ta bort häst?

Sv: ta bort häst?

Ska ta bort min häst nu på fredag efter en lång tids skada med massa behandlingar. Ska man anmäla någonstans att hästen inte finns längre? Han är inte försäkrad så något försäkringsbolag behövar jag inte kontakta. Men annat då? Han är ju registrerad och har pass.

Tacksam för svar.

Ska ta bort min häst nu på fredag efter en lång tids skada med massa behandlingar. Ska man anmäla någonstans att hästen inte finns längre? Han är inte försäkrad så något försäkringsbolag behövar jag inte kontakta. Men annat då? Han är ju registrerad och har pass.

Tacksam för svar.

Min älskling avlivade jag idag.. :cry:
Hon är ett svenskt halvblod regad hos ASVH och samma blanket som "ägarbytet" på står det längst ned på mitt papper dödsdatum och orsak, fyllde i det och slängde det på posten.

Ska du begrava så sök tillstånd hos länsstyrelsen via miljö inspektören i din stad..

när jag tog bort min häst "skänkte" jag den till kolmården.
men sen kan man ju avliva hästen hemma av vetr, och sen begraver kroppen hemma. (om man nu får tillstånd till det, och har möjlighet till det)

Jag har hört att man måste åa genom safariparken när man ska ta bort sin häst på Kolmården, och att många hästar blir väldigt stressade i transporten p g a rovdjurslukten. Undrar hur din häst reagerade? Kan ju vara en skröna också, och vore intressant att höra om någon som faktiskt varit med själv.

Om inte stressmomentet med rovdjurslukten är något problem tycker jag det är ett vettigt sätt, förutsatt att hästen är transportvan. Hellre att köttet används än att det bara ränns, o lejon behöver ju oxå mat. Men skulle som sagt inte vilja att hästen var stressad och rädd under sin sista resa.

Ser fram emot svar, tack på förhand!

men det är ingen fackterm eller?

vad menas med trotjänaravlivning?

i mitt huvud så avlivar man alltid djur på det humanaste sätt som går i detta land, och det är det enda jag tänker på med ordet trotjänaravlivning, men eftersom ni har ett speciellt namn på det och inte bara "avlivning" så antar jag att det är nåt mer, nåt extra... ja... vad är det då?

Som jag alltid tolkat det så är trotjänaravlivning helt enkelt avlivning hemma vid hästens stall, man transporterar den alltså ingenstans. Jag upplever termen som vedertagen, och har hört den användas hur många gånger som helst.

Jag tror termen är gammal och kommer sedan förr i tiden, då man kanske skickade i väg hästar på slaktbil till slakteriet mer frekvent än nu (vem gör så i dag? Även om man åker till slakteriet så åker man ju med hästen själv, i en vanlig transport). Gårdens riktige "gamle tortjänare" (typ Brunte 30 år som jobbat och slitit åt familjen i hela sitt liv) fick dock kanske ett lugnare avslut på livet genom att bultas hemma vid stallet, och därav termen trotjänaravlivning om avlivning hemma.

Oj vilket hemskt beslut. Jag är i samma situation och det är hemskt!Jag tycker om mina hästar såååå mycket, men den ena av dom har kissing spines och det är mycket, i hela ryggen. Jag har hållt på med henne fram och tillbaka till djursjukhus i två års tid och lagt hur mycket pengar som helst. Nu känner jag att jag inte orkar mer. Och veterinären tycker om min häst så mycket och undrar om det inte finns någon som vill ta föl på henne. Nu har jag ev hittat en som vill köpa henne för en spottstyver t-märkt, men sedan känner jag att det är ett tråkigt liv för henne att bara gå, hon som älskar att komma ut i skogen och få jobba. Vad gör man? Är det nåt liv för en tävlingshästs huvud? Och får man ut en del av försäkringen? Även om man skrivit i köpekontraktet att hon ska användas för avel, fälttävlan, dressyr o hoppning?

Du kan troligtvis få ut delersättning, alltså triangelmärka hästen. De olika bolagen betalar ut lite olika mkt, något bolagersätter med hela beloppet, några med beloppet - 10 000.

Att hästen skulle få tråkigt tror jag heller inte är något problem, de allra flesta hästar varvar ner och trivs med att "leva hästliv" och gå ute mycket i flock, som jag antar att hon skulle göra som avlessto. Dessutom får hon ju i uppgift att vara dräktig samt vara mamma. Många f d tävlingsston trivs ju utmärkt med att gå som fölston, så det tror jag absolut är det minsta bekymret.

DÄREMOT undrar jag lite vad ett sto med så så mycket kissing spines egentligen har att göra i aveln? Det lär väl kunna nedärvas till avkommorna?

när jag tog bort min häst "skänkte" jag den till kolmården.
men sen kan man ju avliva hästen hemma av vetr, och sen begraver kroppen hemma. (om man nu får tillstånd till det, och har möjlighet till det)

"Skänkte" ? Vad menar du då? Fick dom hästen, eller betalade du för avlivningen? Eller betalade dom för köttet? Symbolisk summa?

Ring försäkringsbolaget och fråga om vad för intyg du måste ha från vet för att få ut livförsäkringen? Kontakta sen veterinär och fråga hur ni ska gå tillväga. Du måste ha ett veterinärintyg väl, för att få avliva?

När jag avlivade min häst akut i hagen var jag tvungen att först ringa försäkringsbolaget på plats och tala om att jag nu ska avliva hästen. Jag vet inte om du kan ringa om detta några dagar i förväg, samma dag du bokar dag för avlivning tex. Fråga försäkringsbolaget/vet.

När det kommer till själva avlivningen har jag bara varit med vid avlivning med spruta. Veterinären berättar vad hon gör, hästen får lugnande och vet syr sen fast kanylen i hästens hud. Hon bad sen oss att ta ett steg undan när hon skulle ge honom dosen då det går ganska snabbt från det att hon gör det tills att hästen faller omkull. Hästen rycker, låter lite och vet väntar tills det lugnat sig och konstaterar att den är död innan hon plockar ihop och åker. Du får alla papper hemskickade några dagar/nån vecka senare och där har vet skrivit vad som är gjort och varför. Dessa papper skickar du sen in till försäkringsbolaget och efter det får du ett besked om hur mycket pengar du får ut och vart de sätter in dem.

När det gäller nödslakt och trotjänaravlivning så tar de ju med sig hästen oftast direkt vad jag vet. De lastar den på flaket och sen tror jag att kroppen bräns. Den går inte till livsmedel eller annat om inte det är förbestämt och det krävs en hel del kring det vad jag förstår. Jag vet inte heller om man kan avliva på gården i ett sånt läge..?

Om du tex avlivar med spruta så som jag gjorde, så får man ordna med bortförsling själv. Jag ringde dagen efter avlivningen, jag var aldeles för upprörd innan, och de kom ut dagen därpå. Hästen låg alltså i 2 dgr. Det kostade 3-4000 att få den hämtad. Jag var jättenöjd med de som hämtade hästen. Jag hann inte ut i tid så de hämtade honom utan mig och mötte mig sen vis en mack och fick betalt/gav mig kvitto. Han var vänlig och tyckte att det var förjäkligt att sånt här händer.

Hejsan! Jag är också mitt i ett beslut att låta avliva min häst. Har haft honom i 6½ år och det känns inte alls roligt. Han har varit skadad i 2½ år. Har varit till sjukhus och han har röntgats, så svaret vet jag redan. Det har varit en lång procedur. Nu är det bara det praktiska, att ta reda på hur man går till väga med allting :confused: runt omkring; försäkringsbolag, utdömning, pappersarbete, beslut var han ska avlivas. Jag gråter :cry: den dag det sker. TACK för alla tips ni andra har gett.

Vet inte vilka papper osv. Men vad jag minns så fick försäkringsbolaget ett brev om varför hästen skulle avlivas, personligt skriven av mig (fodervärd som hade honom den sista tiden) Samt ett brev av ägaren som ägt hästen i 7 år.
Sen fick de papper av veterinär också, de pratade om att triangelmärka honom eller döma ut honom pga skador som inte ville läka. Utsikten var att han KANSKE kunde hålla för skritt och trav RAKT fram. Galoppen var det mkt tveksamt med. Aldrig mer hoppa.
Hästen var en sådan som behövde uppgifter, få tjäna ryttaren och jobba för att må psykiskt bra. Under behandlingstiden hade han förlorat vikt och vägde 30 kg för lite trots jag ÖKAT på fodret. Revbenen syntes genom den tjockare vinterpälsen.

Det var bara att bestämma sig för att avliva hästen. Jag och veterinären pratade om metoder. Billigast var det med bultpistol om man anlitade någon som även hämtade. Annars så kunde man ge sprutor som var dyrare. Tror hämtningen+bultning kostade 2500 och veterinär skulle ta 4000 för sprutorna.
Hästen fick trotjänaravlivning av Svensk Lantbrukstjänst. Med bult. Det var det bästa och jag hade inte gjort det annorlunda trots han var huvudskygg. Han var så vacker när han väl gick bort, såg så himla fridfull ut. Dock faktiskt lite grå ut, allt liv borta. Men ack så vacker ändå! :love:

Vet hur tungt det är men allt gick snabbt att ordna, allt tog exakt 2 veckor, från den dagen veterinären dömde ut och till den dagen han avlivades.

Hoppas det går bra för er.

*kl*

Jag har anlitat ett företag som annonserar i Ridsport om s k trotjänaravlivning. De kommer hem till stallet och sköter allt. Kostnaden är lite beroende på var man bor, men i mitt fall blir det 6800 kr. Hästen är utdömd av veterinär och jag har fått en blankett att fylla i som skickats till mitt försäkringsbolag. Efter att ha fått förhandsbesked från försäkringsbolaget om att de godkänner utdömningen (min veterinär har haft kontakt med försäkringsbolagets veterinär) kunde jag boka tid för avlivningen.

Usch. Kommer att bli imorgon, vet inte hur jag kommer att reagera, men det känns inte lätt, även om jag vet att det är det bästa i den här situationen för hästen.:crazy::(

Jag tog bort min häst igår (nog jobbigt) och hade också fått förhandsbesked om att jag skulle få ut livförsäkringen, döm om min förvåning när jag ringde försäkringsbolaget idag för att höra om hur jag ska göra med kvittot för avlivningen. Då säger dom att jag fått avslag för livförsäkringen och ingen ansvarig person finns där och att jag troligen kommer att få ett brev om det i morgon! Kan försäkringsbolag göra precis som dom vill när man betalt full premie i 15 år?

Hej det är ett jobbigt beslut att ta bort sin vän! anlitade Djurambulansen i Falköping det kan jag rekomendera,lungt o stilla ingen press dom var kanon!

Jag tog bort min häst igår (nog jobbigt) och hade också fått förhandsbesked om att jag skulle få ut livförsäkringen, döm om min förvåning när jag ringde försäkringsbolaget idag för att höra om hur jag ska göra med kvittot för avlivningen. Då säger dom att jag fått avslag för livförsäkringen och ingen ansvarig person finns där och att jag troligen kommer att få ett brev om det i morgon! Kan försäkringsbolag göra precis som dom vill när man betalt full premie i 15 år?

:eek::eek: Vad säger du! Det låter ju inte klokt! Nog jobbigt att vara i denna sits, det sista man behöver är att försäkringsbolaget börjar jävlas också!:mad:

Får ringa och kolla min imorgon. Vilket bolag har du? Jag har A**ia.

Min älskling som jag avlivade för 1 månad sedan valde jag en man som avlivat en häst tidigare hos oss, han var suverän! Jag bultade henne hemma på en gräs plätt bakom stallet, jag ville inte utsätta henne för stress genom att lasta på och åka någonstans som är okänt och desutom ville jag begrava henne hemma eftersom hon älskade stallet och jag vill ha ett ställe att gå till och sörja saknaden efter henne!
Vi var 3 Personer som var med och sa hejdå.
Jag, min mamma, och hennes tidigare ägare.
Fast jag kommer nog aldrig vilja vara med när dem bultar igen.
Jag kan inte beskriva hur det känndes, bara extremt tomt.. :cry:

För mig kostade avlivningen ca 200:- och godkännandet av plats där hon är begravd kostade 300:-.

Hoppas att det gått bra för dig och din häst.
Jag har bråkat hela dagen igår med försäkringsbolaget som inte vill erkänna att dom lovat mig liversättning. Men jag kommer inte släppa ärendet. Det är inte alls roligt att ta bort en häst och även ansträngande att hålla på och diskutera med försäkringsbolag som bara pratar runt ärendet.
Jag har Sve....
Det har inte direkt varit en trevlig vecka, men jag vet att min häst har det bra nu och det känns bra även om det är jätteledsamt!

Hoppas att det gått bra för dig och din häst.
Jag har bråkat hela dagen igår med försäkringsbolaget som inte vill erkänna att dom lovat mig liversättning. Men jag kommer inte släppa ärendet. Det är inte alls roligt att ta bort en häst och även ansträngande att hålla på och diskutera med försäkringsbolag som bara pratar runt ärendet.
Jag har Sve....
Det har inte direkt varit en trevlig vecka, men jag vet att min häst har det bra nu och det känns bra även om det är jätteledsamt!

Tack! Det gick bra, nu är han borta och boxen är tom. Det känns tungt, så jag lider verkligen med dig som måste bråka om ersättningen såhär i efterhand! Det är ju som att tvingas ta bort sin "bebis" med en speciell plats i hjärtat. Uppslitande. Jag bara sover (så mycket jag nu kan med två små barn) och jag är definitivt inte närvarande i sinnet just nu.

Jag ringde och kollade med mitt bolag och fick klartecken och nu är papprena inskickade (tagit extra kopior dock). Allt gick fint och lugnt till och de som kom ut var guld och hade tid för en pratstund efteråt. Det var så skönt, ingen stress och lillgubben stod och åt havre in i det sista. Jag höll i grimskaftet och kände kraften i bultpistolen och det var liksom ingen tvekan, allt gick så fort. Nu tänker jag mig att han galopperar igen, över ängarna med andra änglahästar. Hans hagkompis stod och spanade ut över nejderna efteråt, som om han tittade efter sin galopperande vän. Kanske han sprang förbi för att säga farväl?:crazy:

Ja, vem vet? Borta var han och bara skalet låg på marken efteråt.

Jag har hört att man måste åa genom safariparken när man ska ta bort sin häst på Kolmården, och att många hästar blir väldigt stressade i transporten p g a rovdjurslukten. Undrar hur din häst reagerade? Kan ju vara en skröna också, och vore intressant att höra om någon som faktiskt varit med själv.

Om inte stressmomentet med rovdjurslukten är något problem tycker jag det är ett vettigt sätt, förutsatt att hästen är transportvan. Hellre att köttet används än att det bara ränns, o lejon behöver ju oxå mat. Men skulle som sagt inte vilja att hästen var stressad och rädd under sin sista resa.

Ser fram emot svar, tack på förhand!

jag har fått ta bort 3 hästar under åren. den ena fick jag tillstånd att gräva ner hemma, den andra var nöd slakt och den tredje åkte jag till kolmården med. jag fick aldrig gå igenom safariparken med hästen, och ingen rovdjurslukt kände jag av iallafall. hästen ifråga var väldigt van att åka transport och komma till nya ställen, så det var inga problem. men jag hade ju inte åkt med en häst som inte är van vid att åka transport, då är det bättre (enligt mig) att ta en trotjänaravlivning på hemma plan.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 091
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 215
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
987
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka