Ta hem unghäst från Island

Sv: Ta hem unghäst från Island

Jag kanske skulle tillägga att status på eksemet kan ändra sig snabbt, för att det på en plats var lindrigt och lättskött innebär det inte att det när hästen byter miljö förblir så. Det gäller ju inte bara att smörja och dona med hästen, en rätt fodrad häst i god kondition klarar sig bättre än en i dålig fysisk/psykisk kondition. Många utbrott av eksem kommer samband med sjukdom och stress.

Välnärda föl som du släpper rakt ut och inte skyddar alls så de får upparbeta ett immunförsvar klarar sig bäst av importerna. De kan klia sig rejält under uppväxten men ca 2/3 är eksemfria som vuxna.

Är hästen 2-3 år har du något mindre än 50% eksemrisk och är den vuxen är risken minst 3/4.

Erfarenhet efter 30 år i knottrika landskap.

fast frågan är ju om det verkligen är knotten som utsöndrar all exem..Jorden på islands är ju lava och innerhåller extremt höga mineraliska värden ju... Man har ju börjat funderat om det kan vara som så att iom att hästen inte längre får den extrema mängd mineral/vitamin när den lämnar island och kombination med knott utvecklar exem lättare...

Har dom inte ett endaste knott/mygga på hela island?? så de som bor där har aldirg fåttett mygg bett låter ju mysko.

Intressant är det iaf varför det inte finns en endaste exemhäst på island medan såå långa här.... jag menar måste ju finnas några med solexem på island.. för sol har dom ju iaf

Knott avsöndrar inte eksem, ej heller ett gift som man kanske lätt kan tro utan ett protein. Vad som sen sker är att hästen immunförsvar slår igång, och kan attackera friska proteinceller vilket gör att det kommer fram som eksem i form av man och svansskorv/klåda. OBS nu att detta är en mycket förenklad framställning, vissa bitar är lämnade på vägen men detta är alltså resultatet. Vissa hästar reagerar mer än andra, och nej det finns inga bitande knott och insekter på Island även om det finns horribla mängder mygg bl a i Mývatn sk fjädermyggor vilket istället gynnar fågellivet enormt mycket och till förtret för människan. Men dessa myggor bits inte.

Soleksem drabbas visst många islänningar av, men det drabbar bara hästar med mycket ljusa partier i ev karleder, mule nosrygg mm. Soleksem är rena brännsår och är inte samma sak som den eksem som hästen får i man och svans. Solen är snudd på 3 ggr starkare under sommaren på Island än här i Sverige, och det är faktiskt de enda gångerna jag bränt sönder mig och det är när jag har varit på Island sommartid.

Sen är det väl så att det är inte alla knott det gäller.
Utan mest svidknottet......
Det finns inte på Island även om de måhända har andra insekter som är nog så irriterande...
Har hört att man vissa perioder i viss områden måste ha myggnät över huvet för att alls kunna gå ut.....sen om flugor-myggor bits eller ej skall jag låta vara osagt men besvärande är de :)

Iallafall, svidknottet finns inte och det är väl i första hand just det knottets saliv när de bits som vissa importer kan bli allergiska mot.
De har inget immunförsvar mot det och om de samtidigt är nersatta i tex tarmfloran så har de inte mycket att sätta emot.....
De som inte får eksem kanske utvecklar antikroppar tillräckligt mot saliven men de som får eksem kanske inte gör det.....

Eksem är betydligt mer komplicerat än vi tror många gånger...

Soleksem är ju ungefär som att få solbränna och drabbar väl mest hästar som har rosa hud på huvudet, gärna mulen.

Jag köpte ett tvåårigt sto på Island förra våren och lät henne gå kvar på Island under sommaren (våren och sommaren är den sämsta tiden på året för import av en häst med tanke på eksemrisken). Hon kom alltså hit förra höst och hon har haft eksemtäcke på sig hela sommaren och det tänker jag fortsätta med ett antal år till. Jag hoppas innerligt att hon klarar sig!

Jag har bla ett sto som jag tog hem från Island i oktober förra året. Hon har varit inne om nätterna i början men har varit ute dygnet runt (med eksemtäcke) i tre månader nu i sommar. Hon har klarat det utan att få eksem. JAg tycker dock att man ska vara noga med att tvätta täcket och även tvätta man o svans regelbundet. Och så har jag på medel mot mygg/knott dagligen.

LIkadant gör jag m mina andra islandsfödda.

Det finns hästar på Island som kliar av sig manen då de får tillfälle till det. Om de har nåt att klia sig på (oftast då de är installade). Det kanske ofta beror på löss, men jag vet då vissa hästar på Island som fortsätter klia sig trots att de är avlusade.

Och om en häst får "spel" av resan till Sverige är min erfarenhet att låta dem vara några månader (bara den dagliga hanteringen med in/utsläpp/fodring osv). Börja sedan med NH från marken massvis innan man börjar rida. Så att de får ledarskapet rätt och att de litar poå sin nya ledare. Sen har de alltid lugnat ner sig för mig och blivit normala igen. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 601
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 747
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar