Det låter som en bra början
. Jag skulle, om allt känns bra efter helgen och ni vill prova att ta över honom, upprätta ett skriftligt avtal mellan er och nuvarande ägare där ni reglerar hur prövotiden ska se ut, vem som ska stå för kostnaderna under prövotiden (försäkring, mat, ev. vet besök m.m. - generellt skulle jag säga att åtminstone försäkring och vet besök ska den registrerade ägaren stå för) m.m. Ni bör även se till att få all relevant information om hundens första år samt dess släkt (kan i och för sig kollas upp på avelsdata).
Som jag ser det är prövotiden och dess förutsättningar mycket viktigt när man tar över en hund, särskilt en man inte känner sen tidigare. Både för att se om hunden trivs hos er samt om ni och er nuvarande hund trivs med den nya hunden. Tänk på att det kan ta upp till 3 månader (eller längre) för en hund att landa och känna sig trygg (dvs. vissa sitt jag/personlighet) även om det självklart kan gå snabbare. Det bör i avtalet tydligt anges hur prövotiden ska se ut, t.ex. under vilka omständigheter kan hunden lämnas/tas tillbaka, bör nog vara så enkelt att hunden inte passar/trivs, och om endast ni ska ha rätt eller även nuvarande ägare ska ha möjlighet att ta tillbaka hunden (det senare tror jag inte är så vanligt).
Sen är ju frågan hur första tiden kommer se ut hos er samt dagpassning framöver. Själv skulle jag vilja vara hemma med en ny hund den första tiden så den får känna sig trygg och för att upprätta en bra relation, lite som man gör med valpar. Sen antar jag att ni avser ha även denna hund på dagis? Har dagiset plats för en till hund? I Stockholm där jag bor är dagisplats svårt att få, särskilt om man har lite större hund. Om hunden inte skulle trivas på dagis, hur gör ni då/finns andra alternativ?
Har inte själv tagit över en omplacering men detta är lite tankar som jag tycker är viktiga.