Ta hand om benen rätt

Sv: Ta hand om benen rätt

Om jag ska generalisera grovt efter några års erfarenhet bland internationella elitryttare, så är de två vanligaste sätten kyllera eller linement under vanliga stallbandage med tjock padd.

/Timsetim

Personligen tycker jag kyllera under stallbandage har fungerat allra bäst, oavsett årstid.

/Timsetim

Hej!
Jag vet hur Lisen Bratt och Peder Fredricson gör:
Efter ett vanligt träningspass hemma i allafall. Vissa hästar få bara benen avspolade från gus och sådan med ljumet vatten, alltså gör dom ingenting med benen, vissa hästar blir lindade, fast det är inte så många... Fast vet inte hur dom gör när dom ridit lite hårdare när dom inte är på hemma plan.

PRAO:ade där nyligen.... :angel:

MvH//TheHunted1

Jag har jobbat hos en sk. "Elitryttare"
men tycker inte att man kan säga att just de gör si eller så. Det varierar precis lika mycket som hos de "vanliga" tävlingsryttarna. sedan är det väldigt olika, det beror egentligen helt och hållet på vad hästen behöver.

några ex:
- Spolar av benen med vatten (för att få de rena, kyler ej)
- Lindar hästen med blöta lindor
- Tvättar benen med lactacyd och sedan linimentera
- Linimentera (dock linimenteras bogmuskulaturen, knän, lårmuskulaturen, skankmusklerna och vid ländryggen förutom benen.)

Jag spolar av benen bara. Om det inte går att använda slang nån gång så tar jag ljummet vatten i en hink och svampar av. Det har funkat hitills.

Jag arnikar ryggen och "berörda" muskler, och isbalsamerar benen; kotan, knäna, vissa muskelfästen.

Min equiterapeut/massör sa att man inte skulle använda arnika efter hoppning, men jag fattar inte det, har frågat veterinär som sagt att liniment aldrig kan göra nån skada... jajja... Han får arnika efter hoppning nu iaf...

Om man ska spola måste man göra det minst 15-20 min för att det ska ge nåt.
och då är det både billigare och enklare och bättre och använda kylbalsam.

*lånar knapp*

hoppar in med en fråga här..

om man först använder kyllinement och sendan lindar, får man först en kylande inverkan och sedan en värmande då?

/T

Man ska vara mycket mycket försiktig med att linda över kylbalsam/liniment, risken för att man blistrar benen är mycket stor!

Bäst är att kyla ner benen, använder man kylbalsam så tvättar man av detta efter 30-60 min därefter lägger man på värmande bandage.

Kyler gör man ju för att stoppa ev blödningar och få kärlen att dra ihop sig, efter det vill man ha värme som ökar blodgenomströmning och därmed påskyndar läkning av ev bristiningar.

Själv kyler jag ner med kyldamsaker i ca 30 min (sådan man har i kyl/frys, dessa kan man enkelt ha med sig på tävling i en kylväska) därefter lindar jag med Back on Track paddar och ylle lindor, använder aldrig liniment till BoT paddarna, anser jag ( av någon anledning) att benen behöver liniment så använder jag Arnika, tjocka paddar och ylle lindor!

Senast ändrad:

okej tack för svaret

var får man tag på ett bra kylbalsam?

Men tror ni att det är räcker och att benen "mår bra" om man bara lindar efter hoppning?

svea08_ skrev:
vet inte hur elitryttarna gör, men många lindar väl benen!
själv har jag arnika & back on track paddar när jag har hoppat! superbra! :banana:

Själva grejen med Back On Track är att man inte ska linimenta.
Det blir en värmeökning av keramiken i Back on track så tillsammans med Arnikan kan dom få brännskador. Det blir som blister.

Arsozah skrev:
Men tror ni att det är räcker och att benen "mår bra" om man bara lindar efter hoppning?

Jag jobbade hos Sophie Karpe-Nilsson och där linimentande vi och lindade över. Fast personligen så använder jag Back on Track lindorna efter täningspass och så har jag liniment, plast och en vanlig padd efter hårdare träning. Det tycker jag funkar på min häst.

Personligen tycker jag att isbalsam (orginal)är bäst, går att köpa hos de flesta ridsport affärer. vet tex att Eko har det.

Hästens ben kan bli väldigt varma vid hårt arbete, jag tror att det var typ 42 grader eller något. Och vid så höga temperaturer händer det grejer i vävnaderna, olika saker bryts ner. Jag har kunnat detta innan, jag minns inte var jag läste det. men det var iaf inte bra för hästens ben att bli för varma.

Dimmans_Elaine skrev:
Hästens ben kan bli väldigt varma vid hårt arbete, jag tror att det var typ 42 grader eller något. Och vid så höga temperaturer händer det grejer i vävnaderna, olika saker bryts ner. Jag har kunnat detta innan, jag minns inte var jag läste det. men det var iaf inte bra för hästens ben att bli för varma.

Så du menar alltså att du tycker att man ska kyla dem istället, med typ isbalsam eller något?

Linda benen behöver man inte göra, det viktigaste är att linimentet/arnikan/raditalen kommer på och att man maserar in det. Mitt tips är: blanda radital och T-sprit (T-sprit finns på bensin macken) suger ut slagg från ben och leder jätte bra! och det är ingen blistringeffekt! är hästen fuktig på benen så skippa lindorna, annars kan det bli bränn sår. Har fått detta tips av en "kiropraktor" som använder sig av laser!(licens från NASA) (Hästarna blir som nya! underbart!) så va inte skeptiska till T-sprit och radital!

????????

Snälla, skriv inte vad som helst här! Det finns folk som läser allt och provar allt.

T-sprit är inget man har på hästar. Använder du det själv som ansiktsvatten ockå??

/C

Jag lämnar ofta ridlindorna kvar ca en timme för att motverka att lymfvätska "fastnar" nere runt kota/skena, sen linda av, göra rent och linda på ett rejält värmande /stödjande stallbandage. Linement under kan resultera i blistringsskador, fuktiga ben ger ett våtvärmande omslag som används väldigt sällan som medicinsk behandling, rena och torra ben är A och O, sen kan man säkert göra på 25 miljoner olika sätt :D

Eftersom jag rider fälttävlan så försöker jag att bara "behandla" benen när han har gjort någor jobbigt (t.ex. om vi är på meeting, gått terrängdelen på tävling samt tränat terräng hemma eller gått ett hårt pass/intervallat på något speciellt underlag).
Detta eftersom det känns som om man börjar behandla hästen så fort den tagit ett steg så kommer den ju snart att vara hjälplös utan sina stallbandage och kyllera.

Men efter varje ridpass skrittar jag av ordentligt, sedan stretchar jag benen, halsen och jag masserar även hela hästen ca 3 ggr i veckan.
Då han har gjort något jobbigt så kyler jag med en superbra kylgel (minns ej märke) och sedan lindar jag med liniment och paddar på natten (ska byta linimentet mot BoT paddar) + att han får ta det lungt dagen efter.

benjamin skrev:
Varför både liniment o back on trackpaddar?
Däremot linementar jag i bland stora muskler vid ex kors, bog, rygg och hals. Aldrig ben. Lindar med b o t eller bara fleecelindor.

Jag håller med, liniment är helt överflödigt om man har b o t!

Men BARA fleecelindor :eek: Skulle aldrig våga låta min häst stå lindad utan paddar över natten!!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 179
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
521
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
633
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka