Min privata teori är att den som har egen mark för bete och utgifter typ foder, låga veterinärräkningar och flera hästar gärna hemma är mer benägna att behålla icke användbara hästar än folk som betalar betydande delar av sin inkomst för att hålla en häst, hyr in den i ett stall, bor i en större stad och inte har råd att ha flera hästar och därmed lägger mycket tid på en häst även om man bara pysslar med bara i tiden att ta sig till stallet. Jag har svårt för att tänka mig att Stockholmare bryr sig mindre om sina hästar än folk som har hästar på sin egen gård, det är bara det att det är en mycket större kostand för dem både ekonomiskt och tidsmässigt.
Det där är en viktig aspekt.
Om jag bott kvar i Södertälje, och haft en stallhyra på 2500 kr/månaden per häst så hade jag INTE haft ekonomisk möjlighet att ha Vision kvar T-märkt. Han hade då kostat mig 2500 kr +500 (en halv skoning) + 400 (ledtillskottet) + 500 (ett equiatrikerbesök) + de ev kostnader för extra kraftfoder som inte ingick i stallhyran etc = minst 4000 kr/månad BARA för att 'hålla på benen'. Sen tillkommer försäkring, utrustning, vacc och allt annat som raskt adderas.
Och det, plus då kostnade för Kele på iaf ca 3000 kr/månad, dvs totalt för två hästar 7000 kr/månad.
Finns inte en chans jag hade haft råd med det. Vision drar på sig så mycket 'extrakostnader' att jag skulle få bo under en sten i skogen och äta nudlar tillslut om jag skulle ha råd att månad ut och månad in, år ut och år in betala de extrakostnaderna ovanpå en redan 'dyr' stallhyra (dyr jmf med vad jag har nu)
Dessutom erbjuder få inackorderingsstall som ligger stadsnära de utegångstider ochffa de hagarealer jag vill ha för en pensionär/promenadhäst.
Nu har jag eget stall, jag har exemplariska hagar, bestämmer utegångstiderna själv. Om jag går tillbaka till hö igen så har jag låga foderkostnader (jag envisas med att ge dyrt småbalshösilage vilket ökade mina foderkostnader med mer än 1000 kr/månad..) och Vision kostar mig i foder typ en tusenlapp, och så de andra kostnaderna ovan. Slutsumman hmnar mycket lägre än i ex ovan. (BÅDA hästarna inkl allt (dvs tandfix, vacc, försäkring, hovvård, foder, tillskott etc) 5000 kr/månad vintertid. Det som tillkommer är ev utrustning och OPLANERAD veterinärvård (dvs för skada/sjukdom).
Och det är inte alltid det är ett alternativ att flytta hästen/hästarna ut på landet heller eller liknande.