Ta hem stallkatten...

E

Eeiram

Hej!

Jag har funderingar på att ta hem stallkatten, eftersom en av oss i stallet inte tycker om katten (den är bråkig och kommer inte överens med de andra två katterna i stallet).

Vi vet dock inget om katten, ålder etc. mer än att hon är steriliserad. Katten har nämligen flyttat till stallet av sig självt då hon inte trivdes hos förra ägaren. Hon har nu bott i stallet (i ett uthus vid stallet eftersom hon inte kom överens med de andra kissarna) i två år. I uthuset finns dock ingen värme så det blir kallt för henne att bo där under vintrarna. Det är det är delvis därför jag vill ta hem henne, men också för att det är en så kelig och tillgiven katt som nog behöver mer kärlek än vad hon får nu.

Jag vet dock inte mycket om katter, så jag skulle behöver råd.

Har också några frågor jag vill ha svar på.

1. Om katten inte skulle trivas hemma hos mig (jag bor i en ganska stor villa men stor tomt, dock i ett villaområde), hur går det då om man flyttar tillbaka katten till stallet?

2. Vad tror ni kan vara orsaker till att katter inte trivs i nya hem? Alltså, vad bör man tänka på för att katten skall trivas?

3. Har katter lätt att byta till en ny miljö eller blir de väldigt oroliga?

4. Hur funkar det med kattlådan? Jag har hört att man skall hålla katter inomhus de tre första dygnen, men jag vet inte om hon någonsin gått på låda förut.

Jag är MYCKET tacksam för svar! :bow:

Mvh Marie

Sv: Ta hem stallkatten...

Ska försöka svara så gott jag kan på dina frågor.

1. Här är jag ganska kluven faktiskt, enligt mig är katter ganska så anpassningsbara djur, och jag ser då inget som skulle vara något hinder för katten att trivas hos dig. Däremot kan det vara viktigt med utemöjligheter för en katt som är van att gå ut, och då krävs utemöjligheter som är säkra ur kattaspekt.

2. Kan vara allt möjligt. Vanligast enligt mig är väl om en katt som inte tycker om barn (visar det genom att dra sig undan etc när det kommer barnbesök) behöver flytta till en barnfamilj kan göra att katten vantrivs. Samma sak här med utemöjligheter. Vill katten gå ut och inte får/kan, är detta givetvis irriterande.

3. Enligt min erfarenhet är katter rätt anpassningsbara. De kan anpassa sig väldigt bra bara de får tid på sig. Därmed inte sagt att katter är ett lämpligt "vandringspokalsdjur", vilket jag inte anser att något djur är. Vår hittekatt ex vis, bodde ju under en barack intill ett skjutfält (mycket skrämmande ljud etc) innan hon kom till oss, och var världens argaste (räddaste) och skyggaste katt till en början. Numer är hon världens tryggaste katt, går och lägger sig i knät på vem som, och är t o m "tamare" än vår andra hona, som inte råkat ut för något dylikt.
Så med tålamod och massor av tid brukar det mesta gå bra.

4. Hm.. Katter är renliga djur sägs det, och det håller jag med om till viss del. En kattunge som vi tog hem en gång (hade bott som stallkatt hela sitt liv) blev aldrig rumsren utan honom fick vi tyvärr lämna tillbaka. Och då hade vi ändå försökt länge på alla möjliga (och omöjliga) sätt, men det var en omöjlig katt. Nu hoppas jag (och tror) att detta var ett extremfall, då människor jag pratat med ofta haft väldigt god erfarenhet av att få vuxna katter rumsrena.

Lycka till med katten, och jag hoppas att jag kanske gav svar på några av dina frågor!

Senast ändrad av en moderator:

en av oss i stallet inte tycker om katten (den är bråkig och kommer inte överens med de andra två katterna i stallet).

VEM har mest ONT av katten ? Personen i stallet eller de andra katterna ?? Du skriver 1 person, sedan skriver du de andra katterna ?!!

*fattar inte riktigt det du skrev*

Mynta2 skrev:
VEM har mest ONT av katten ? Personen i stallet eller de andra katterna ?? Du skriver 1 person, sedan skriver du de andra katterna ?!!

*fattar inte riktigt det du skrev*

Oj, jag är ledsen att jag inte skrev begripligt. :( Jag har skrivit en del inlägg om denna katt tidigare, jag vet inte om du läst dem? I stallet är vi i alla fall tre personer som tillsammans hjälps åt med skötseln av hästarna och katterna. Katten som jag skriver om i den här tråden tillhör egentligen inte stallet, utan har flyttat dit av sig själv då den inte trivdes i sitt förra hem. Då den har bott i ett uthus vid stallet i över två år så verkar den i alla fall trivas där. Dock är det enbart två av oss människor i stallet (inklusive mig) som gillar katten, medan en tredje inte alls gillar den då den inte går ihop med de andra två katterna (hon jagar de andra katterna när de visar sig ute, men mot människor är hon världens mysigaste, keligaste och mest tillgivna katt). Denna tredje person gör allt för att katten skall vantrivas och flytta därifrån (kastar hinkar, grimskaft och andra föremål efter den) samt är allmänt otrevlig mot den. Det hjälper inte att vi andra försöker få henne att sluta. Att diskutera med denna människa går bara inte!

Hoppas jag lyckades beskriva situationen något så när... :crazy:

Nu funderar jag alltså på att ta hem katten, men jag är väldigt rädd för att göra något fel så att hon blir förvirrad och vantrivs hemma hos mig. Jag är också rädd för att hon skall springa bort sig i den nya miljön.

Ynthe, STORT tack för svaren på frågorna! :bow:

Eftersom jag egentligen inte har någon erfarenhet av katter så vet jag knappt någonting om dem. Jag har dock kärat ner mig totalt i denna katt så att ge henne att tryggt hem där hon trivs vore underbart. Dock är jag, som sagt, rädd för att göra fel! :confused:

Jag kanske borde tillägga att det är lite mer trafik här hemma hos mig, jämfört med stallet. Jag bor ju i ett villaområde.

Jag vet inte vad som är bäst för katten - att ta hem henne eller låta henne bo kvar vid stallet...?
:confused:

Det beror på.
En katt som varit ute mycket och verkligen trivs med det (och detta kan egentligen bara besvaras av den/de som känner katten, ex vis du), kan vantrivas om den inte får gå ut som den vill.
MEN (och här kommer det stora men:et) det är precis lika stor chans att katten (om den levt ett hårt liv ute i kylan) vägrar gå ut. Flera f d hemlösa katter vill inte alls gå ut, samtidigt som vissa verkligen inte klarar sig utan utelivet.
Så angående utevistelse bedömer jag iallafall som högst individuellt.

Sen beror det ju väldigt mycket på vart man bor. Ett lugnt bostadsområde tycker jag inte är något större hinder för att ha en utekatt, om katten skulle vilja gå ut fortsättningsvis, men också detta är väldigt individuellt. Vissa områden passar bra ihop med vissa katter och vice versa.

Sen så är ju katter väldigt anpassningsbara djur, och jag tror att i samband med ett miljöombyte att det skulle funka att skola om en regelrätt utekatt till en innekatt.

Vet inte om detta inlägget gjorde dig klokare, men jag hoppas verkligen att det går bra för dig och "din" katt! :bow:

Återigen - tack för svaren på mina frågor! :bow:

Jag hade tänkt att OM jag skall ta hem katten skall jag hålla henne inomhus de första dygnen. Därfter tänkte jag försöka kränga på henne en sele och gå lite på tomten med henne. Efter det kan hon få gå som hon vill, men jag är samtidigt rädd för trafiken. Det är dock en hel del katter i området där jag bor, men de är ju uppvuxna här så jag vet inte om det är svårare för en vuxen katt att byta miljö?

Jag har också funderat på att skaffa halsband till henne, med reflex och sådant spänne som löser ut om hon skulle fastna. Är det någon som har synpunkter på det vore det kul att höra...

Katten är inte så mycket för äventyr. Ibland är hon borta om dagarna, men oftast går hon bara korta sträckor från stallet och "kollar läget" runtomkring. Ofta hittar man henne i gräset vid stallet, där hon ligger och myser.

Många frågor blir det, men jag vill vara helt säker innan jag handlar och tar hem katten.

Hej!

Jag tycker ABSOLUT du ska ta hem katten.

Jag tycker dessutom att du kan testa om den trivs som innekatt (mycket möjligt med tanke på att den verkar levt ett ganska "hårt" liv). Vill den gå ut så sätt på den halsband med ditt namn och nummer så den inte kommer bort.

Trivs den inte hemma hos dig kanske avlivning är värt att fundera på? Tycker inte att den verkar ha ett drägligt liv i dagsläget. :(

All heder åt dig som vill ge katten en chans!

Rapid skrev:
Hej!

Jag tycker ABSOLUT du ska ta hem katten.

Jag tycker dessutom att du kan testa om den trivs som innekatt (mycket möjligt med tanke på att den verkar levt ett ganska "hårt" liv). Vill den gå ut så sätt på den halsband med ditt namn och nummer så den inte kommer bort.

Trivs den inte hemma hos dig kanske avlivning är värt att fundera på? Tycker inte att den verkar ha ett drägligt liv i dagsläget. :(

All heder åt dig som vill ge katten en chans!
Vad glad jag blev när jag läste ditt inlägg. :)

Jag planerar att ta hem kissen på fredag eftersom jag då kan vara hemma med henne hela helgen (och uppe på nätterna om det skulle vara någonting).

Jag har funderat på en del praktiska saker såsom kattlåda (med sand) och halsband etc. Jag tänkte skaffa ett reflexhalsband med sådant säkerhetslås som löser upp om hon skulle fastna.

Jag är lite nervös inför att ta hem henne. Jag vet ju knappt någonting om katters beteende, hur jag skall vänja henne att gå på lådan etc.

Jag TROR i alla fall att hon litar på mig och (utan att vilja låta alltför självgod) tycker om mig, för hon kommer direkt och möter mig med jamningar och kurrande när jag kliver in på stallbacken. Det borde ju vara en fördel om hon litar på mig när hon skall flytta till sitt nya hem, jag kommer vara hos henne mycket i början.

Tankarna på att hon skall vantrivas och springa bort finns ändå ständigt i mitt huvud. Hur märker jag om katten inte trivs? Eller, om man vänder på det - hur märker jag om hon trivs?

Jag vill verkligen ge den här katten ett värdigt liv, ett tryggt hem, kärlek med massor av mys. Jag är bara så rädd för att göra fel!

- Marie

Jag passar på att fråga innan jag tar hem kissen, så här kommer två frågor till som poppat upp i huvudet.

1. Katten ÄLSKAR att sitta i bilen. Direkt jag kört in på stallplanen och öppnar dörren så vill hon hoppa in och kolla läget. Hon tycker om att sitta/ligga på passagerarsätet fram. Något hon dessutom gillar, som också är problemet i denna fråga, är att hon gärna ligger ner och "klöser" på sätet (inte så hon drar med tassarna och klorna i sätet, men hon sätter ner tassarna en efter en och "sätter fast dem" i tyget med klorna). Finns det risk att katten även gör såhär på möblerna hemma? Eftersom jag har relativt nyinköpt soffa vore det lite tragiskt om det blev klösmärken i den. :crazy:

2. Kattlåda och kattsand - vilka sorter? Jag vet ju inte om hon någonsin gått på kattlåda. Jag är lite rädd för att hon skall göra sina behov någon annanstans, t.ex. på heltäckningsmattan. :( Brukar man kunna lära även äldre katter att gå på lådan? Är det "naturligt" för dem?

- Marie

Risken finns att hon kommer att kloa på din soffa.... :crazy:

Men du kommer säkert att förlåta henne :D

Hur är hon när bilen åker? Om risken finns att hon flippar ur kan du ju kanske sätta henne i en transportbur första åkturen...

Kattsand finns ju så många olika. De som klumpar ihop sig tycker jag är toppen. Mycket lätt att hålla rent. Toalätt heter den kanske?

Berätta hur det går!

Ja jag är nästan 100 på att hon kommer använda lådan. Visa den för henne och var noga med att hålla rent i den. Låt den gärna stå lite privat...

Vissa katter är väldigt känsliga för "smuts" i lådan. Då får man ha två lådor.

Kissen tycker om att åka bil. Jag har aldrig vågat köra bilen ensam med henne, men en dag när far min var med så åkte vi en sväng med henne bara för att se om hon tyckte om det. Jag kunde ju hålla henne i famnen medan pappa körde. Hon kurrade på och såg nöjd ut. :D Jag älskar verkligen den där katten, hon är så go! Tänkte försöka flytta henne utan transportbur (jag bor bara lite dryg en kilometer från stallet så det blir ingen lång resa). Pappa får köra medan jag håller henne i famnen.

Kattlådan hade jag tänkt låta stå på lilla toaletten (vi har två toaletter - ett större badrum, samt en liten toa). På den lilla toaletten kan hon vara ifred utan att folk springer ut och in alltför ofta. Jag hoppas att det skall funka, men det lär man väl märka.

Jag hör av mig och berättar hur det går (och säkerligen med fler frågor)! ;)

TACK än en gång för all hjälp! :bow:

Nu är kissen hemma (sedan i fredags kväll)! :)

Allt har funkat bra. Lådan var inga problem.
Hon var lite orolig den första halvtimmen (låg under soffan och gömde sig), men vi satte och tittade på TV och så småningom kikade hon fram, hoppade upp och lade sig i mitt knä, började kurra och vilade ögonen en stund. :love:

Jag har försökt vara ute med henne i sele bara ute på altanen, men hon vill bara gå in hela tiden. Dock gillar hon att sitta och titta ut genom fönstret.

Tänkte bara lämna rapport hur det går. ;)

Hej igen!

Kul att höra att det går bra!

Kanske vill hon bara vara inne och mysa nu i början när hon är ny?

hälsningar
Rapid

Å va glad jag blir. :banana: ..Vilken solskenshistoria detta blev....Lycka till med den nya familjemedlemmen..

Hallå!

Idag har vi varit ute och gått i sele och koppel. Vi var ute en halvtimme, därefter ville hon gå in.

Det har inte varit några problem alls med henne, förutom att fönsterbrädan i vardagsrummet är för smal. :crazy:
Efter att hon suttit där en stund i morse och tittat ut, fick hon för sig att hon skulle lägga omkull sig där - med en duns ramlade hon i backen. :smirk:

Vågar jag sätta upp altandörren och vädra? Om hon skulle gå ut, tror ni hon är så pass mycket "hemma" här att hon kommer tillbaka efter att hon lufsat runt lite ute på egen hand (tass :D )?

Ännu en gång - TACK för all hjälp! :bow:

jag tog hem min stallkatt för några veckor sen, och hon verkar trivas rätt bra inomhus; Tilda

däremot HATAR hon selen och klöser sönder mina armar varje gång vi är ute... :crazy:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 413
Senast: Sel
·
Katthälsa Grannens katt, som tydligen flyttat hem till oss (...) åker på rumpan på mattan. Jag vet att hundar gör så, när de har problem med...
Svar
7
· Visningar
1 922
Senast: Keb71
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 207
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Random bildtråd med text V
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark