Ta hem unghäst från Island

fetange

Trådstartare
Ni som tagit hem unghästar (typ 0-4år) från Island. Har ni tagit hem dom och låtit dom gå som vanligt i lösdrift med andra unghästar? Tänkte på det här med eksemrisken...
Det sägs ju att ju tidigare dom kommer hit desto mindre risk är det för eksem, hur pass bra stämmer det?
Och ingen diskussion om att det finns fina svenskfödda unghästar för samma pengar, tack
:)

Sv: Ta hem unghäst från Island

Draumur var under året när han kom. Han gick rätt in i flocken, med hästar mellan 7-19 år. Några månader senare åkte han på unghästbete och är kvar där än. 2,5 år har gått utan varken täcke eller klitendenser. :)

Det tycks vara så att yngre importerade islandshästar ofta klarar sig bättre från exem än äldre, ja, men jag har ingen säker källa.

Däremot rekommenderar jag att man noga förebygger så att den importerade hästen SKÖTS SOM OM DEN VORE EN EKSEMHÄST DE NÄRMASTE ÅREN, dvs exemtäcke PÅ så länge det är frostfritt, blåsiga hagar och / eller uppstallning morgon och kväll för att så långt möjligt undvika STÖRRE exponering för svidknott. Undvik även all onödig stress av olika slag första månaderna.

Det finns ingen "lindrig exem". Det finns välskött exem och mindre välskött exem samt vanvård. Mycket vanligt att de får exem tredje året i Sverige.

Tog hem två, en till mig och en som min kompis hade inackorderad hos mig. De kände varandra och de fick gå på lösdrift med de andra från dag ett. Helt problemfritt.

Jag skulle dock aldrig göra om det om jag inte träffat hästen innan. Mitt sto var ett fynd och en genuint trevlig häst.Otroligt bra lynne och jag vet knappt hur det gick till men hon var liksom inriden en dag av sig självt.
Min kompis häst var otäck, på ett sätt jag aldrig stött på hos denna ras förut. På grund av det så beslutade hon att låta en tränare sköta allt så det skulle bli rätt. Efter tre månader hos en riktigt bra tränare var rådet att ha honom som ögongodis eftersom han var farlig. Gjorde galenskaper helt utan logik.
Så hon betalade i slutändan över sextio tusen för ingenting.

Jag var på ett ställe och provred en häst de köpt till sin verksamhet som de träffat på island, när han kom till dem var han helt förändrad och klarade inte resan mentalt.

Har nyss köpt en 4-åring som kom till Sverige i oktober förra året. Exemtäcke på alltid utom de rena vintermånaderna. Hela livet e rådet jag fått! Lycka till!

Tack för dom svar som hittills har kommit in!

Tanken bakom min fråga var just att ta hem en så ung häst som sen skulle få gå på lösdrift och växa till sig. Ingen häst som jag tänkt att ha hemma och skulle kunna sköta som en eksemhäst m a o. Utan en som alltså står inackorderad hos någon annan som har stor lösdrift med islandshästar i samma ålder. Och att jag sen tar hem den när åldern är inne.

Jag har själv en islandsfödd valack som fick eksem förra året, trots förebyggande åtgärder. Så jag vet vad allt med eksem innebär och att man ska förebygga det.

QRST - Är det din personliga åsikt att det inte finns lindrig eksem? Jag anser att alla hästar är olika och vissa är ju säkert mer känsliga mot knott och reagerar därför med kraftigare eksem än dom som tål det lite bättre = lindrigare eksem. Sen finns det självklart dom som är mer eller mindre omhändertagna.

Det verkar vara en ganska vanlig uppfattning vill jag säga, men sanningen i den vet jag inget om...

Varför skulle inte hæstar kunna ha olika mycket kænslighet/allergi/eksem för saker om alla andra djur kan ha det i olika grader (inklusive vi mænniskor)??

en undran:confused:

Precis så jag tänkte :)

Gimlan - Jo jag har ju hört det förr men tycker att det låter lite väl drastiskt. Alla är ju inte lika.

Några fler som har erfarenhet att ta hem unghäst från Island?

Det finns ingen "lindrig exem". Det finns välskött exem och mindre välskött exem samt vanvård. Mycket vanligt att de får exem tredje året i Sverige.

Det finns både lindriga och svåra eksem, liksom det finns välskötta och mindre välskötta. Så länge det inte är allt för j-vligt så kan det hållas i schack med god skötsel, men det finns undantag.

´Min bror hade en shettis som hade mkt kraftig exmem...

De slutade med att hästen inte hade ett endaste hårstå varken på man eller svans utan endast stora variga bölder som hon kliade sönder....:crazy:

Jag har sett det värsta av det värsta exemplaren av exem och hästen avlivades senare pga detta!

Spelade ingen roll hur mkt man smörjde eller täckade.. enda som hjälpe var att ha henne inne dygnet runt under sommaren och det är ju djurplågeri.

Så för mig finns det verkligen lindrig exem och extrem exem....

De som avlar på exemston.. exemen är ju välkänd att bli värre när ston fårföl..
Att ens riskera de för stoet... ajja bajjaenligt mig!

jag tror att många (av de importerade) kanske inte få exem men är väldigt överkänsliga mot alla insekter som finns här. Min Glói (import) tror jag är en av dem.
Glói fick exem i det knottrika småland.första sommaren i Skåne kliade han sig lite mindre men jag fick dock smörja, spraya, tvätta. Nu får han äppelcidervinäger och B-vitaminer i princip dagligen. Ingen ren havre, ingen betfor. Liiite H**po bas för att blanda ut det hela. (Han är den runda/pigga typen)

I år har han klarat sig helt hittills.oktober är inte förbi så peppar peppar) Har inte behövt smörja en gång. Har sprayat 2 ggr då det var mkt flygfän. Vi har inte såå mkt knott då hagarna är väldigt öppna. Han har en stor ligghall att gå in i om han vill komma undan.

(kan tillägga att vi har haft andra exemhästar i stallet innan som har varit tvugna att få behandling dagligen)

Så vad skulle jag komma till? Jo, jag tror att det finns exem, och det är illa, sen tror jag att det finns överkänslighet hos de importerade som är lättare att behandla!

Är man försiktig med sin unghäst och låter den ta det lungt när den kommer ökar ju chansen för att den ska klara sig (ev täcka, tror inte på att stalla in om det inte är mitt i knottrika sommaren, det kan bli en rätt drastisk omställning) f
Försök hitta ett bete med lite öppna vidder så den inte blir "klaustrofobisk". Sen är det ju så att man kan ju aldrig vara säker med någon häst när det gäller den här rasen!

Lycka till!!!

Senast ändrad:

Det finns det ju hos oss, så varför inte hos våra djur?
Mer eller mindre allvarlig allergi är ju vanligt hos oss. Från sådana som inte kan äta nötter till sådana som dör om det har funnits en nöt i huset dagen innan.

Vad har du för belägg till ditt påstående?

Ni som tagit hem unghästar (typ 0-4år) från Island. Har ni tagit hem dom och låtit dom gå som vanligt i lösdrift med andra unghästar? Tänkte på det här med eksemrisken...
Det sägs ju att ju tidigare dom kommer hit desto mindre risk är det för eksem, hur pass bra stämmer det?
Och ingen diskussion om att det finns fina svenskfödda unghästar för samma pengar, tack
:)

Hm är det något spännande på gång? :)

Hittade en som jag blev helkär i men så ska man ju ha pengar också... :angel:

min Safír kom hit när han var 6 mån. Då gick han först på lösdrift om jag inte minns fel och när han kom till mig stod han på stall. (det gjorde alla i det stallet) Han har aldrig visat tecken på exem, jag har heller aldrig haft täcke eller ngt på honom, har förmodligen haft rätt tur! Kan tilläggas att han har alltid varit en lugn häst, inte det minsta lättstressad. Det kan ju ha spelat in.. Inte vet jag.:)

Det finns både lindriga och svåra eksem, liksom det finns välskötta och mindre välskötta. Så länge det inte är allt för j-vligt så kan det hållas i schack med god skötsel, men det finns undantag.

OK, jag borde kanske ha uttryckt mig något mera åt det här hållet. :o Men jag skrev som jag gjorde delvis för att protestera mot att vissa försöker tona ner konsekvenserna av eksemet; alltför många säljer sina hästar "med lindrigt exem, inga problem"... :angel: vilket något senare visar sig vara en avsevärd skönmålning av verkligheten...:(

TS, Lycka till med din importhäst och försök hitta en riktigt blåsig lösdrift åt den de första åren.:)

Alternativt har de skött eksemet bättre, och/eller haft hästen på en mindre knottrik plats.

Jag har inte köpt något än, som sagt, man måste ju ha pengar ;) Men jag tänkte att det är bra att kolla upp allt runtomkring innan jag bestämmer mig!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 601
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 747
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar