_Sascha_

Trådstartare
Jag har ett sto som jag ofta får höra att jag ska ta föl på.
Grejen är att hon är 12 och jag vill gärna hinna tävla lite och så innan jag tar föl..
Och dessutom tror jag inte att jag är redo för att rida in någon häst..
Men om 3 år.. när hon är 15 & jag är 18.. då skulle det vara perfekt.. men risken är ju att hon är för gammal.
Jag vill verkligen ta föl på henne för hon är helt underbar men inte just nu bara.
Skulle ni strunta i att ta föl eller hur skulle ni göra?

Skulle misstänka att det är ett ponnysto du har och att du tänker på din ålder när du säger om tre år.
15 år är ingen ålder på ett friskt sto så tävla du och ha kul med henne så länge. Låt henne sedan få gå i avelsboxen och ha det bra när du har blivit för gammal för att tävla henne.

Ursäkta att jag lägger mig i såhär men,har hon haft föl innan?Tror inte att det är bra att ta första fölet så sent då det lättare kan bli komplikationer,har hört att man bör ta första fölet innan stoet är 9... :confused:Antar att det är som med människor,ju äldre man blir desto större risker...

Jovisst ett yngre sto kan ha lättare att föla, men 15 år är ingen ålder på en förstföderska. De flesta bra trav och tävlingsstona går inte i avel förrän deras tävlingskarriär är över. Vilket brukar vara i 10 års ålder på en travare och någonstans mellan 15 och 18 för andra. Tänk dig själv Flippan eller Mynta, bägge kommer troligen att gå i avel med tiden men inte innan deras karriär som hopphästar är slut.
Det älsta maiden-sto jag känner till var 20 år när hon fölade första gången. Hon fick sedan 5 föl innan hon gick i pension. Inga problem alls. Själv har jag haft ett sto som var 18 när hon fick sitt första föl, tror hon är den som haft den lättaste av alla fölningar jag har haft.

:(Jag kan iaf bara inte tycka att det är ok! :(
Vill jämföra det med att många kvinnor väntar med att skaffa barn tills efter dom gjort karriär,vilket kanske är när dom är 35 eller 40,att det är större risker för både mamman och barnet verkar ingen bry sig om.... :confused:

jag tror inte att man kan jämföra människor med hästar rakt av.

Vi har två äldre ston som gått till avelsboxen efter sin tävlingskarriär, det har inte varit några som helst problem varken att få dem dräktiga eller vid själva fölningarna. De var 15 resp 16 när de fick första fölet.

Om ett sto inte längre är redo att bära fram ett föl så funkar naturen så fiffigt att då tar det sig helt enkelt inte. Att det skulle vara mer risker för äldre ston har jag aldrig sett några belägg för - det verkar vara mest åsikt och myt.

Det finns inga belägg för att det lättare blir komplikationer för ett äldre sto. Det finns många exempel på förstföderskor som varit över 15 och som sedan haft flera okomplicerade fölningar.

Jag ser att du själv lämnar svar på dina inlägg. "jag har hört" av vem då? "jag tycker" du vet eller kan inte, men visst man får tycka vad man vill.
Så till trådskaparen vänta du till ditt sto är 15 Jag vet att om hon inte har några veterinära defekter så är det helt OK.

Varifrån har du fått att det sammantaget är större risk för mamman och barnet om mamman är 35-40 än 20?

Det går jag inte med på. Det man förlorar i ungdom uppväger man i förnuft. Det är inte farligt att få sitt första barn vid 40. Däremot kan det var svårare att bli gravid men det är ju en helt annan historia.

Vad gäller ston så spelar 12 eller 15 år ingen som helst roll. Blir de dräktiga är de i form för att bära ett föl. Störst komplikationsrisk är det med unga ston som betäcks!

När en mamma är 35+ (kan ha varit redan vid 30?)så gör man fostervattenprov FÖR ATT det är större risk att det är fel på barnet vid högre ålder... :((kanske har du inte hört talas om detta?? :crazy:

Vill bara fråga hur du kan VETA detta??Har du månne läst till veterinär eller liknande??Jag skrev tror du utger dig för att veta!

Tack för alla svar!

Hon är ingen ponny hon är 152 men jag tyckte bara det var en lämplig ålder och jag har hunnit ha henne lagom länge och jag vill helst vara lite äldre när jag tar fölet på henne.

Det är större risk men fortfarande en minimal risk, betydligt mindre än 1% vid 35.

Det är betydligt vanligare med fosterskador pga alkohol, rökning och andra droger. Vilket är MYCKET vanligare bland yngre än äldre mammor. En av 3 gravida dricker under graviditeten och de flesta av dessa är under 30.

Det är också vanligare med andra problem efter förlossningen hos yngre mammor.

Äldre mammor föder ofta mycket välplanerade barn - vilket minskar riskerna betydligt MER för trassel av olika slag än vad åldern ökar den :)

Tycker att det låter som en bra plan för dej och ditt sto. 15 år är inte någon fara, om hon är fullt frisk.
Mitt ena avelssto var 18 år när hon fick sitt första föl och det gick jättebra!! :banana: Lycka till!

Ett sv. halvblodssto e.Monaco Vi har inte kommit igång med tävlandet än .. har bara haft henne i kanske 7-8 veckor?
Men det lär väl bli hoppning i de lägre klasserna + lägre klasserna i dressyr.. till och börja med för hon har ganska dåligt självförtroende i hoppning.
Köpte henne från en ridskola.
Det e bara fråga på :p

Tänk bara på att hon inte kan stambokföras eftersom hon är "för liten" jag tror de måste vara 154 för att få stambokföras.

Jag vet inte för att jag har läst till veterinär, utan för att jag hållit på med avel längre än du troligen har levt.
Jag har haft hingststation och hållit på med avel i över 20 år.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 191
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar