Ta bort två hästar samtidigt?

Vi tog bort två samtidigt dock den ena med bult och den andra med spruta. Dom föll ungefär samtidigt. Du kan inte få tag på två som kan bulta samtidigt så ”slipper” nån bli först/sist.
Jag vet inte hur många de är på lantbrukstjänst men det är ett alternativ att ta de samtidigt

Jag har 2 hästar, det är inga mer hästar här hos oss.
Jag ska ta bort de båda nu i sommar/höst pga ålder och tandproblem.
Jag vill göra det här hemma och jag vill bulta och att de tar med kropparna efteråt.
Men
Hur gör man det rent praktiskt och känslomässigt?
Tar jag den ena och går iväg med den och får det gjort och sen hämtar den andra för att göra samma sak, hur klarar man det utan att bryta ihop fullständigt?
Ingen av dom gillar att bli lämnade ensamma och jag vill att allt går så lugnt till som möjligt och ska jag bryta ihop oxå så bet jag inte hur det ska gå?
Bäst hade kännts om jag kunde gjort det olika dagar men eftersom jag bara har de två så måste båda gå samtidigt.

Hur gör man?

Jag tog nyligen bort två hästar samtidigt, mor och dotter som var väldigt fästa vid varandra, med bult. De fick först lugnande i munnen, därefter i blodet, så att ta ut den ena först gick bra utan att den som stod kvar i stallet blev särskilt orolig. Däremot blev det i mitt tycke fel, för vi hade kommit överens om att ta bort dem utomhus på två olika ställen, för mig kändes det viktigt. Men i sista sekund ändrade sig mannen som skulle bulta, för att han tyckte det var onödigt att flytta lastbilen och vinscha upp på två olika ställen och han ansåg att häst nr 2 inte skulle reagera på att den andra hästen låg död på marken, när hon var sederad. Det gjorde hon tyvärr tydligt, så jag ångrar att jag inte stod på mig mer om två skilda avlivningsplatser. Det känns inte heller bra att stå några decimeter från sin första döda häst, med häst nr 2 levandes i grimskaftet och vänta, även om allt går oerhört fort och smidigt egentligen.

Jag tog nyligen bort två hästar samtidigt, mor och dotter som var väldigt fästa vid varandra, med bult. De fick först lugnande i munnen, därefter i blodet, så att ta ut den ena först gick bra utan att den som stod kvar i stallet blev särskilt orolig. Däremot blev det i mitt tycke fel, för vi hade kommit överens om att ta bort dem utomhus på två olika ställen, för mig kändes det viktigt. Men i sista sekund ändrade sig mannen som skulle bulta, för att han tyckte det var onödigt att flytta lastbilen och vinscha upp på två olika ställen och han ansåg att häst nr 2 inte skulle reagera på att den andra hästen låg död på marken, när hon var sederad. Det gjorde hon tyvärr tydligt, så jag ångrar att jag inte stod på mig mer om två skilda avlivningsplatser. Det känns inte heller bra att stå några decimeter från sin första döda häst, med häst nr 2 levandes i grimskaftet och vänta, även om allt går oerhört fort och smidigt egentligen.
Det fanns ingen möjlighet för dom att vincha in den första innan du kom med den andra?

Hur kändes det rent psykiskt att gå in och hämta häst nummer två?

Jag vill göra det här hemma och jag vill bulta och att de tar med kropparna efteråt.
Men
Tar jag den ena och går iväg med den och får det gjort och sen hämtar den andra för att göra samma sak, hur klarar man det utan att bryta ihop fullständigt?
Ingen av dom gillar att bli lämnade ensamma och jag vill att allt går så lugnt till som möjligt och ska jag bryta ihop oxå så bet jag inte hur det ska gå?
Bäst hade kännts om jag kunde gjort det olika dagar men eftersom jag bara har de två så måste båda gå samtidigt.

Hur gör man?

Tog bort två samtidigt. Veterinären gav lugnade till båda före. Gick lugnt och fint till.
De somnade nos o mot nos..
Hade inte velat dela upp det på två dagar.

Det fanns ingen möjlighet för dom att vincha in den första innan du kom med den andra?

Jag tror att mannens beslut att ta båda på samma plats helt berodde på tidsbrist. Jag hade bestämt mig ett år innan att det skulle ske samma dag men att det skulle ske på olika platser, sagt det i telefon vid bokningen och när mannen kom såg vi tillsammans ut två lämpliga platser, som var med 10 meters mellanrum men med hörnet av stallet som skulle skymma sikten och möjlighet att leda ut hästarna via separata stalldörrar.

Nu visade sig en av hästarna vara svårstucken, mannen blev rädd för hästen och det hela inne istallet tog tid innan hästarna var sederade, så helt plötsligt tyckte mannen att det onödigt med två olika ställen med tanke på att flytta lastbilen och vinschningen, eftersom hästarna ändå var sederade och inte skulle reagera på en annan död häst enligt honom. Tyvärr stod jag inte på mig där och då, kände mig väldigt besvärlig som envisades med två platser. Är det något råd jag skulle ge någon annan så är det att i denna situationen inte låta sig övertalas till något som inte känns rätt.

För mig blev slutresultatet därför inte trevligt alls. Jag fick gå ut och runda min döda unghäst, ställa mig en meter ifrån henne, med den visserligen sederade mamman som givetvis reagerade och lockade på sin dotter och ville att hon skulle resa på sig. Väldigt onödigt avslut, orsakat av tidsbrist och inte enligt min plan. Skilda platser om så med bara några meters avstånd hade gett ett annat lugnare slut.

Att avliva sina hästar exakt samtidigt hade förstås varit det bästa men jag själv utgick från att det skulle vara svårt att genomföra, det krävs väl nästan två veterinärer eller två personal som bultar.

Jag ska prata med veterinären om att ta spruta om man då kanske kan få ut 2 veterinärer samtidigt och ev ta dom samtidigt.
Men jag är livrädd för att ta bort med spruta för man har hört så många skräck historier om det :(
Jag har tagit bort båda mina med spruta och det gick hur lugnt och fint till som helst ♥️

Svarade visst inte på hur det kändes psykiskt att hämta häst nr 2. Egentligen upplevde jag nog inte det som svårast, men det berodde nog på i mitt fall att häst nr 2 var både gammal och sjuk, där fanns liksom inget val utan det var liksom dags. Häst nr 1, var den som var det svåra beslutet att bestämma sig för avlivning och tyvärr känner jag mig i ärlighetens namn fortfarande som lite av en bödel i det fallet. Så hade häst 1 varit häst 2 i turordningen hade det varit svårare att vända in i stallet och hämta henne.

Men svårigheterna rent psykiskt hade alltså mer att göra med avlivningsorsakerna till häst 1. Det faktum att de var två hästar samtidigt tycker jag egentligen inte kändes värre på något sätt än det kändes de gånger jag avlivat bara en häst. Skönt att två hästar så fästa vid varandra fick dö samma dag, istället för att stå kvar en kortare tid och sörja den andre.

Jag har tagit bort två samtidigt med bult med hjälp av lantbrukstjänst. Häst två stod i stallet och åt äpplen medan jag gick bort en liten bit med häst ett. Häst två togs bort inom 2 minuter efter och var i en vinkel där den inte såg kroppen av den första. Gick väldigt bra och smidigt, han från lantbrukstjänst var fantastisk i sitt lugn och professionalism :heart. Häst två tittade lite efter kompisen men var inte orolig utan mer lite nyfiken på den nya bekantskapen och så var det slut så att säga.

Jag skulle absolut kunna ha samma upplägg igen - jag har dock personligen en ganska lätt för att gå in i en ganska pragmatisk och professionell roll i den typen av situationer och kan sörja efteråt när lastbilen åkt. Det vill säga jag har inga större problem att hämta en eventuell häst två eller tre om beslutet är fattat och vi är igång. Mest ågren innan samtalet och sedan sorg efter när det inte längre går att göra något åt det hela så att säga. Den som reagerar mer direkt kanske vill ha lite stöttning så att någon annan kan ta häst två om det finns risk att bryta ihop direkt.

Nån som vet om man kan boka en exakt dag i förväg med lantbrukstjänst? Vad jag kan läsa mig till så står det bara att de kommer inom 3 dagar men jag skulle vilja boka exakt dag redan nu (att de kommer om ca 2 veckor)

Nån som vet om man kan boka en exakt dag i förväg med lantbrukstjänst? Vad jag kan läsa mig till så står det bara att de kommer inom 3 dagar men jag skulle vilja boka exakt dag redan nu (att de kommer om ca 2 veckor)
Det har jag kunnat göra iallafall. Ring och prata med dem. De brukar ha ett lite annat upplägg när det gäller hästar.

Men

Hur gör man?
Känslomässigt är så svårt att säga hur just du ska göra. Man får känna efter hur man själv fungerar.
Praktiskt är lättare at svara på. Jag fick själv ta bort en ung häst i höstas, en häst som inte var direkt van varken vid att lämna stallet själv eller att vara på platsen där vi brukar "ta bort" hästar.
Det löste jag genom att i god tid innan det var dags gå ner med honom dit och ge honom extra god mat (morötter). Gjorde så i ett par veckor innan det var dags. Det gjorde att han var väldigt positiv till promenaden och jag även jag var van att gå dit. Det blev ett lugnt och smärt fritt avslut med stor morot i munnen på honom.
Om du förbered dina hästar på samma sätt ta den ena först och bjud på något gott på platsen det kommer att ske på. Sedan kan du t ex släppa den hästen i hagen och ta nästa till platsen för något gott. Då kommer bägge hästarna vara positivt inställda till det hela.
När det blir dags och den första är "klar" så hinner dom lasta den medan du hämtar nästa häst.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 631
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 277
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
720
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama