Ta föl på varmblodssto

DarkInNight

Trådstartare
Nu har jag funderat länge och väl, och NÄSTAN kommit fram till att jag vill ha ett föl efter mitt sto.

MEN, jag är TOTALT okunnig vad gäller ALLT som har med betäckning att göra :o.

NÄR man ska betäcka, VART man ska betäcka, foder, avgifter, osv.
Vart letar jag reda på hingstar?

Mitt sto är stor, 1.64. Hade mkt stora chanser för travet men tyvärr sönderkörd som liten. Travet finns i henne, det märks :p fort går det. . .

Fölisen kommer testas för trav, och går det inget vidare så försöker vi vidare med distans, dressyr, eller hoppning. Fölisen ska komma till världen för att stanna hos mig alltså, finns alldeles för många fd travare som vandrar omkring hos okunniga ägare.

Jag tror jag har kommit fram till vad jag vill ha för slags hingst.
Runt 1.55-160 hög. Snäll och alert (mitt sto kan var ngt märrig). Fina hållbara hovar. Relativt kort rygg då min donna har en lång rygg.

Jag är högskolestuderande, och kan väl erkänna att jag inte har det fett med pengar. Hur mkt ska man, som minst, kunna lägga på en hingst utan att det blir pannkaka utav allt? Ska jag vänta med att skaffa föl tills jag fått gått ut och tjänar bra så jag kan ivestera i en dyr hingst? Jag vill ju inte att stoet ska vara för gammalt heller, hon är 8 nu.

åsikter och tips önskas :)

Sv: Ta föl på varmblodssto

Det vore en bra hjälp att veta vad hon heter så vi kan kolla stammen ( en ganska viktig faktor :D )

Stammen är ju faktiskt mer än medelbra :bow:

Du har ju en hel del hingstar att välja på beroende på hur mycket du vill lägga ner på henne. Jag personligen skulle ju inte ta den billigaste hongsten, men en skaplig hingst kan du ju även få betalt för avkomman om du vill sälja

men en skaplig hingst kan du ju även få betalt för avkomman om du vill sälja

vill inte sälja. . . om jag har tagit på mig ett ansvar för ett djur så släpper jag det inte i första taget. . .
men visst kan livet förändras, och då är det ju bra att ha fölis med bra stam.
Men jag ser ljust på framtiden :), och då ska mina hästar bo kvar hos mig tills de dör. De har haft det ganska jobbigt innan, och jag vill inte att de ska få det så igen.

vad menas med skapliga hingstar? sådana som sprungit in Xantal miljoner, eller sådana som har släkt som sprungit in X antal miljoner? eller en hingst som sprungit in några tiotusen? Jag har verkligen ingen aning om vad som är medel. . .
märker att jag är helt ute på okänt vatten :crazy: har aldrig funderat över hingstar och betäcking förut.

ursäkta många frågor. :angel:

duger i aveln? är det lika med att t.ex 10 % av avkommorna springer in en massa pengar? eller hur resonerar man kring det?

:bow: tack för att du tar dig tid till alla mina nybörjarfrågor

Nja, garantier finns ju aldrig men det finns ju en del hingstar som lämnar generellt bättre än andra, men sen beror det ju såklart på en hel del andra faktorer

är de en travhingst du vill ha???
Jag ska inte lägga mig i för mycket, för jag är ingen expert... Men långa ryggar är att föredra på travhästar.
En av mina favoriter (gillar blodet etc.) är smasher. Billig o bra avkommor över lag.

ja det är en travhingst jag vill ha. hur hittar man till smasher? :angel: finns det ngn hemsida där man kan få veta lite mer?

jo de finns de. men de brukar inte vara så poppis att skriva om de här så du får ett pm om mig.

kolla blodbank o travsport med för att kika upp hans avkommor.
såg att inavelskonf. var lite hög kanske, men nog ingen fara på att korsa dom bägge hästarna. De finns de säkert fler som kan uttala sig bättre om än mig :-)
Eller ja... 12 kanske inte e så farlig... ja vet inte
Så här skulle de se ut alla fall..
http://www.blodbanken.nu/servlet/Ge...we&sire=Shewiththestar&dam=smasher&test=S%F6k

tar gärna emot PM :)

övrigt
nu har jag inte testat så många hingstar mot mitt sto på blodbanken. men det verkar som att de flesta har super bowl i blodet. . . finns han med i varenda häst i sverige? :crazy:

tack och bock för PM. :)

vad fin han såg ut. jag gillade hans kroppsbyggnad, det första jag tänkte på var att han såg stark och rejäl ut. det gilllar jag. . . :d

plus fint huvud med kloka ögon.

tar gärna emot PM :)

övrigt
nu har jag inte testat så många hingstar mot mitt sto på blodbanken. men det verkar som att de flesta har super bowl i blodet. . . finns han med i varenda häst i sverige? :crazy:
Johan finns med i rätt många hästar.
Varför vill du inte ha han då?

jag har inget emot honom. det var bara en liten fundering om varför han finns med i så många (antagligen för att han sprang fort ;) )

jag tänkte eftersom mitt sto har super bowl i stammen redan. så kanske det finns hästar utan super bowl. hon har ju honom både som morfar´s far, och farmor´s morfar. . .
Men det kanske är lite väl långsökt att inte vilja ha för mycket inavel, när super bowl ligger så långt bak i leden (?)

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 004
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka