta aug till okt igen. Hästarna som går där är kollade och 0 på mask.
Hu vad rörigt men hoppas ni förstår

Tycker att man ska hålla isär betesmark och mark man ska ta vall på. Både av hygieniska skäl samt att man får skördebortfall p.g.a. stigar och rator.

Kicki :laugh:

Har inte riktigt samma erfarenhet. Har i flera år haft pållarna på efterbete på vallarna som har högt energi och proteinvärde. Ser det som rent kapital och miljöslöseri att inte göra så, annars så måste det betesputsas istället till kostnad och inte till lika stor nytta. Rator har vi inte så mycket, om något, att tala om och stigar inga alls när de går på vallen bara på naturbetet. Givetvis lättharvas det på senhösten okt-nov för att sprida ut naturgödslet.
Sedan sköter regnet på höst och vinter om att få ner det i backen.

Har sedan 2005 tagit träckprov utan att behöva avmaska tills i våras då våra nya pållar som var avmaskade när de kom hade stora blodmasken med sig :mad:

Vi har växtsäsong som sträcker sig från mars-april till okt-nov (förrförra året till dec.). Det skiljer sig ju beroende på var man bor givetvis ;) Har de senaste åren tagit 2:ra skörden i sep-okt.

Rolle

Har inte riktigt samma erfarenhet. Har i flera år haft pållarna på efterbete på vallarna som har högt energi och proteinvärde. Ser det som rent kapital och miljöslöseri att inte göra så, annars så måste det betesputsas istället till kostnad och inte till lika stor nytta.

Rolle

Tycker att det är bättre att ta fler skördar. Men det är ju helt upp till var och en. Men vi låter aldrig hästar eller nötkreatur beta vallar, undantag om de ska brytas. Allt hålls separat.

Kicki :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Vi nöjer oss med två skördar här nere, får över så jag kan sälja ändå :grin:
Kan dock inte använda höstskörden som fri tillgång då det är dubbelt så kraftigt som på våren (c:a 12-13 i kvot) och bara 55-60 ts halt :eek:

Rolle :)
IpL

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 337
Senast: Shixle
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 221
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar