Ta hand om benen rätt

Sv: Ta hand om benen rätt

Köper man koncentrerad radital (liniment) ska den spädas med T-röd...

det är spriten som gör aå linimentet kan tränga in i huden..
T-röd är också utmärkt att pusta fönster med utspätt med lite vatten..

svea08_ skrev:
vet inte hur elitryttarna gör, men många lindar väl benen!
själv har jag arnika & back on track paddar när jag har hoppat! superbra! :banana:

Jag använder också Back on Track lindor efter ansträngning och Arnikan när jag inte lindar :D
Jag lindar också alltid frambenen när jag rider med ridlindor.

Senast ändrad:

efter hårt träning/tävlings pass linementas alla benen, sen till hem resan lindas alal bena in i back on track med transport skydd uppe på, ibland får han fortsätta ha dom på sig en stund i boxen när vi kommer hem, eller senare igen på kvällen, mewn offtast räker det med resan hem, som offtast tar minst 1 timme :) jag e väldigt noggran om skötseln på mina hästars ben, vilket e bra eftersom dom gärna slits annars, hoppa tar på dom :)

Hos ludger brukar vi ha kyllera (like ice) riktigt bløtt papper øver och sen bandage. Vanliga tjocka underlagg, inga back on track nar vi har lera. Gladdys och champion kyls också av med en speciell kylmaskin. Gladdys på bagge fram, och champion bak!!!

Nastan alla hastar lindas efter hoppning, iaf de aldre!!!

Kramar Sandra

Jag föredrar att sätta hästen i skrittmaskin 20 minuter (eller skritta för hand), liniment + stallbandage i några timmar.

När jag och min häst (ett arabsto på sju år) har tävlat så brukar jag lägga på liniment, mitt liniment kyler först och värmer sen, funkar jättebra :D , sen så lägger jag på tjocka paddar och lindar med fleecelindor. Tycker det funkar alldeles utmärkt.

Jag gör lite olika.

Ena hästen lindas med BoT varje natt.
Den andra brukar jag numera linimenta med Horsepower.

Efter hoppträning så brukar jag först kyla benen, tvättar bort
det när jag kommer hem, torkar benen noga. Lindar den ena med
BoT och den andra med Arnika + tjocka paddar&fleecelindor.

Efter dressyr så gör jag samma som en vanlig dag, fast de stretchas innan jag lastar och åker hem.

Efter terrängen så skrittas de först direkt efter rundan utan benskydd. Sen kyler jag med Eclipse Icegel och promenerar dem ungefär 15 minuter. Sen brukar jag tvätta bort det och sätta på Horsepowerliniment.

På ryggen använder jag Eclipse Extra Stark värmelera ibland, värmande liniment av olika märken, BoT ryggvärmare. Ja, det varierar en hel del.

Men det finns ju miljoner liniment, miljoner olika åsikter och miljoner olika sätt att ta hand om benen på! Man får ju vara öppen för nya förslag.

knapp

Vi spolar benen med ljummet vatten efter ridning bara för att dom skall bli rena, använder skrittmaskinen + ger Ribbes plus complex tillsammans med fodertillskott för leder.Oslagbar kombination. Hopphästar, ej lindade efter träning;)

Jag hade mina BoT varje dag en period, men skulle aldrig våga det nu:crazy: Min tränare hade det, och det fick en negativ effekt, kommer inte ihåg vad, men han blev typ konstig i benen. Använder det bara efter hoppning.

Okej. Antar att det beror på att alla hästar reagerar individuellt.
Min häst har fått jättefina ben och jag tror defenitivt att det till stor del beror på att hon är lindad med BoT.

Arsozah skrev:
Hur är ett bra sätt att ta hand om hästens ben på efter ett hoppass? Hur gör elitryttarna när de har hoppat t.ex. tror ni?
Lindar de om benen?
eller linimentar dem?
eller kyler de dem?

Vet ni? Hur ska man göra egentligen, nåra tips? :crazy: Hur gör ni själva?

Det beror helt på hur jag har hoppat osv. Men för det mesta lindar jag mina hästar med Back on Track. Jag tycker att det fungerar superbra! :idea:

efter hoppning så brukar min ha BoT på alla 4 ibland liniment och vanliga tjocka paddar.... (den ena hästen har sina perioder då han biter sönder allt som sätts på hans ben så då kan det bli ganska så dyrt med BoT.,
efter vanligt "hårt" pass så har de vanl kyl liniment på benen...:banana:

Har jobbat hos en internationell ryttare Där gjorde vi olika efter hästens behov och vad den hade gjort.

Hemma hade vi bara lindor på 2:a hästen och bara bak efter ridning, av på morgon -på efter ridning för hon hade kronisk svullnad i bakbenen, under viloperioder lindade vi inte (dvs. när hon mest reds ut eller inte gjorde någonting samma gällde när hon stått länge på transport (med lindor på) då fick hon vila från lindorna något dygn.)

Efter tävling (direkt efter avslutad klass) berodde det lite på underlaget och höjden på hindren samt vad hästen skulle göra dagen därpå. Väldigt hårt eller väldigt mjukt underlag, höga hinder eller viktig klass dagen efter så kyldes benen en kort stund med vatten, torkade till ca 15 min och masserades in med arnikagel som fick verka 30-60 minuter, därefter på med kyllera, på med lite papper och linda ovanpå hela klabbet. Gällde endast 1:a hästen.

2:a hästen fick kylning med vatten, sedan arnikagel och lindor på det efter en stund (vanliga hederliga lidor och paddar) efter 1,60 debuten fick hon också kyllera... eftersom hon inte hoppat så högt innan...

3:e hästen svampade man av och slänge in i boxen med en tuss hö och ett täcke... Nej med skämt å sido, hon var av hårt virke. Gick ioförsig inte högre än 1,45 men fy vad snabb... När hon gjorde vinnarräd på Sunshine Tour (typ 8, 8, 12, 3, 1, 2, 6 eller nåt åt det hållet) under några veckor (ca 100 startande i varje klass) så fick hon lite arnikagel, men inga lindor... Hon åkte utan transportskydd också... Fast det är inget jag rekomenderar

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 179
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
521
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
633
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka