Ta bort svetten eller inte?

C

Curly

Hej alla!

Blir så förvirrad när jag får lära mig olika saker hela tiden..

Därför tänkte jag fråga er hur ni gör! :idea:

Hur gör ni när ni har varit ute och ridit hästen svettig i olika väder. Borstar ni av svetten eller skrapar bort den och släpper sedan ut hästen och låter den rulla sig, eller med svettäcke eller låter den torka i stallet eller gör ni ingenting utan låter den rulla sig i hagen.

Ägaren till min medryttarhäst säger att jag bara ska släppa ut hästen i hagen om den är svettig och då låta hästen rulla sig och jag tycker det låter vettigt.. har aldrig märkt något fel med det, men vissa menar att man ska "ta bort" svetten innan man släpper ut hästen. (Han sa även att när det är minusgrader ska man inte släppa ut en svettig häst och det förstår jag iaf! :smirk: ;))

Vilket är egentligen bäst och varför? Eller går båda lika bra? :confused:

Jag sköljer av mina hästar för att svalka och få bort salterna. Sen slänger jag ut dom i hagen.

Jag "svampar" alltid av eller spolar/tvättar avhästen efter jag ridit om den blivit svettig. Om man låter svetten bara torka in kan hästar lätt få skav.

Brukar också svampa/spola av och sedan torka hästen. Såhär års "slängs" de sedan ut i hagen på direkten. Men om jag skulle svampa/spola av hästen vid andra årstider men kanske inte vintern (finns spolspilta m. varmvatten i ena stallet) så skulle jag nog slänga på ett svettäcke efteråt också så att hästen är ordentligt torr efteråt och sedan om det vore lite kyligt ut låta hästen stå inne och torka först.

Men annars på sommaren skulle jag som sagt spola/svampa.
Vid andra årstider när det börjar bli lite kyligare ute så skulle jag nog borsta av hästen ordentligt i stället och ev. lägga på ett svettäcke också.

Har sett flera hästar som fått skav vid sadelgjordsstaden, det är ju spec. storrisk nu på sommaren. Blir lätt smutsigt och så får hästen extra lätt skav om man inte svampar av den. För det tar så lång tid när sår ska läka där när sadelgjorden skaver..

På vintern svettas sällan min häst då vi inte har tilllgång till ridhus och banan ofta är hård. Blev han svettig på vintern skulle jag försöka torka av det värsta med en fuktig svamp men inte blöta ner honom för mycket. Sen skulle jag borsta och torka tills han var helt torr innan jag tog på täcket och släppte ut honom.

Nu på sommaren svabbar jag av med rikligt med vatten och släpper sen ut honom blöt i hagen så att han kan rulla sig eller vad han nu känner för.

Vet inte vad som är "det rätta". Man får försöka känna vad hästen tycker.

Är det varmt ute så spolar jag av honom med vatten, är det kallt så använder jag piggborste för att få igång blodsirkulationen och borstar honom torr.

SOMMARTID
Jag sköljer alltid av pållarna om dom blivit svettiga...dels för deras eget välbefinnande så do slipper stå med klibbig svett som sen kliar, sen för att slippa fluginvationer på dom & så givetvis för att dom håller sig fräsha i pälsen när den är ren!

VINTER
PÅllarna hålls klippta så dom torkar snabbt, sen när alla hästar är ridna & klara så borstar jag bort den torkade svetten på dom....händer att jag torkar av med en svamp åxå!

Jag svampar/sköljer alltid de svettiga partierna. Gör man inte det blir det ju äckliga avlagringar kvar när det torkat, som är svåra att borsta bort.

jag har aldrig svampat av eller spolat av min häst, ryktar av det som går när han är svettig. Sommartid släpper jag ut honom i hagen så han får rulla sig. Vintertid lägger jag på fleecetäcke och ställer in honom i boxen så är han torr ganska fort. Oftast är han som vanligt i pälsen nästa gång han ryktas, ibland finns det lite kvar men är superlätt att borsta bort. Aldrig fått skav.
Sen kan jag ju tillägga att han brukar inte vara genomsvettig, lite vid sadelgjorden och framme mellan benen. Ska testa svampa av honom nästa gång.

Men jag har aldrig märkt att han mår dåligt av det eller att pälsen blir äcklig. Han är alltid blank och lättborstad päls. Kan ibland vara smutsig men då "ramlar" skiten av väldigt lätt.

Om dom bara blir jättelita svettiga borstar jag av och släpper ut dom i hagen eller ställer in dom i boxen.

Blir dom mera svettiga svampar eller spolar jag av dom och släpper ut dom i hagen om det är ok väder eller tar på dom ett svätttäcke och ställer in dom i boxen.

Hur gör ni när ni har varit ute och ridit hästen svettig i olika väder. Borstar ni av svetten eller skrapar bort den och släpper sedan ut hästen och låter den rulla sig, eller med svettäcke eller låter den torka i stallet eller gör ni ingenting utan låter den rulla sig i hagen.

Sommartid:
Vid varmt väder borstar jag av honom lite lätt med rotborste, kollar hovar och släpepr sedan ut honom i hagen så han får rulla sig.

Vintertid:
Beroende på hur svettig han är antingen borstar jag bara och låter honom stå inne i boxen eller så sätter jag på svettäcke. Har jag gott om tid på mig låter jag honom stå med svettäcket ett tag innan jag tar av det och borstar med rotborste. Har jag lite tid men han är jättesvettig ber jag någon att bara byta svettäcke på honom efter några timmar så han slipper stå med fuktigt täcke på sig. :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Hundhälsa Jag tycker verkligen det är vidrigt att ta bort kompresser över stygn. Blir nästan illamående. Gör inte ens sånt på mig själv 😁 Igår...
Svar
11
· Visningar
1 265
Senast: movi
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 478
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV