Ta hand om benen rätt

A

Arsozah

Hur är ett bra sätt att ta hand om hästens ben på efter ett hoppass? Hur gör elitryttarna när de har hoppat t.ex. tror ni?
Lindar de om benen?
eller linimentar dem?
eller kyler de dem?

Vet ni? Hur ska man göra egentligen, nåra tips? :crazy: Hur gör ni själva?

Sv: Ta hand om benen rätt

Konstigt det där m elitryttare/"vanliga ryttare". Det mesta limenterandet man ser gör just "vanliga ryttare".

Den erfarenheten jag har av proffsen är att många använder sig av kyllera + bandage, lr bara lindade.

Dock ger jag inte mkt för den svenska kylleran, den är hyfsat värdelös. :smirk:

Ok.
Jag brukar linimenta och bandagera hästen, är det det bästa sättet att ta hand om benen tycker ni?

vet inte hur elitryttarna gör, men många lindar väl benen!
själv har jag arnika & back on track paddar när jag har hoppat! superbra! :banana:

vet inte hur dom gör... men jag kyler med kylslangar och efter benen torkat lindar jag... detta har fungerat på min pålla i alla år från de att hon började tävlas som 5åring tills idag då hon är 17år...

Jag jobbade hos en ryttare som varit mycket framgångsrik i både hoppning och fälttävlan. Där lindades alltid benen efter hoppning och dagen efter var det vila/skrittpromenad/lugnt arbete som gällde. Jag tror att vilan dagen efter är viktigare än att man använder lindor och liniment.

Hej h'är kommer ett litet tips! det viktigaste är att kyla benen direkt efter ett hådare pass vatten funkar men tar för lång tid ca 20 min per ben om det ska ha effekt! använder själv cavalors linement som kyler för att sen över gå till värmade! linementa och linda (så tjocka paddar som möjligt) det viktiga är att hålla cirkulationen igång så låt hästen få skritta ett tag på kvällen och dagen efter! funkar i alla lägen! :)

Jag tycker att det alltid är bäst att hålla cirkulationen igång, men om man kyler benen så blir det tvärtom. Är det inte så? Varför är det viktigt att kyla benen?

Ursäkta att jag är frågvis men då lär man sig :D

vet inte hur elitryttarna gör, men jag brukar antingen använda kyllera eller vatten att kyla benen och ibland lindar jag.

Jag brukar linementa och linda om hästen gått extra hårt! När det bara är ett vanligt pass brukar jag bara ha linement när jag hittar flaskan ;). Så brukar hon få gå i skritten på morgonen efter.

De elitryttare jag har sett har linement och lindor. Vanligt linement på yngre samt extrastarkt för äldre (lite si och så om reglerna för det :angel: )

Oh har du en skrittmaskin? Vill jag också ha!! Värsta lyxigt, och jätte nyttigt för hästarna!

Jo många kyler ju hästarnas ben, men varför? Är det inte bättre om blodcirkulationen är igång ordentligt? Eller har jag helt fel :confused:

Man kyler för att förhindra ev.småskador som kan ha uppkommit.

Jag brukar kyla efter terrängen och sedan linda benen senare. Efter hoppning gör jag aldrig något. Nu hoppar jag inte så högt på tävling (1.30) men hade jag kanske hoppat 160 banor hade jag säkert kylt och lindat.

Efter ett hårt pass brukar jag först skritta av hästen min 15min så alla slagprudukter försviner ur kroppen sedan masserar jag ben, rygg, bog och rumpa med arnika linemet (i bland skarpare på ben) och sisst lindor som får sitta kvar till dagen efter då det "bara" blir skritt.

Har funkat bra för mej.

Hmm okej det verkar som att det är många som har olika åsikter.
När ni kyler och linimentar benen, varifrån börjar ni på benet och var slutar ni? Vilka ställen är viktiga att tänka på?

Jag vet hur elitryttare gör;

Linementar och lindar alla ben med back on track paddar (tjocka) och fleece lindor!

(Helena L)

Okej :)
Vilket liniment tycker ni är bäst? Vilket märke alltså... Eller vad man ska kalla d :smirk:

Ifall man har både liniment och BoT blir det alldeles för varmt och kan bli en "brännande" känsla för hästen. Det är vad jag har fått höra iallfall.

Varför både liniment o back on trackpaddar?
Däremot linementar jag i bland stora muskler vid ex kors, bog, rygg och hals. Aldrig ben. Lindar med b o t eller bara fleecelindor.

Ibland radital, något från equistro och arnika...
Linementet vi har på ben kyler...

Asterix skrev:
Jag vet hur elitryttare gör;

Linementar och lindar alla ben med back on track paddar (tjocka) och fleece lindor!

(Helena L)

Back on Trackpaddarna fungerar redan som liniment och skall INTE användas i hop med liniment.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 179
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
521
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
633
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka