ta bort häst?

P

Pretty_Fly

svårt beslut men om jag bestämmer mig för det, hur går man till väga?
antar att man behöver papper från vet.? men sen? hur gör man? :cry:
vad kostar det? (hade tänkt trotjänar)

Sv: ta bort häst?

varför skulle du behöva ha papper från vet?
du gör själv vad du vill med dina djur!

Ska du däremot ha ut livförsäkringen måste hästen först bli utdömd.

Vad menar du med trotjänaravlivning? finns inget som heter så såvitt jag vet.

du ringer till de du vill ska ta bort hästen, de kommer eller du lämnar hästen och sen avlivar de hästen, inte så krångligt som tur är!

Hör med försäkringsbolaget och fråga vad de kräver för papper. (Om hästen är försäkrad, vill säga, och du vill ha ut försäkringspengar om det finns möjlighet till det.)

Som andra redan skrivit så behöver du inte ngt intyg från veterinär för att avliva din häst, om det inte är så att du vill få den utdömd och inkassera ev försäkringsbelopp. I annat fall beställer du "bara" tid hos veterinär, nödslakt eller slakteri för själva jobbet. Avlivning av veterinär eller nödslakt kostar och avlivning på slakteri om du säljer kroppen genererar pengar.

när jag tog bort min häst "skänkte" jag den till kolmården.
men sen kan man ju avliva hästen hemma av vetr, och sen begraver kroppen hemma. (om man nu får tillstånd till det, och har möjlighet till det)

när jag tog bort min häst "skänkte" jag den till kolmården.
men sen kan man ju avliva hästen hemma av vetr, och sen begraver kroppen hemma. (om man nu får tillstånd till det, och har möjlighet till det)

vad hade kolmården för andvändning av din häst??:confused:

Jag avlivade mina gamla hästar för ett och ett halvt år sen.
Eftersom jag ville ha lugnast möjliga hämtade jag veterinär som först fick ge mina båda hästar lugnande. Sen avlivades dom med bultpistol och svensk lantbrukstjänst kom och hämtade kropparna.
Sin veterinär känner man förhoppningsvis som en bra person.
Dom som jobbar med avlivning och hämtning på lt är väldigt olika, en del bra och en del mindre bra.
Visst det blir dyrare att ta både veterinär och hämtning men mina hästar var verkligen värda det efter alla år.

Oj vilket hemskt beslut. Jag är i samma situation och det är hemskt!Jag tycker om mina hästar såååå mycket, men den ena av dom har kissing spines och det är mycket, i hela ryggen. Jag har hållt på med henne fram och tillbaka till djursjukhus i två års tid och lagt hur mycket pengar som helst. Nu känner jag att jag inte orkar mer. Och veterinären tycker om min häst så mycket och undrar om det inte finns någon som vill ta föl på henne. Nu har jag ev hittat en som vill köpa henne för en spottstyver t-märkt, men sedan känner jag att det är ett tråkigt liv för henne att bara gå, hon som älskar att komma ut i skogen och få jobba. Vad gör man? Är det nåt liv för en tävlingshästs huvud? Och får man ut en del av försäkringen? Även om man skrivit i köpekontraktet att hon ska användas för avel, fälttävlan, dressyr o hoppning?

anledningen är att hon är utdömd för artros och hon börjar bli så pass dålig att jag nog får börja fundera på det.

kanske var lite otydlig men papprena är ju för försäkringen. självklart vill jag ha ut livbeloppet. jag har ju inte betalat försäkring för att sedan inte ta ut livbeloppet.
jo det finns något som heter trotjänaravlivning.
men vad ska man göra med kroppen sen?

Tråkigt att höra men säkert det bästa för dig och din häst. Hör med dittförsäkringsbolag (om den är försäkrad) annars kan du ta ut vet som avlivar den antingen med spruta eller bult antingen fixar du tillstånd att gräva ner din häst hemma (miljöskyddskontoret här jag bor i allafall) eller en som hämtar upp hästen, detfinns folk som kommer ut och avlivar, och samtidigt tar de med sig hästen eller så åker du till slakteri eller ringer ett slakteri och ber dom hämta upp din häst.

Lycka till och hoppas allt går bra.

Ja det gör de. De är utbildade och bultar. Sen finns ju djur ambulansen i Helsingborg de utför trotjänar presis som kalmar. Bådda kör till destruktion. Vad djurambulansen tar vet jag inte vet inte häller om de kör upp till oss för att göra det. :o

Det du gör är att få klart paprena från vetrinäre. sen får du kontakta ditt försäkringsbolag och få klartäcken där i från. när du fått det så är det bara att ringa kalmar som kommer ut och gör de och tar med sig kroppen.

Låtter jätte lätt men jag avskyr prosedyren fy fan vad jag hattar det.:cry:

Det finns ett alternativ till för dig eftersom du bor inom 10 mil från Växjö kan du få din häst hämtad av foderslakt i växjö.
De kommer hem och bultar på gården och tar sedan med sig kroppen.
Istället för att brännas används kroppen till mat åt lejon och tigrar på djurparker.
Kostnaden för en stor häst är 1500+moms=1875kr
När de hämtar hästen vill de ha försäkringsnummret och se hästpasset.
En kompis till mig anlitade dem till sin häst för en månad sedan och hon är nöjd,killen som kommer och avlivar har jobbat med det i över 30 år.

Senast ändrad av en moderator:

Hemskt tråkigt för dig. När jag tog bort min valack så skrev veterinären ett intyg där han rekommenderade avlivning eftersom min häst varit halt länge och trots behandling och vila inte blev bättre. Där efter tog jag kontakt med försäkringsbolaget och fick klartecken.

Sen ringde jag lantbrukstjänst som kom en vecka senare de kör ju lite olika turer olika dagar och i mitt fall hade de missuppfattat mitt telefonnummer.

Lantbrukstjänst vill ha betalt kontant och det kostade 3500:- för en häst på 500 kg eller mer, skorna ska helst vara avtagna. Så bultade han hästen det gick otroligt snabbt och jag tvivlar på att min häst hann begripa vad det var fråga om. Han var väldigt trevlig och lugn med hästen. Men jag tyckte det var otäckt. Han sa till mig att inte titta på när han lastade kroppen.

Sedan skickade jag intyget från veterinären och kvittot från lantbrukstjänst till försäkringsbolaget. Försäkringsbolaget vill ha ett kvitto/intyg på att hästen verkligen är avlivad, i alla fall mitt bolag.

Jag lider med dig det är hemskt att avliva sin vän, men min häst hade varit dålig länge och verkade inte må så bra de sista månaderna. Så när det väl var klart var jag faktiskt lättad.

men det är ingen fackterm eller?

vad menas med trotjänaravlivning?

i mitt huvud så avlivar man alltid djur på det humanaste sätt som går i detta land, och det är det enda jag tänker på med ordet trotjänaravlivning, men eftersom ni har ett speciellt namn på det och inte bara "avlivning" så antar jag att det är nåt mer, nåt extra... ja... vad är det då?

svårt beslut men om jag bestämmer mig för det, hur går man till väga?
antar att man behöver papper från vet.? men sen? hur gör man? :cry:
vad kostar det? (hade tänkt trotjänar)

jaa de e ett svårt beslut att ta om man ska ta bort sin häst.. jag har nyss gjort de..eller ja beslutet tog ja för ett tag sne idag togs han bort :cry: jätte jobbigt...
vi gjorde så att vi rinde till ett ställe som tar bort( slaktar om man nu vill använda de men de vill jag itne) å då sa dom att vi skulle komma dit med honom idag iställle för att dom ska komma hem å ta bort honom då de blir mycke blod å så så åkte ja dit me honom å så tog dom honom där för mig. detta kostade ingenting för min del kommer tydeligen få lite epnagr men de e ju för att han gick till livsmedelsproduktion..ja vet de låter hemskt men så va detta fallet aldrig gjort de såhär förut men men...

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 091
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 214
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
987
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka