Sv: Ta bort nosgrimman?
Till er båda
Jag vet inte själv, jag har bara hört andra säga att det kan hända. Hur stor risken är vet jag inte.
Men om jag fattat det rätt så var det på ett ungefär så att om den är lös så kan de ju gapa tillräckligt för att få tungan mellan tänderna, och har de då inte friheten att öppna munnen helt (som när de är utan nosgrimma) så blir det ju stopp när de öppnar och då kan de riskera att komma emellan med tungan. Därför har jag fått höra och har även läst här, att ska man ha en nosgrimma (även om det bara är för prydnad) så är det bättre att spänna den lagom hårt, eftersom det är större skadorisk för hästen om den sitter löst. Sitter den lagom hårt så kan de ju inte öppna munnen tillräckligt mycket för att få emellan tungan och bita sig. Och har de ingen alls så blir de ju inte stoppade och kan gapa hur mycket den vill och det är inte större risk att den råkar bita sig då än i hagen.
Ska man ändå ha den där så kan man ju lika gärna spänna åt den, det blir inte bekvämare för hästen för att det sitter jättelöst, har man det dessutom bara för prydnads skull så är det ju dessutom inte så snyggt när det sitter för löst.
Detta är alltså vad jag har hört, här bland annat, jag har ingen som helst aning om hur vanligt det är att hästar biter sig i tungan om de har lösa nosgrimmor.