Ta bort fästing utan att röra den?!

R

rover

Hjälp! Vår nykastrerade kille har fått en rejäl fästing i skapet, den sitter så illa att jag inte kommer åt den, dessutom blir hästen galen bara man närmar sig det området eftersom han just blivit kastrerad....finns det något knep att få bort fästingen utan att röra den...någon huskur eller medel?
Tacksam för svar!
:idea:

Problemet är bara att jag inte ens kommer i närheten...fattast ca 10 centimeter, den sitter i vecket ovanför skapet, i ljumsken eller hur man nu kan förklara, på insidan låret så högt upp man kan komma!
Har försökt i 1 timme nu att komma åt och det är karate sparkar och han slet sig loss (grimskaft och hela köret), vildhäst... :eek:
Så även om jag skulle lyckas komma åt den så hinner jag aldrig vrida loss den innan han slängt sig eller sparkat ihjäl mig.... :crazy:

Låta den sitta? Hur länge sitter en fästing kvar, har aldrig provat att låte dem vara kvar...?! Är det inte risk för borelia och alla fästingsjukdomar om jag inte tar bort den?
Finns det inget man kan spruta på så att fästingen ger sig av självmant? Förgifta den?

Tror inte att risken för fästingburna sjukdomar blir större om fästingen sitter tills den trillar av. Det är väl när den biter sig fast den sprutar in något sorts medel?

Låt den sitta är mitt råd.

Så även om jag skulle lyckas komma åt den så hinner jag aldrig vrida loss den

Tänkte bara påpeka :crazy: :o om att man ALDRIG ska "vrida" loss en fästing, risken då är att man inte får med hela fästingen utan delar av den sitter kvar. Risken för infektioner blir ganska stor. Det är bättre att ta ett bra grepp om den och dra den rakt ut. Jag har tyvärr inget annat knep en att dra loss den eller låta den lossna av sig själv. Och i ditt fall så tror jag nog att du måste låta den lossna själv. :smirk: En vinge har man nog ingen lust att åka på . :D . Smitt risken för borelia och andra smittor är nog inte speciellt stor. Det fixar sig ska du se :D

Låta den sitta? Hur länge sitter en fästing kvar, har aldrig provat att låte dem vara kvar...?! Är det inte risk för borelia och alla fästingsjukdomar om jag inte tar bort den?
Finns det inget man kan spruta på så att fästingen ger sig av självmant? Förgifta den?

Risken är större att hästen din får borelia då du klämmer åt för mycket om du ska dra bort den, än om den får sitta kvar och släppa självmant.
Klämmer du åt fel/för mycket, så kräks fästingen upp alla ämnen, där det bl.a kan finnas borelia.

Men hallå där...alla fästingar bär INTE på något virus...faktiskt ganska få...Vad kommer dina uppgifter ifrån ?

Såg på animal planets "djusjukhuset" för ett tag sedan. Där var det på smådjursavdelningen en veterinär sa att man kan sätta ett lager vaselin runt fästingen. Fästingen andas nämligen med huvudet och med vaselin där runt får den inget syre och släpper självmant. Sen måste man nog dock vara där ganska snabbt och ta bort den så att den inte förflyttar sig en cm och bitar fast igen?

Har tom för mig att veterinären avrådde från att dra bort fästingar. Jag drar dock bort och har inte haft några problem direkt.

Jag vrider inte loss den själv utan med en sådan där liten kofot som veterinärerna/djuraffärer säljer och som man sätter runt fästingen och snurrar ett varv tills den släppt.
Men nu sitter den så dumt att jag inte kommer åt att ens peta på den...

Låt fästingen sitta... Den sitter tills den sugit upp tillräckligt med blod och släppe sedan självmant. Kletar du på något så är risken att fästingen dör där den sitter och då är det risk för infekktiion.

Jag har en mojäng som ser ut som en bläckpenna fast istället för spets har den en "lasso", man lägger om fästingen och sen drar man rakt ut, som kommer ut när man trycker uppe på pennan:idea:. Du kan vara 10 cm ifrån skapet med din hand och ändå nå det där äckliga blodsugande kräket :crazy:. Kanske värt att testa :)

Okej! jag har hört att veterinärer har Sagt att dom är bra, så funkar det tycker jag att du ska fortsätta med den. jag själv tar alltid bort dom med handen men det är bara jag det :D! Har också hört att man kan smeta på ett lager med vaselin på fästinegn. Men inget jag själv testa, har hört att fästingen kan sitta kvar och dö på stället i stället för att lossna . och kan då orsaka infektioner på det sättet istället .

Om det går, så kan du försöka få på matolja på fästingen. Eller vaseline som skrivits ovan. Då kvävs fästingen och dör.

Vi hittade en död fästing på en av ridskolans ponnyer för någon vecka sedan. Det var infekterat och såg först ut att vara en sparkskada.
Det är konstigt att ingen har sett/känt den tidigare, för den måste suttit där sen i höstas/somras. För i "lerhagen" de går i kan det väl inte finnas fästingar redan?!?
Förutom infektionen har hon inte fått några "skador" av den, som tur var...

det beror väl lite på var man bor? i Stockholmstrakten, Skärgården och runt Mälaren är en stor del av fästingarna nersmittade med både borrelia och TBE, det har ökat mycket dom senaste åren... min pappa fick TBE förra sommaren och det var inte kul - tog väl ett halvår innan han var bra och imunförsvaret är fortfarande kasst... hans fru har haft Borrelia som inte upptäcktes först och hon var sjuk jättelänge ... om man bor i dom här trakterna rekomederas man faktiskt att vaccinera sig mot TBE (dom gnällde inte ens när vi ville vaccinera vår son, dom har sänkt åldern från 7 till 1 eller nåt sånt) och vara mycket uppmärksam om man blir biten...

Nej, INTE matolja eller vaselin på fästingen! Fästingen kräks och ev. borrelia bakterier kommer in i blodet.

När man ska ta bort en fästing så DRA rakt ut (inte vrida) med hjälp av fästingplockare eller dyl. se till att inte klämma på kroppen då ev. smittoämnen kan "tyckas" in i såret, det viktiga är att kroppen tas bort, enstaka delar av huvudet kan sitta kvar utan att det är en större katastrof eftersom det inte är där smittoämnena finns (de trillar oftast bort av sig själva sedan). Tvätta såret med tvål och vatten för att hålla det rent. Ta bort fästingen så fort som möjligt, den behöver 24 timmar på sig innan borrelia bakterien överförs, hur det är med de andra sjukdommarna vet dock jag inte.

Lite från www.apoteket.se
"Flera gamla råd om hur man bäst tar bort fästingar kan i värsta fall göra mer skada än nytta. Eftersom fästingens hullingförsedda mundelar inte är skruvgängade är det en myt att fästingen ska vridas bort; då ökar bara risken för att den ska gå sönder och dess mundelar bli kvar i huden. Den som följer de gamla råden om att förbehandla fästingen genom att stryka på fett eller nagellack kan på detta sätt i värsta fall bli smittad av bakterier som tränger in i bettsåret när den döende fästingen kräks upp sitt maginnehåll."

Apoteketshemsida innehåller mer information om fästingar, bara att gå in och läsa om ni vill veta mer.

Till trådskaparen: Hur du ska få bort fästingen utan att röra den blir svårt, skulle nog råda till att låta den sitta tills den självmant släpper, istället för att riskera att trycka in maginnehållet i hästen. Du har hamnat i ett "pest eller kolera" läge här. :crazy:

//Cuaifeach - som lyssnat på en del föreläsningar av professorerna borta på mikrobiologen vid det här laget.

Ok, jag förstår. Men det där har jag aldrig hört talas om förr. :confused: Ja, ja...man lär sig ju alltid något nytt... :smirk:

Liknande trådar

Hundhälsa Valpen jag har nu har två gånger de senaste dagarna fått fästingar som satt sig inte på huden utan i huden - de har liksom grävt in sig...
Svar
12
· Visningar
2 261
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 754
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 748
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka