F
Findy Lee
Sv: ta framådrivande..
1) Naturligtvis har varje ryttare ansvarig för att hästen lyssnar på hjälperna. Därför måste man som ryttare vara lyhörd för vilken häst man sitter på så att man inte "sparkar" en häst i sidorna som är oerhört känslig för den hjälpen. Då får man ju skylla sig själv om man säger så Jag håller med om ditt resonemang kring timingen i det här fallet.
2) Nu råkar det ju faktiskt vara så att nästan allt som har med ridning i grund och botten är onaturligt för hästen. Men har hästen som liten lärt sig att skänkeln betyder gå eller flytta så är den sedan ingen "onaturlig" hjälp. Många hästar jag har suttit på är väl medvetna om att skänkeln betyder mer aktivitet bakifrån. Jag föredrar att skänkla minst ett par gånger till lite kraftigare innan jag lägger till spöt eftersom att jag oftast kan få ett bra resultat utan spöt då. Eftersom jag tävlar en del vill jag att hästen ska gå fram för skänkeln även när jag inte har spö eftersom att jag inte får ha spö på banan.
3) Vad följer du för utbildningsskala då?
De absolut flesta hästar jag ridit kortar sig i ramen när hastigheten ökas. Och det sker automatiskt eftersom att jag brukar komma på mig själv att behöva korta tyglarna direkt efter övergången.
Jag tycker att du argumenterar emot dig själv lite, man kan nämligen undra vilken timing du pratar om då du uppenbarligen föredrar att "ge hästen fria tyglar" som du tidigare uttryckte dig vid övergångarna. Timing brukar just vara mellan skänkel och hand både när du lättar med handen och när du tar i tygeln. Lättar du handen framåt samtidigt som du driver på en häst som inte är helt lösgjord och dessutom lite bakåttänkande blir den inte mer genomsläppt. Du måste ha ett stöd (eller kontakt om det låter bättre) på tyglarna som hästen kan gå in i för att kunna få en lösgjord häst. Åtminstone enligt den skola jag kör efter.
Men jag tror inte vi tjänar någonting på att fortsätta argumentera då vi uppenbarligen inte kan komma överens och förmodligen inte kommer att göra det heller.
Sofia
1) Jag syftar på när man LÄRT hästen vilka hjälper man vill att den ska lyssna på. Lyssnar den då inte på den lilla hjälpen så har man felinlärt hästen (oftast omedvetet) eller gett för dåligt timade hjälper (med häst i obalans t ex). Varje gång man sitter upp på en ny häst så lär man den mer eller mindre vilka hjälper den ska lyssna på, oavsett vad den var inlärd tidigare. Om man inte försöker anpassa sig totalt till vad hästen lyssnar på sen tidigare, men det känns ganska ineffektivt Därefter lär man eller avlär man hela tiden hjälperna beroende på hur timad och konsekvent man är.
2) Skänkel = onaturlig hjälp. Finns ingen gaspedal i magen. Spö = naturlig hjälp (som såklart inte ska missbrukas utan endast under en kort period om det behövs) obehag bakifrån - gå framåt. Förstår hästen inte skänkeln eller om den inte förstår att den behöver lyssna på den (felinlärning) då är det mer effektivt att lägga till spöt. Som en tränare sa på en clinic jag var och kollade på: "Om jag pratar till dig på Grekiska och du inte förstår Grekiska - kommer du förstå bättre om jag pratar högre på Grekiska?"
Om man alltid använder en lätt skänkelhjälp och alltid kräver resultat av den dvs lägger till spö direkt OM det behövs, då kommer hästen förstå att det är tänkt att den ska göra något när man lägger till den lätta skänkelhjälpen.
3) Stöd finns inte med i någon utbildningstrappa jag följer Grejen är att om tyglarna betyder sakta ner och skänklarna betyder gå framåt, då blir det ett dubbelkommando. Hästarna väljer oftast att lyssna på det som passar bäst för individen, dvs blir tyngre i handen och lyder skänkeln eller lyder handen och ignorerar skänkeln. Kan man inte rida utan att bromsa hästen i övergången, då känns något ganska fel en lätt kontakt kan man givetvis ha utan att det klassas som bromsa, men man får tänka på att hästen gärna länger sin ram när den går över till trav eller galopp, håller man då kvar samma längd är det risk att hästen känner sig låst.
Att öva på att släppa fram tygeln i övergångarna är för ryttarens skull, för att vi ofta gör precis tvärtom - spänner armbågar/handleder och håller emot i övergångarna vilket blir väldigt missvisande för hästen. Lite kontrollbehov. När man väl vant sig av vid det så räcker det att vara följsam och låta hästen släppa fram halsen/huvudet lite om den vill och ha kontakt utan att bromsa. En häst som känner sig låst kommer aldrig gå riktigt bra för det finns alltid lägen då man märker av det t ex att hästen känns seg.
1) Naturligtvis har varje ryttare ansvarig för att hästen lyssnar på hjälperna. Därför måste man som ryttare vara lyhörd för vilken häst man sitter på så att man inte "sparkar" en häst i sidorna som är oerhört känslig för den hjälpen. Då får man ju skylla sig själv om man säger så Jag håller med om ditt resonemang kring timingen i det här fallet.
2) Nu råkar det ju faktiskt vara så att nästan allt som har med ridning i grund och botten är onaturligt för hästen. Men har hästen som liten lärt sig att skänkeln betyder gå eller flytta så är den sedan ingen "onaturlig" hjälp. Många hästar jag har suttit på är väl medvetna om att skänkeln betyder mer aktivitet bakifrån. Jag föredrar att skänkla minst ett par gånger till lite kraftigare innan jag lägger till spöt eftersom att jag oftast kan få ett bra resultat utan spöt då. Eftersom jag tävlar en del vill jag att hästen ska gå fram för skänkeln även när jag inte har spö eftersom att jag inte får ha spö på banan.
3) Vad följer du för utbildningsskala då?
De absolut flesta hästar jag ridit kortar sig i ramen när hastigheten ökas. Och det sker automatiskt eftersom att jag brukar komma på mig själv att behöva korta tyglarna direkt efter övergången.
Jag tycker att du argumenterar emot dig själv lite, man kan nämligen undra vilken timing du pratar om då du uppenbarligen föredrar att "ge hästen fria tyglar" som du tidigare uttryckte dig vid övergångarna. Timing brukar just vara mellan skänkel och hand både när du lättar med handen och när du tar i tygeln. Lättar du handen framåt samtidigt som du driver på en häst som inte är helt lösgjord och dessutom lite bakåttänkande blir den inte mer genomsläppt. Du måste ha ett stöd (eller kontakt om det låter bättre) på tyglarna som hästen kan gå in i för att kunna få en lösgjord häst. Åtminstone enligt den skola jag kör efter.
Men jag tror inte vi tjänar någonting på att fortsätta argumentera då vi uppenbarligen inte kan komma överens och förmodligen inte kommer att göra det heller.
Sofia