Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller verkligen inte med LBRK då jag tror att upprepade skänklar på det sättet kommer att göra att hästen till slut fullständigt struntar i allt vad skänkel heter.
Mitt tips stavas konsekvens: Varje ridpass börjas med att göra halt för enbrt tygle och be hästen gå framåt helt utan tygel. När du ber hästen gå framåt ska den reagera med en gång och inte två sekunder senare. Är hästen seg för skänkeln först så förstärk hjälpen ex med spö. Överdriv hjälpen och beröm när hästen går framåt. Börjar den trava låt den göra det ett par steg och gör sedan om.
Börja alla pass på detta sätt så kommer du att få en känslig häst. Var konsekvent och lyssnar inte hästen -överdriv hjälpen och se till att den svarar med en gång. Du ska vara lika konsekvent i alla övergångar. När du fått upp känsligheten kommer även hästen lyssna bättre på sidförande.
En tumregel är att aldrig nöta med skänkeln, hästen ska reagera med en gång när du ber den att gå fram el. åt sidan.
precis så här har ja fått göra efter att min ponny slutat svara tillräckligt snabbt enligt mig... redan efter 1 v ser du jätte stor skillnad
hur får man hästen att ta framåtdrivande-och sidförande skänkel lite bättre och kvickare? tacksam för tips och råd!
En tumregel är att aldrig nöta med skänkeln, hästen ska reagera med en gång när du ber den att gå fram el. åt sidan.
I början av passet så skritta på långa tyglar och använd skänkeln rejält ett par ggr för att få effekt. Om då hästen galopperar iväg i ren förskräckthet så har den gjort helt rätt och ska få mycket beröm. Efter det kan du prova att göra hjälpen finkänsligare men händer ingenting så tillbaka till ruta ett!
För det första så är det inte jag som har ridit in hästen utan han har vart sån här sen jag började rida honom..
Dessutom känns det lite larvigt att sitta och skänkla med den finkänsliga skänkeln som hästen bör lyssna på. Det var ju det som var problemet, att den inte lyssnade på den. Å det känns inte kul att börja använda spöt hysteriskt då heller för att sedan återgå till "den finskänsliga skänkeln" och hoppas på resultat...
Du skriver i ett tidigare inlägg att man bör släppa lite på tyglarna när man driver. GALET anser jag! På det viset undrar jag hur du ska komma till ridning..!? Hästen kan inte bjuda ärligt framåt och den inte tar stöd i tyglarna (utbildningsskalan du vet; takt, stöd, lösgjordhet, rakriktning, schvung och samling.)