ta framådrivande..

melvin

Trådstartare
hur får man hästen att ta framåtdrivande-och sidförande skänkel lite bättre och kvickare? tacksam för tips och råd!

Senast ändrad:
Sv: ta framådrivande..

Hej Melvin! Jag har en tjej som hjälpte mig i somras att få min "skänkeldöva" ponny att åter lyssna på mina skänklar. Du ska skänkla i takt med hästens steg. skritt: 4-takt, trav, 2-takt och galopp 3-takt. (det här hör till western egentligen, men fungerar otroligt bra! men när du gör det här så måste du vara avslappnad i bena och låta dom gunga med i takt med hästens steg. sid förande skänkel är samma sak. =) Lycka till

Håller verkligen inte med LBRK då jag tror att upprepade skänklar på det sättet kommer att göra att hästen till slut fullständigt struntar i allt vad skänkel heter.

Mitt tips stavas konsekvens: Varje ridpass börjas med att göra halt för enbrt tygle och be hästen gå framåt helt utan tygel. När du ber hästen gå framåt ska den reagera med en gång och inte två sekunder senare. Är hästen seg för skänkeln först så förstärk hjälpen ex med spö. Överdriv hjälpen och beröm när hästen går framåt. Börjar den trava låt den göra det ett par steg och gör sedan om.

Börja alla pass på detta sätt så kommer du att få en känslig häst. Var konsekvent och lyssnar inte hästen -överdriv hjälpen och se till att den svarar med en gång. Du ska vara lika konsekvent i alla övergångar. När du fått upp känsligheten kommer även hästen lyssna bättre på sidförande.

En tumregel är att aldrig nöta med skänkeln, hästen ska reagera med en gång när du ber den att gå fram el. åt sidan.

:bow:

håller helt med! att nöta samma signaler hela tiden gör dem meningslösa. Så fort hästen inte lyssnar förstärk och/eller lägg tlll ny signal, ex ljud spö whatever. Men hästen skall givetvis alltid få en chans att svara på en fin signal. Och bli av med hjälpen så fort den lyder som belöning. Hästar blir så känsliga som ryttaren gör dem.

Att göra ridningen roligare för hästen är även ett sätt att öka framåtdrivningen.

Håll inte för hårt i tyglarna, och ha själv ett framåttänk och framåtplanering. Planerar man sin ritt får hästen en möjlighet att vara förberedd på vad som komma skall och kan reagera på mindre hjälper. Så upp med blicken och tänk framåt själv.

Jag såg en barockryttare en gång som höll spöet rakt upp och när hästen inte ville gå börjae hon vifta spöet fram och tillbaka (rytmiskt och lugnt) utan att nudda hästen. Vad tycker ni andra om detta sätt. Det blev ju mer fart i hästen, men det var ju inte framåttänk utan mer komman undan från det läskiga tänk. Men iof, är inte att gå framåt för skänkeln även det i början ett sätt att komma undan det obehagliga genom att gå framår?

Du är kanske för seg i dina hjälper.

Krama inte hästen, ge den en stöt/dutt det ska vara en snabb och tydlig hjälp.

jag citerar inte sparar du ela tiden medans du åer spar? när arten brjaar ta slut sparar du igen. u menar jag inte att du sa spara på ästen men ppas du rstår vad jag menar.
BS vissa tangenter unar inte på den är datan ppas ni rstår än då

Håller med angående timingen, andra viktiga punkter: halvhalter och konsekvens
Kräv alltid effekt av din skänkelhjälp (viktigast i framåtdrivande syfte, inte lika viktigt i styrande syfte eftersom du då har så många andra hjälper som inverkar), OM hästen inte lyssnar är det bättre att dutta till en gång med spöt än att ta en hårdare skänkelhjälp eller skänkla längre tid. Bromsa aldrig samtidigt som du driver, gör hellre tvärtom - att du tar för vana att släppa fram tygeln lite varje gång du ska driva framåt.
Halvhalter innan skänkelhjälperna, särskilt före sidvärtes skänklar är kanon. Då är hästen mer mottaglig för din skänkelhjälp. Att försöka hålla hästen i balans underlättar också, då har den rent allmänt lättare för att lyda dina hjälper.

tror jag är lite slarvig med halvhalterna.. :angel: ska jobba vidare med detta, tack för tipsen, alla!

Håller verkligen inte med LBRK då jag tror att upprepade skänklar på det sättet kommer att göra att hästen till slut fullständigt struntar i allt vad skänkel heter.

Mitt tips stavas konsekvens: Varje ridpass börjas med att göra halt för enbrt tygle och be hästen gå framåt helt utan tygel. När du ber hästen gå framåt ska den reagera med en gång och inte två sekunder senare. Är hästen seg för skänkeln först så förstärk hjälpen ex med spö. Överdriv hjälpen och beröm när hästen går framåt. Börjar den trava låt den göra det ett par steg och gör sedan om.

Börja alla pass på detta sätt så kommer du att få en känslig häst. Var konsekvent och lyssnar inte hästen -överdriv hjälpen och se till att den svarar med en gång. Du ska vara lika konsekvent i alla övergångar. När du fått upp känsligheten kommer även hästen lyssna bättre på sidförande.

En tumregel är att aldrig nöta med skänkeln, hästen ska reagera med en gång när du ber den att gå fram el. åt sidan.

precis så här har ja fått göra efter att min ponny slutat svara tillräckligt snabbt enligt mig... redan efter 1 v ser du jätte stor skillnad:)

precis så här har ja fått göra efter att min ponny slutat svara tillräckligt snabbt enligt mig... redan efter 1 v ser du jätte stor skillnad:)

:rofl: på ridskolans segaste ponny märkte jag enorm skillnad efter 10 minuter! från en snigel som man kunde sparka hur mycket man ville på till en häst som t o m BJÖD till galopp! :D (fast inte endast med hjälp av detta då såklart, utan även att hästen skulle få känna sig "fri" i hjälperna överlag).

hur får man hästen att ta framåtdrivande-och sidförande skänkel lite bättre och kvickare? tacksam för tips och råd!

Genom att uppmuntra den att göra rätt!! Som några tidigare skrivit: var kvick, var konsekvent, nöt inte, ge eftergift, mycket BERÖM!!
:banana:

Min tränare sa till mig, "rid/tänk att hästen kan allt du ber den om" dvs det du säger till den det förväntar du dig ske på en gång. (som de andra sagt, den ska reagera på en gång inte 10s senare, & se till att det sker) Det fungerar jätte bra för mig att tänka så.

Nu har ju nästa alla här sagt de jag tänker säga men ja kan säga det ändå för ja har inget bättre för mig:angel:

I början av passet så skritta på långa tyglar och använd skänkeln rejält ett par ggr för att få effekt. Om då hästen galopperar iväg i ren förskräckthet så har den gjort helt rätt och ska få mycket beröm. Efter det kan du prova att göra hjälpen finkänsligare men händer ingenting så tillbaka till ruta ett!

När hästen tar skänkel men ändå börjar kännas lite trött kan du prova att ta ut skänklarna en bit från buken på hästen som om du skulle skänkla till ordentligt men inte göra det och du bör då få reaktionen att hästen svarar framåt. Låt då skänklarna mjukt falla tillbaka och beröm mycket!

Ibland kan ju spöt behövas som en förstärkning.

Jag sitter själv på en liknande krabat och det fungerar utmärkt på honom. I slutet av nästan varje lektion tar han skänkeln utmärkt! Vi går även framåt långsiktigt, dvs han tar skänkeln bättre och bättre i början av varje lektion med!:banana::bump:

I början av passet så skritta på långa tyglar och använd skänkeln rejält ett par ggr för att få effekt. Om då hästen galopperar iväg i ren förskräckthet så har den gjort helt rätt och ska få mycket beröm. Efter det kan du prova att göra hjälpen finkänsligare men händer ingenting så tillbaka till ruta ett!

Håller med överlag i det du skrivit men absolut inte detta :p
ALDRIG större skänkelhjälp än den man VILL att hästen ska lyssna på! Visst kan det fungera, men risken är att hästen inte lyssnar förrän denna stora hjälp kommer när den blir bekväm av sig/tycker det är jobbigt. Alltid liten hjälp, samma nivå på trycket, såpass stort att hästen känner det och kan urskilja från ofrivilliga kommandon, såpass litet att man aldrig kommer behöva förfina hjälpen..
Och OM inget händer, då är det ryttaren som varit inkonsekvent. En häst ska inte "bli seg" eller sluta lyssna lika bra på skänkeln när man väl lärt den, då har ryttaren som sagt varit inkonsekvent. Eller så är hästen för stel/trött/har ont, vilket jag också ser som ryttarfel :crazy:

För det första så är det inte jag som har ridit in hästen utan han har vart sån här sen jag började rida honom..

Dessutom känns det lite larvigt att sitta och skänkla med den finkänsliga skänkeln som hästen bör lyssna på. Det var ju det som var problemet, att den inte lyssnade på den. Å det känns inte kul att börja använda spöt hysteriskt då heller för att sedan återgå till "den finskänsliga skänkeln" och hoppas på resultat...

Du skriver i ett tidigare inlägg att man bör släppa lite på tyglarna när man driver. GALET anser jag! På det viset undrar jag hur du ska komma till ridning..!? Hästen kan inte bjuda ärligt framåt och den inte tar stöd i tyglarna (utbildningsskalan du vet; takt, stöd, lösgjordhet, rakriktning, schvung och samling.)

Menmen, att man har olika åsikter är väl bra antar jag, annars skulle det inte bli mycket till disskussion! :P

Senast ändrad av en moderator:

Nä jag håller inte alls med om att man ska ge hästen överdrivna skänklar i skritt på lång tygel.
Då har den ju inte en chans att förstå vad den ska göra innan.
Och då blir som du skriver förskräckt och springer iväg. Man behöver inte skrämma hästen för att den ska förstå.
Och ang "hysterikt vifftande" med spöet är väl inte riktigt vad som behövs heller?
Spöet är ju en förlängning av skänkel och om man andvänder den rätt så är det absolut inget fel att dutta till hästen med spöet.

Jag har oxå ett segt sto som jag heller inte ridit in, men igenom att jag varit konsekvent så har jag lyckats att få henne att ta skänkeln på rätt sätt.

Jag har varje gång hon inte tagit skänkel, gjort en halvhalt och försökt igen. Tar hon inte skänkeln denna gång så lägger jag till spöet för att få reaktion och då massvis med beröm..
Att lätta i handen när du driver är ju bra i början för att förstärka att hästen ska tänka framåt. När framåtdrivningen är befäst så kan man naturligtsvis driva utan att ge hästen "fria tyglar"

Naturligtvis så sitter jag inte upp och drämmer skänklarna i sidorna på hästen det första jag gör:smirk: Men märker jag att hästen inte lyssnar så använder jag dem ordentligt och får då effekt nästan utan undantag. Effekten behöver verkligen inte vara att den hoppar iväg, den kan räcka med att den tar några travsteg eller tydligt ökar på skritten. Det är också jättebra. En häst som helt förskräckt hoppar iväg var förmodligen inte "skänkeldöv" från början..
Jag tycker fortfarande att det är helt fel att lätta på tygeln varje gång hästen inte går framåt. Det uppmuntrar bara till att hästen inte ska gå framåt så fort jag tar i tygeln och man lurar sig själv i längden. Hästen ska acceptera att gå med egen drivkraft in i handen!

För det första så är det inte jag som har ridit in hästen utan han har vart sån här sen jag började rida honom..

Jag syftar på när man LÄRT hästen vilka hjälper man vill att den ska lyssna på. Lyssnar den då inte på den lilla hjälpen så har man felinlärt hästen (oftast omedvetet) eller gett för dåligt timade hjälper (med häst i obalans t ex). Varje gång man sitter upp på en ny häst så lär man den mer eller mindre vilka hjälper den ska lyssna på, oavsett vad den var inlärd tidigare. Om man inte försöker anpassa sig totalt till vad hästen lyssnar på sen tidigare, men det känns ganska ineffektivt :p Därefter lär man eller avlär man hela tiden hjälperna beroende på hur timad och konsekvent man är.

Dessutom känns det lite larvigt att sitta och skänkla med den finkänsliga skänkeln som hästen bör lyssna på. Det var ju det som var problemet, att den inte lyssnade på den. Å det känns inte kul att börja använda spöt hysteriskt då heller för att sedan återgå till "den finskänsliga skänkeln" och hoppas på resultat...

Skänkel = onaturlig hjälp. Finns ingen gaspedal i magen. Spö = naturlig hjälp (som såklart inte ska missbrukas utan endast under en kort period om det behövs) obehag bakifrån - gå framåt. Förstår hästen inte skänkeln eller om den inte förstår att den behöver lyssna på den (felinlärning) då är det mer effektivt att lägga till spöt. Som en tränare sa på en clinic jag var och kollade på: "Om jag pratar till dig på Grekiska och du inte förstår Grekiska - kommer du förstå bättre om jag pratar högre på Grekiska?"
Om man alltid använder en lätt skänkelhjälp och alltid kräver resultat av den dvs lägger till spö direkt OM det behövs, då kommer hästen förstå att det är tänkt att den ska göra något när man lägger till den lätta skänkelhjälpen.

Du skriver i ett tidigare inlägg att man bör släppa lite på tyglarna när man driver. GALET anser jag! På det viset undrar jag hur du ska komma till ridning..!? Hästen kan inte bjuda ärligt framåt och den inte tar stöd i tyglarna (utbildningsskalan du vet; takt, stöd, lösgjordhet, rakriktning, schvung och samling.)

Stöd finns inte med i någon utbildningstrappa jag följer :p Grejen är att om tyglarna betyder sakta ner och skänklarna betyder gå framåt, då blir det ett dubbelkommando. Hästarna väljer oftast att lyssna på det som passar bäst för individen, dvs blir tyngre i handen och lyder skänkeln eller lyder handen och ignorerar skänkeln. Kan man inte rida utan att bromsa hästen i övergången, då känns något ganska fel :crazy: en lätt kontakt kan man givetvis ha utan att det klassas som bromsa, men man får tänka på att hästen gärna länger sin ram när den går över till trav eller galopp, håller man då kvar samma längd är det risk att hästen känner sig låst.
Att öva på att släppa fram tygeln i övergångarna är för ryttarens skull, för att vi ofta gör precis tvärtom - spänner armbågar/handleder och håller emot i övergångarna vilket blir väldigt missvisande för hästen. Lite kontrollbehov. När man väl vant sig av vid det så räcker det att vara följsam och låta hästen släppa fram halsen/huvudet lite om den vill och ha kontakt utan att bromsa. En häst som känner sig låst kommer aldrig gå riktigt bra för det finns alltid lägen då man märker av det :p t ex att hästen känns seg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Övr. Katt Hoppas på tips från kloka Buke! 😊 Både jag och min pojkvän har katt. De har inte fått träffas än, och det jag funderar på efter att...
Svar
11
· Visningar
1 205
Senast: fejt
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 682
Senast: Murray
·
Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 042
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar