Ta bort föl?

Spirit

Trådstartare
Hur gör man det på så smidigast sätt för alla inblandade?

Vårt sto fick i Lördags morse ett litet underbart stoföl med microphtalmi (inga ögon, bara anlag)
Reagerade när hon hade fötts att ögonen var små, men eftersom det var första gången vi fick föl så skulle det kanske vara så??
Men när den var ett par timmar gammal så beslöt vi ringa ut en veterinär som gav diagnosen & var själv väldigt förundrad & bestört för allas räkning.

Vi har pratat med hingsthållaren Gränsbo som skriver av fölet som dött inom 9 dygn. Stoet är anmält till ammajouren.

Tanken var att behålla detta lilla stoföl i ca en vecka för att hålla stoets mjölk igång i väntan på ett ammaföl, men eftersom den lilla blir allt livligare som normala föl & drämmer hårdare & hårdare in i väggarna & får sår lite överallt.
Kommer vi ta bort den lilla redan i veckan.

Hur gör vi det smidigast för alla inblandade främst för stoet, som är otroligt fäst vid sitt lilla föl & är så nööööjd med att pyssla om den lilla. (förstföderska)

Hur avslutar man mjölken på henne?

Hon är inte riden sen i höstas då hon tidigt sa ifrån hon inte längre ville bli riden, men har musklerna kvar & är i en fantastisk form fortfarande.
Jag är även gravid (ska ha i slutet på juli) & det är inte på tal om att jag kan sitta på en häst förrän i september. (får håll i sidan redan i skritt)

Vår idè är att veterinär får avliva fölet i boxen med spruta & låta den ligga kvar med stoet tills hon inser att den är borta.
Sen vet vi inte vad vi skall göra, släppa ut henne till dom andra hästarna i hagen & låta rutinerna rulla på som dom gjorde innan hon fölade?

Hur gör vi när nästa sto fölar om en vecka?
Finns det risk att det blir "stulet" av detta stoet, hur gör jag om hon går igenom staket för att komma åt fölet?

Vill inte hon ska få juverinflammation, hur undviker man det bäst?

Många frågor....

/En mycket ledsen Spirit

Sv: Ta bort föl?

Jag har tyvärr alldeles för lite erfaranhet av föl för att kunna ge dig råd. Men jag skickar en stor hög tröstkramar åt dig! Vilken mardröm :cry:

Är hon anmäld till ammajouren och bara i väntan på att få adoptera?

Jag tror men den fölerfarenhet jag har, att fölet skulle kunna få komma ut med sin mamma i hage. Fölis ser inte, men det har det aldrig gjort och därmed är det helt "naturligt" för det. H*n kommer lyssna på sin mamma och hålla sig väldigt nära. Tror inte det är nån risk att det går igenom nått staket eller så då. Hade det varit jag så hade jag inte sett det helt främmande att låta fölet få leva, hur knasigt det än låter, om jag kunde garantera att det som äldre häst ENBART kommer vara sällskapshäst hela sitt liv hos en person som är väl bekant med dess handikapp. Kände en häst som var blind, hon klarade det galant så länge man pratade mycket med henne så hon kunde lokalisera var hon var, precis som med blinda människor.

Annars, för att hålla mjölken igång när inget föl diar gör man genom att helt enkelt mjölka stoet ofta. Dels för att de inte ska få mjölkstockning/juverinflammation och dels för att främja mjölkproduktionen. Allra helst mjölka lika ofta som fölet skulle druckit, dvs iallafall 1 gång/halvtimme. Det behöver inte vara jättemycket. Dessutom är mjölken du får ut kanon att frysa in och även den ge till ammajouren alt. ha hemma ifall ni plötsligt får ett mammalöst föl någon annan gång.

Kom ihåg att fölet nog inte mår dåligt, det har ju ingenting annat att jämföra med.

Stackars er!

Jag har varit med och avlivat ett "friskt" föl med spruta och det gick jättebra. Se till att ha en riktigt bra veterinär som gör det. Vi hade inte fölet hos mamman utan i en box bredvid där mamman inte såg oss, men detta var pga av att vi sedan skulle föra ihop henne med ett annat föl som redan var på plats. Ska man inte göra det så tror jag att man gott kan ha stoet med i boxen förutsatt att hon är lugn och låter er hålla på med fölet. När fölet är dött så skulle jag lämna mamman där med fölet tills hon inte verkar bry sig så mkt längre, de flesta ston fattar ganska snabbt och brukar inte ta så illa vid sig.

Om hon är trygg i sin flock så skulle jag sedan ganska omgående släppa ut henne där, är hon lite osäker så skulle jag ta bort de ur flocken som hon inte gillar och bara låta henne gå med delar av flocken.

Angående sinanadet så ta bort allt krafftfoder, motionera henne lungt(promenad?) och håll koll på juvret så att det inte blir stenhårt och varmt ta även tempen på stot. Ibland kan man även mjölka ur lite,om hon verkar ha väldigt ont av att de är stinna.

Hur hon kommer att reagera när ditt andra sto fölar beror nog mkt på hur det stot är, det kräver säkert en del uppmärksamhet från eran sida.

Lycka till i allt elände.

Hon står på deras hemsida som tillgänglig.

Jag är tveksam att släppa ut dem i hage, då fölet drämmer in i allting. Den har även lindrig vattenskalle & kan vara ngt hjärnskadad.
Då denna missbildningen sällan kommer ensam, så är det frågan om hur länge den faktiskt lever & kommer må bra innan nästa bakslag kommer.

Att behålla fölet som sällskap är det inte tal om, sällskapshästar finns det redan gott om som behöver bra hem.
Det är för egoistiskt utav oss att låta den leva ett liv där den är beroende av andra hästar för att ta sig fram. Även en blind häst lär sig orientera sig som en blind människa & oftast finns det en häst i flocken som tar på sig uppgiften att ledsaga den blinda.

En enda gång har jag behövt ta bort ett föl. Det var p g a benbrott ute i hagen och han var inte mer än knappt 48 timmar gammal.
Då gjordes det med spruta och stoet fick vara med hela tiden. När fölet dött så lät vi stoet vara kvar i hagen tills hon accepterade att fölet var borta. Visst var det jobbigt att se henne vakta det döda fölet och försöka få det att resa sig när juvret började spänna. Men efter ca 7 timmar gav hon upp och gick ifrån fölet.

Lite solsken i det hela var att hennes mjölk klarade ett annat föl tills dess mamma kom igång med sin mjölkproduktion som på någotvis inte ville från början.

Tips och råd, låt fölet somna in inne hos sin mamma då förstår stoet att fölet är dött fölet bör ligga kvar över natten, vid nytt föl introducera detta efter att du tagit bort andra fölet (dygnet efter gärna så snabbt som möjligt men ändå så stoet hinner fatta att det andra är borta) om ni inte hittar annat föl så som någon innan sa bort med allt kraftfoder mjölka ur henne åtminstånne 1 g per dag ett par dgr framöver mindre och mindre. Och låt sedan rutinerna ha sin gång. Mkt möjligt kan hon vilja ha det andra fölet men det vet man ju inte förrns man provat vissa ston gör så, vi har haft 2 sånna ston "övermammor":) men släpp inte ihop det andra stoet och hennes föl med andra förrns fölet är ca 3 veckor så vet du att fölet följer sin mamma bra (unvikande av skador mm)Lite tips och råd hur vi har gjort vid problem detta har fungerat bra.
En annan sak , du kan ju själv se vilka föl som söker ammor på ammajouren, en del fölägare kan ha sånt sjå att de inte hinner titta själva så ofta.

Verkligen tråkigt med din förlust, vet hur det känns, STORT Lycka till med nästa. Hoppas detta hjälpte något.

Vi har avlivat föl och vi gjorde precis som din veterinär sa , vi avlivade fölet i boxen med mamman med och sen fick fölet ligga kvar i boxen hos sin mamma tills mamman hade accepterat att fölet var dött och talade om att hon ville gå ut och det var inga problem alls även om det fanns andra som hade föl, och föladade senare.

Jag har väl inte några andra tips att ge förutom det som redan har skrivits: låt stoet vara med fölet tills hon själv inser att det är dött.

Det bästa är ju förstås att hon får adoptera ett annat föl, men det är ju inte alltid det stämmer tidsmässigt, så när mitt sto kastade sitt föl 3 v innan beräknad fölning så fick jag stränga order om att inte röra juvret överhuvudtaget, för att inte stimulera mjölkproduktionen.
Juvret var då spänt till bristningsgränsen 1-2 dagar, mjölken rann om henne, men sedan gick det ner ganska fort. Plockade även bort allt kraftfoder till henne i ett par veckor.

Jag beklagar verkligen att det gick så illa för ditt föl :cry:, och hoppas att det vänder för er nu..

Usch, jag vet exakt hur det känns!! Förra året fick jag ta bort mitt stos föl som då va 9 veckor gammal pga armbågsfraktur som han ådrog sig på seminstationen.

Klinikveterinären kom hem till mig och tog bort fölet samma dag som vi va o röntga. Han fick sin spruta i boxen hos stoet o sen lät vi honom ligga över natten. Dagen efter så hade hon täckt över honom med lite halm. Jag tog ut henne ur boxen o gick bara nån meter där det fanns gräs hon åt o gnäggade o ville tillbaka till boxen, vi gick tillbaka o hon tittade endast in när hon såg att han inte följde med ville hon ut igen så då gick vi ut o åt gräs igen då åt hon lite längre sen så gnäggade hon o ville kolla igen så då gick vi åter till boxen o samma sak hon såg att han inte rörde sig o ville då ut igen. Så höll jag på i 2 timmar när hon hade varit vid boxen 4 ggr o tittat så struntade hon tillslut i honom o stod o åt gräs i närmare en timme med mig. Sen fick hon stå med honom den dagen oxå o på kvällen hade hon täckt över honom ännu mer med halm o när vi gick ut o åt gräs så brydde hon sig inte alls, så på morgonen efter så fick nödslakten komma o hämta kroppen o hon fick gå ut i hagen till sina kompisar. Allting gick väldigt lugnt o smidigt till.

MEN till skillnad från flera råd som du fått i tråden så fick jag INTE mjölka ur juvret på henne alls, det sa veterinärerna. Då stimulerar du bara mjölkproduktionen o det bildas mer. Juvret va sprängfyllt några dagar o det sprutade mjölk men efter en ca en vecka så började det sina o sen gick det ganska fort tillbaka.

Veterinären menade på att detta händer dagligen i naturen så det är viktigt att stoet får se själv att fölet är dött o själv avgöra när hon vill lämna det, då sköter kroppen automatiskt det här med mjölk produktionen.

Många styrkekramar till dig!

När mitt föl avlivades förra året så gjordes det på djursjukhuset, de tog bort fölet i boxen och lät det ligga tills stoet accepterat.
Nu hade mitt sto redan börjat stöta bort sitt föl några dagar innan så hon nosade inte på fölet överhuvudtaget utan ignorerade det helt och hållet.

Men i ditt fall så hade jag gjort som djursjukhuset gjorde i mitt stos fall men låtit fölet ligga kvar tills fölet accepterat.
Vad gäller juvret så har jag hört från samtliga håll att man inte ska mjölka ur då det stimulerar mera, detta sa även djursjukhuset.
Utan tag bort kraftfoder och håll koll på det, jag "greppade" det varje dag för att kolla så det inte blev stint och hårt, ett par gånger var det det så då bara tryckte jag till en gång så det sprutade till. Juvret gick ner och mjölk produktionen slutade på dryga veckan.

Vad gäller ammajouren så hade vi ett sto förra året som fick ett dö fött föl, vi fick tag på ett moderlöst föl och vi switchade föl INNAN stoet insett att hennes eget föl var dött. Vi smörjde tog vicks i näsan på märren och smörjde in nya fölet i efterbörden sedan gick vi på en snabb promenad med stoet medans vi lyfte ut det döda fölet ur lösdrften och gick in med det nya, när vi kom tillbaka med stoet så fattade hon noll och luktade nyfiken på ungen innan hon accepterade att han mystiskt återuppstått.

Kanske går att göra liknande i ert fall?
alltså ta bort den egna fölungen i samband med introduseringen av en ny. nu har ni ju inte efterbörden kvar antar jag och den är nog inte lönt att använda ändå men något som luktar skarpt i näsan på märren och smörj in fölet i samma så kanske det går.

Jag anmälde inte mitt sto till ammajouren då hon redan stött bort sitt föl och jag antog att det var no chance in h*ll hon skulle acceptera en ny.

Jag hade nog avvaktat ett par dagar, har ni inte fått tag på ett fosterföl så hade jag avlivat.

Jätte tråkigt verkligen, inget man önskar någon annan! Beklagar

Senast ändrad:

Efterbörden är fortfarande sparad.

Hade en som ringde idag som behövde Amma, skulle höra av sig igen.
Men har inte hört någonting & jag har provat ringa upp personen igen för att kolla hur det blev...

Vi kommer ta bort henne senast onsdag & när hon är borttagen kommer jag sina stoet samt ta bort henne som amma på ammajouren.
Jag kan inte hålla igång hennes mjölk hur länge som helst & lägga kickans fölskinn i frysen i väntan på ett ev. adoptivföl gör jag inte.

Ska hon ha ett ammaföl så ska det ske samma dag, dvs fölet kommer, vi ta bort vår, flår, klär in nya med skinnet, stoet får vara ute helt hysteriskt, släppa in henne till nya fölet & hålla tummarna.

Men vi kan inte hålla liv i kickan hur länge som helst då vi börjat fästa oss vid henne. Ju längre vi väntar desto jobbigare blir det för oss alla.
Krasst sett skulle vi avlivat henne omedelbart när vetten diagnostiserade missbildningen.
Men ville ge stoet en chans som amma...

Jag är så arg & ledsen för hennes skull.... Så jäkla orättvist.
Lider med alla som förlorar ston & föl & ibland båda... Jag tänker på er..

Hejsan, jag har själv ingen som helst erfarenhet av detta.

Jag beundrar er för att ni vill få stoet att fungera som amma, tyvärr är det dock fler ston som kommer förlora sina föl så det kan gå fler tåg för dessa föl som behöver en ny mamma.

Nu vet inte jag alls hur fölet beter sig men av det du berättar hade jag (om jag var i ditt ställe) avlivat fölet så snart som möjligt.

Jag ville bara säga att jag tänker på dig och dina hästar, jätte sorgligt detta som man inte hoppas ska drabba någon, som många skrev om du ska hålla igång mjölken så bör du mjölka men ska hon sina bör du inte röra juvret alls.
önskar er all lycka till hoppas ni hittar en liten fölis som hon kan få ta hand om .

Usch, jag förstår precis vad ni går igenom :cry:. Men jag måste säga att jag beundrar er som ser så klarsynt på det :bow:.

Vad som än händer så önskar jag er lycka till!

Vi fick ta bort ett föl förra året, (togs bort vid en dags ålder).

Hon avlivades med sin mamma i en box på djursjukhuset
(fick en kanyl i halsen, där dom sedan sprutade in först nåt hon somnade av och sedan det riktiga), gick väldigt lungt o fint till!

Sedan var hon kvar hoss sin mamma tills hon hade aksepterat det.

Stoet var lite lessen några dar, efteråt (hon höll inte på o gnäggade men såg bara lite lessen ut).
Vi lätt henne gå ut med dom andra hästarna derekt hon kom hem.

Usch vad hemskt!
Jag har inte tagit bort mitt föl bredvid sin mamma, men ibland önskar jag att stoet hade fått vara med..
Jag fick ha mitt föl hos mig i 8½ månad innan hon blev sjuk.. Hon fick på samma sätt som Lady här ovan skriver.
Det skedde på klinik bara fem minuter hemifrån mig den 16 mars i år..

Jag blir så ledsen att läsa det ni går igenom. Förstår att det är jättejobbigt, men nödvändigt att ta bort fölet.
Hoppas ni hittar ett föl som behöver en mamma!

Jag lider något fruktansvärt med er, livet är helt enkelt jävligt orättvist.

Jag är dock så glad över att ni är så klarsynta i den här tråkiga situationen att ni inte lyder det otroligt korkade rådet att spara fölet som blind.
Jag tycker inte heller ni ska prova släppa ut dem, det är bara en onödig stress och risk för dem båda.

Jag tycker dock inte att n ska ta bort henne från ammajouren direkt när den lilla somnat in.
Ni behöver inte hålla igång mjölkproduktionen men det kan ändå funka förvånansvärt länge för ett sto att ta sig ann ett annat föl när de förlorat sitt eget. Personligen skulle jag iallafall låta henne ligga kvar på listan någon vecka.

Jag behövde själv en amma till mitt ena föl för två år sedan och fick tag i ett sto där jag ännu idag är så fruktansvärt tacksam. Det var så otroligt underbart att se både för vårt föls skull men även för stoet, så snälla ge det lite tid , innan ni tar bort henne från listan om ni kan.

Skickar så många tröstkramar jag bara kan. :cry:

Hu så tråkigt för er alla. :cry:
Säger som de andra, bästa för stoet är att få vara med när fölis slutar sina dagar. :(

Min unghäst kastade en månad innan fölning, när mitt andra sto insjuknade svårt fyra dagar efter sin fölning och senare fick avlivas på Ultuna gjorde vi ett försök med amma till lillpojken, men det var rena katastrofen. :crazy: Mitt ungsto däremot som tre veckor innan hade kastat adopterade honom dagen efter han kommit hem och även om han nappades så satte hon igång att producera något mjölkliknande igen så han kunde tröstsnutta. :love: Vänta som sagt med att ta bort henne från ammajouren, jag fick ingen hjälp alls den vägen, fick inte ens kontakt trots mail och påringningar :mad:, men det kan ju hjälpa någon annan även om det hunnit gå några dagar.

Liknande trådar

Avel Inatt fick vårt sto ett dödfött föl. Vi har aldrig haft föl innan. Hur gör man med stoet? Fölet ligger kvar hos henne i hagen med lite...
Svar
10
· Visningar
4 176
Avel Nä, nu, så fort veterinären åker hemifrån då blir något plötsligt annorlunda. Stoet har under dagen krystat ut en del blodblandad...
Svar
3
· Visningar
1 575
Senast: Mistimed
·
Avel Jag vet inte om denna tråd ska ligga här eller under hästvård? Flytta gärna om den ligger fel. Mitt sto kastade sitt föl i förrgår...
2
Svar
20
· Visningar
3 980
Senast: Kellie
·
Avel Fick ett fint stoföl i morse. Mamman är förstföderska och vill inte veta av henne, är aggressiv mot henne. Dock stod hon snällt när jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 852
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar