Sv: ta bort häst?
Vet inte vilka papper osv. Men vad jag minns så fick försäkringsbolaget ett brev om varför hästen skulle avlivas, personligt skriven av mig (fodervärd som hade honom den sista tiden) Samt ett brev av ägaren som ägt hästen i 7 år.
Sen fick de papper av veterinär också, de pratade om att triangelmärka honom eller döma ut honom pga skador som inte ville läka. Utsikten var att han KANSKE kunde hålla för skritt och trav RAKT fram. Galoppen var det mkt tveksamt med. Aldrig mer hoppa.
Hästen var en sådan som behövde uppgifter, få tjäna ryttaren och jobba för att må psykiskt bra. Under behandlingstiden hade han förlorat vikt och vägde 30 kg för lite trots jag ÖKAT på fodret. Revbenen syntes genom den tjockare vinterpälsen.
Det var bara att bestämma sig för att avliva hästen. Jag och veterinären pratade om metoder. Billigast var det med bultpistol om man anlitade någon som även hämtade. Annars så kunde man ge sprutor som var dyrare. Tror hämtningen+bultning kostade 2500 och veterinär skulle ta 4000 för sprutorna.
Hästen fick trotjänaravlivning av Svensk Lantbrukstjänst. Med bult. Det var det bästa och jag hade inte gjort det annorlunda trots han var huvudskygg. Han var så vacker när han väl gick bort, såg så himla fridfull ut. Dock faktiskt lite grå ut, allt liv borta. Men ack så vacker ändå!
Vet hur tungt det är men allt gick snabbt att ordna, allt tog exakt 2 veckor, från den dagen veterinären dömde ut och till den dagen han avlivades.
Hoppas det går bra för er.