Ta bort nosgrimman?

Sv: Ta bort nosgrimman?

Egentligen fattar inte jag varför min medryttar fjord hade alla dessa nosgrimmor och remmar kors och tvärs! Har tagit bort dom (efter att ha pratat med ägaren) och hon går hur fint som helst! Inget tuggande eller krånglande alls. Nu är det bara pessoat som ska väck med! :P

"Fingrar" och "handsbredder" som mått inom ridsporten kommer från kavalleriet som så mycket annat, så det handlar om mansfingrar och -händer när det är halvblod. Sen får man ju se till hästen och gradera därefter.

"Remont" är ju just en ung kavallerihäst under utbildning, och användes för att hästen inte skulle lära sig gapa och lägga tungan över bettet. (Och bettet var kronans tvådelade.) Därmed inte sagt att att den skulle dras åt så hästen inte kunde öppna munnen alls - den rekryt som dragit åt som jag sett många göra hade varit glad om han klarat sig undan med en utskällning istället för att få skura spiltgaller med en tandborste.:devil:

Engelsk grimma har jag alltid sett som ren prydnad.

Du rider western, sa du? Blingblingbling...:D

Precis, tror det är vettigt att folk över lag tänker till varifrån rekommendationen kommer.

...Jepp, jag rider western...men inte med "bling" :o ... Ranchgrenarna helst ;)

Tycker man verkligen borde ta bort dom flesta nosgrimmor på ridkolehästar.
Har sett alldeles för många hemska skav och deformerade nosryggar!

Jag tycker det är ridlärarens ansvar att lära eleverna hur man spänner en nosgrimma korrekt. När jag red på ridskola för att par år sedan verkade den ridläraren blind för hästarnas utrustning. Nosgrimmorna var ofta felspända, remontgrimma spändes ofta ovanför och innanför bettet, men hur ska man som relativ ny ryttare kunna lära sig om inte någon visar dig till rätta?

Ridläraren missade detta flera gånger och hästarna gick hela lektioner med felaktigt spända nosgrimmor, veckade vojlockar och bak och fram vända skrykkappor. Till slut började jag rätta de andra eleverna innan lektionen för jag stod inte ut med att se det och de var jättetacksamma. De visste ju inte och det är inte så lätt när alla hästarna har olika utrustning.

Som ridlärare borde man väl vara lite rädd som ridskolehästarna som ändå jobbar rätt hårt och helst ska hålla i många år?

Jag tycker det är ridlärarens ansvar att lära eleverna hur man spänner en nosgrimma korrekt. När jag red på ridskola för att par år sedan verkade den ridläraren blind för hästarnas utrustning. Nosgrimmorna var ofta felspända, remontgrimma spändes ofta ovanför och innanför bettet, men hur ska man som relativ ny ryttare kunna lära sig om inte någon visar dig till rätta?

Ridläraren missade detta flera gånger och hästarna gick hela lektioner med felaktigt spända nosgrimmor, veckade vojlockar och bak och fram vända skrykkappor. Till slut började jag rätta de andra eleverna innan lektionen för jag stod inte ut med att se det och de var jättetacksamma. De visste ju inte och det är inte så lätt när alla hästarna har olika utrustning.

Som ridlärare borde man väl vara lite rädd som ridskolehästarna som ändå jobbar rätt hårt och helst ska hålla i många år?

Håller HELT med!:bow:

Som nybörjare är man bara tacksam över lite hjälp i stallet! Man vill ju även som elev hästarnas bästa och hoppad därmed att personlen på ridskolan hjälper en! Både elever och hästar är faktiskt beroende av dem!

Tycker man verkligen borde ta bort dom flesta nosgrimmor på ridkolehästar.
Har sett alldeles för många hemska skav och deformerade nosryggar!
Om hästen lägger tungan över bettet så finns det ju speciella bett för det, och gummi grejer man kan fästa på bettet. Känns bättre än att ra åt snoken på dom...Vad tycker ni?

Håller med om att "less is more" rent utseende messigt!
Min markering.

Hur i :devil: spänner man då nosgrimmorna? Inte som man ska, helt klart. Sen undrar jag om det är typiskt för just ridskolor, privatryttare är säkert lika goda kålsupare. Åtminstone av kommentarer här på Buke att döma.

jag rider, och kör utan på alla våra hästar. min åsikt är att inga "hjälpgrejer" kan ersätta en duktig ryttare.
och JA det är snyggt utan!:)

Håller med. Sporrar säger många "förstärker hjälper med skänkel". Nej, hästen får bara mer ont av att blir sparkad/tryckt i sidan... Med undantag proffs. Tycker det är hemskt med obligatoriska sporrar på dressyrtävling, vrf inte vara frivilligt?

Ja det tycker jag också! Nu tävlar inte jag med min medis men om jag skulle få för mig att ha sporrar på henne hade krupit ur skinnet av obehag.

OT: Hyrde förresten en häst en sommar som bara rätt o slätt slängde av en om man satt upp med spö eller la till en sporre. Han bockade tills man flög av, maken till bockningar har jag aldrig varit med innan eller efter (hjärnskakning första dagen:angel:).

Jag som har blivit lärd att man alltid ska ha ett spö med sig i behov av eventuellt "rump-pet" vid skänkelvikningar osv... fick fint lägga undan spöet.

Tyckte det var en väldigt smart häst. Tyvärr måste den ju haft dåliga erfarenheter av spön och sporrar innan, ILLA! :(

Just i detta fallet tycker jag inte att det är konstigt att fenomenet är vanligare på ridskolor.
Till att börja med så är det ju oftast nybörjare som inte kan så mycket än som gör fel (även om det såklart finns duktiga privatryttare med gör fel). Och en liten nybörjare med egen häst har ju oftast (men inte alltid) någon kunnig person i närheten.
Och det är ju såklart lättare att EN kunnig person håller koll på att EN nybörjare gör rätt (privat)... Än att EN kunnig person ska hålla koll på att TIO nybörjare gör rätt, och dessutom på en väldigt begränsad tid.

Som gammal ridskoleryttare så vet man ju att ridläraren eller stallpersonalen sprang runt som en tok och hjälpte alla på de ca 15 min man hade innan ridning.

Det förvånar mig inte alls att det blir fel då. Många ridskolor har ju teori där de tex visar hur man ska sadla och tränsa, väldigt tidigt när man börjar på ridskolan. Vilket förhoppningsvis hjälper något.

Som gammal ridskoleryttare så vet man ju att ridläraren eller stallpersonalen sprang runt som en tok och hjälpte alla på de ca 15 min man hade innan ridning.

Fast så var inte fallet på den ridskola jag red på. Första lektionen började vid fyra och det fanns inte en personal i sikte. Antingen satt personalen och fikade eller höll privatlektioner och ville inte bli störda. Två minuter i fyra kom ridlärarna, två lektioner började vid fyra, då gällde det att alla var färdiga. Var inte alla färdiga blev lektionen kortare.

Att kontrollera nosgimmorna och se till att hästarnas utrustning inte sitter allt för illa borde väl ändå instruktörerna ta sig tid med. Jag hade inga som helst problem med att se om någonting satt konstigt på de andra hästarna även att jag samtidigt gjorde i ordning en häst som jag skulle rida. Det handlar bara om att vara lite uppmärksam.

Vad jag vet så låg de flesta nybörjarlektioner på den här ridskolan efter en annan lektion just för att nybörjarna i största mån skulle få en färdigsadlad häst. Att ett år tidigare fått se en instruktör sadla en häst och berätta hur man gör hjälper inte mycket om man sedan dess inte sadlat en enda gång.

Jag vet att det finns ridlärare som är annorlunda och verkligen hjälper eleverna innan lektionen men det verkar finnas lika många som inte bryr sig tyvärr

Nosgrimman har inget logiskt syfte så jag tycker snarare att man ska överväga varför man har den kvar. Den utgör bara ett hinder för hästen.

Med undantag för om du rider bettlöst förstås.

Första lektionen vi hade på ridskolan så var det teori som gällde, hur det ska se ut och ligga rätt. Hästen jag hade sist hade en annan ttyp av nosgrimma än den som jag är van vid och självklart spännde jag den fel! :S
Men så fort ridläraren fick syn på min tabbe så visade hon hur den skulle vara.
Sen har hon en lektion som slutar precis när våran börjar så det blir lite tight om tid där om man stöter på problem. Men oftast kan man fråga varandra om hjälp eller någon annan kunnig människa som springer förbi. :)

Självklart är det väldigt olika på olika ridskolor, en del är säkert mycket bättre än de jag gått på, andra betydligt sämre.

Jag var på ett ställe och tog en prova-på privatlektion. Jag berättade hur mycket jag kunde, då hade jag ridit i ca 12 år och haft medryttarhäst i ett par år. Så jag ansåg mig kapabel att sadla och tränsa en häst. Men på det stället hade de som regel att göra iordning en häst till ryttaren första gången den är där, eftersom de inte vet hur mycket den kan. Detta var ju jättebra!

De som gjorde iordning min häst var ett par småtjejer som gick på ridskolan och som var skötare på hästarna där. Jättefint, de fick tillfälle att pyssla och ta hand om hästarna och öva på hur det är att ha häst också eftersom de höll på med lite annan skötsel, hämtade i hage och hjälpte till vid fodring också.
Toppen!

Det var bara det att när den tjejen som sadlat min häst frågade ridläraren och ägaren av ridskolan om sadeln låg bra (hon lät väldigt osäker och sa klart och tydligt att hon inte riktigt visste hur man skulle sadla på den hästen, hon hade svårt att hitta rätt läge). Väldigt tydlig fråga och jättebra att hon frågade när hon var osäker.

Sadeln låg dessutom väldigt fel. Den låg jättelångt fram och då menar jag extremt.

Och vad svarar då ridskoleläraren/ägaren?
"Nej, men det där ser väl jättebra ut, bra jobbat Namn!"

Jag stod såhär:eek:

Innan jag hoppade upp så drog jag bak sadeln ett par dm, och bestämde mig redan då att hit kommer jag aldrig mer tillbaka.

Men!! Hur ska eleverna kunna lära sig om ingen tillrättavisar!? Blir så trött...

Har börjat rida på en ny ridskola och till min förvåning hade nässtan inga hästar nosgrimmor!?!
Dom som hade, hade nässtan bara remonter.
Glad överaskning!

Hos oss har nog de flesta någon typ av nosgrimma, ofta engelsk dock. Så dom tycker väl att det är snyggt! :D
Den häst jag rider nu har en remont, men inte så konstigt för hon är en riktig tuggis! :)

det bettet du skriver om som stillar din hästs "pillbehov" vad är det för bett?

Oj:o jag tror att det egentligen är ett westernbett, det är ett tredelat med skänklar med tre rektangulära mässing bitar på skänklarna som dekoration och tre mässingringar på mittdelen. Rids givetvis med curbstrap/kedja på.
Mittdelen är väldigt smal, bara några mm och kopparringarna är lika stora som övriga bettet är tjockt, dvs någon cm.
Det ger henne den plats hon behöver i munnen.
Hon accepterar andra smala bett men det här är hennes absoluta favorit.

Jag köpte det på någon mässa så jag vet tyvärr inte var man kan hitta det och jag kan inte hitta något märke på det heller:crazy:

Det liknar nummer 763 på den här sidan http://www.markusholst.se/wholesale/bett-western-se.htm fast mitt är i rostfritt med ringar, annars är det nog samma typ av bett.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 762
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 265
Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 240
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama