Ta hem stallkatten...

Sv: Ta hem stallkatten...

Jag skulle inte släppa ut henne på egen tass redan. Jag tycker att några veckor hos er så att hon riktigt känner sig hemma..Å många turer i koppel så hon känner omgivningarna..Va, kul att höra att allt funkar så himla bra..Toppen :bump: ...

Jag vill bara tacka alla er som svarat på alla mina frågor!
Jag är så glad att jag tog hem kissen från stallet. :) Sedan är man kanske inte lika glad när hon springer och sladdar på mattorna när man själv vill sova. :smirk: Men, jag förlåter henne! :D

Hon är underbar - och så lätt att ha att göra med! Det var inga problem med någonting, varken kattlåda, vänja sig vid halsband och sele (hon sa ingenting när jag klädde på henne det) etc.

Hon har börjat få gå ut på egen tass, men hon håller sig än så länge bara inne på vår gård. Vi har en liten skogsdunge på tomten som hon gärna utforskar (det har gått många katter där ;) ).

Allt har verkligen gått som en dans! :banana:

Tack! :bow:

Astriden skrev:
Jag vill bara tacka alla er som svarat på alla mina frågor!
Jag är så glad att jag tog hem kissen från stallet. :) Sedan är man kanske inte lika glad när hon springer och sladdar på mattorna när man själv vill sova. :smirk: Men, jag förlåter henne! :D

Hon är underbar - och så lätt att ha att göra med! Det var inga problem med någonting, varken kattlåda, vänja sig vid halsband och sele (hon sa ingenting när jag klädde på henne det) etc.

Hon har börjat få gå ut på egen tass, men hon håller sig än så länge bara inne på vår gård. Vi har en liten skogsdunge på tomten som hon gärna utforskar (det har gått många katter där ;) ).

Allt har verkligen gått som en dans! :banana:

Tack! :bow:
haha, DET DÄR känner vi igen! tilda sover halva dagarna under någons säng och hoppar sen fram lagom tills alla går o lägger sig, och sen springer hon fram och tillbaka i hallen i en halvtimme. :D

kul att allt har gått bra!

Problem (faktiskt det första): Missan älskar att klösa och vässa klorna på vår heltäckningsmatta. Stora tussar lossnar från mattan. :smirk:

Jag behöver något som hon kan klösa på, men hur skall jag vänja henne vid det? Ex. klösbräda eller finns det andra alternativ?

1. Klipp klorna regelbundet om du inte redan gör det
2. Skaffa en klösbräda eller två. Läs tråden om kloande katt så har jag skrivit lite om material och placering av bräda.

Helt ärligt så vet jag inte om jag hade vågat ha heltäckningsmatta och katt, materialet är ju precis sådan att de flesta katter älskar att klösa i det... Men man kan ju ha tur, hon kanske älskar klösbrädor mer.

Skönt att det går så bra för henne att bli sällskapskatt :)

Ja, allt fungerar hur bra som helst förutom just det här. Hm, är väl kanske inte helt smart att ha katt och heltäckningsmatta, men det är ju lätt att vara efterklok. Nåväl, jag skall kika på tråden du tipsade om, samt skaffa några klösbrädor. Skam den som ger sig! ;)

Jag brukade leka med min katt, vid klöspålen. Drog ett snöre runt, på, etc klöspålen. Då tog katten med klorna efter snöret och vande sig lite grand. Jag tog även hennes tassar och drog utefter pålen. Det gjorde jag själv oxå, jag härmade att jag vässade klorna, så hon fick se.

Klipp klorna (men inte för mycket så det kommer blod) så gör det inget i början.

Bra tips! Att leka kring klöspålen...

Jag har klippt klorna på katten, men hon klöser ändå på mattan. Det har dock blivit lite bättre mot vad det var från början, klöser inte lika mycket på mattan längre.

Förlåt en nybörjare, men måste passa på och fråga vad det betyder om katten "morrar" när man tar upp den och håller den i famnen? Det händer ibland att hon gör det när vi är utomhus eller om hon sent på kvällarna sitter vid dörren och vill gå ut (men jag säger att vi skall stanna inne och sova), då jag tar henne i famnen och bär bort henne därifrån. Vad betyder det? :confused: Är hon arg på mig då? Hon kan komma 2 minuter efteråt och gosa... :love:

- Marie

Japp, då är hon förbannad. Skulle jag säga i alla fall - så gör både min och min mammas katt när de är sura, och inte vill sitta i knäet/famnen. Eftersom de är snälla katter slåss de inte, utan visar sitt missnöje med att morra istället.

Jaha.

Men när hon "sjunger" lite då, mer gnölande? Vad betyder det då? Det gör hon ibland, men hon sprattlar inte som hon brukar när hon "morrar"...

Bland katterna jag känner till så är det missnöje det med, framförallt med att bli lyft och buren när man inte vill. Det enda "mysljudet" jag märkt är spinnande. Och när de "pratar" förståss, för att påkalla uppmärksamhet.

Mina "kvittrar" när de vill nåt, gapar när de vill ha mat eller tycker lådan ska städas, morrar om någon försöker stjäla deras mat, muttrar, smackar och morrar om någon obehörig tar sig in i deras revir, gnäller om de inte vill bli burna. Katter har ett rikt språk, men vi mäniskor är ofta för klumpiga för att förstå deras nyanser.

Ja, jag lär sig mer och mer vad hon vill säga. Ibland brukar hon sitta och sjunga för oss. En dag spelade far min dragspel, hon satte sig nedanför hans stol och lyssnade. När pappa sedan frågade om han spelade bra, svarade hon: "mjää" (= "nää"). :D :love:

Underbara djur! Det är så skönt att kunna ha gett henne ett hem. Hon verkar stortrivas! :)

jag och min pojkvän byggde en jättefin klätterställning som går ända upp till taket. gjort av ett träd och sen har vi en "matta" underst och över har vi satt rep, så att han verkligen får något att klösa i. högst upp mot taket satte vi en hylla där han kan ligga om han vill.

har inga bilder nu, men du kanske förstår principen!

när hon morrar är hon ju inte så belåten. (typiskt honor måste jag säga :D ) däremot att hon snackar, vissa katter är mer pratiga än andra. min förra katt snackade hela tiden, den nuvarande säger något lite då och då bara!

skönt att hon trivs!!!

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 413
Senast: Sel
·
Katthälsa Grannens katt, som tydligen flyttat hem till oss (...) åker på rumpan på mattan. Jag vet att hundar gör så, när de har problem med...
Svar
7
· Visningar
1 922
Senast: Keb71
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.