ta betalt eller ej....?

Q

Queen D

Hej allihopa!
jag har hamnat i ett litet dilemma....
det ligger till så här:
Jag hjälper en god vän med hennes häst, av olika anledningar som gör att hon själv inte kan göra det.
Så förutom att jag tar hand om mitt egna halvblod om dagarna så mockar jag, sköter om, fixar och donar med allt som rör stallet, håller i skoningen, rider mm min kompis häst. Jag behandlar den och tar hand om den som om den vore min egen. Ägaren behöver inte ens sticka in sin näsa i stallet, någon gång, för jag fixar allt. (Hon är där ca 1-2 ggr/varannan vecka)

Igår frågade en annan vän i stallet hur mycket jag får för att jag gör allt det här. Jag har aldrig tänkt i de banorna innan, jag har mest sett det som att jag gör henne en stor tjänst.
Vi är mycket bra vänner och vi kan prata och diskutera om allt.
Jag tycker att det är kul att få testa på att ha två hästar och tycker om hästen i fråga väldigt mycket, trots att jag kännt av att det kan vara kämpigt emellanåt med tid mm.

Om ni var i min situation, skulle ni då be om någon slags ersättning eller borde jag bara vara glad för att jag får tillfälle till en häst till? tycker ni att jag är alldeles för snäll? borde jag få något för att jag tar hand om hennes häst, sätter igång den och bygger upp den efter ett års vila?
om ni tycker att det är rimligt att jag ber om ersättning, vad är då rimligt att be om?
Tänkte ta en diskusion med henne om det och se vad hon tycker.

Vad tycker ni?

Sv: ta betalt eller ej....?

vill man o kan man hjälpa till så hade jag inte velat ha betalt..
däremot om man egentligen inte hinner eller vill eller kan så då är de ju en annan sak.
ja hade inte kunnat me att ta betalt faktikst, inte sålänge ja vet att ja vill och kan o tycker de är kul och att de ger mej mycket.

däremot om man behöver åka upp till stallet flera gånger och de blir extra bensinpengar o så då hade jag faktiskt kunnat ta betalt för de isåfall.

Personligen hade jag inte bett om ersättning, men det är ju jag det... ;)

Har du erbjudit dig att rida/ta hand om hästen? Eller är det hästens ägare som har bett dig att göra det?

Hon frågade om jag var intresserad av det för hon ville helst att hästen skulle vara i mina händer så att säga.
Så även om jag lägger ner så mycket tid och arbete som jag gör på hästen så borde jag inte be om något? självklart tycker jag att det är kul, det är en mycket trevlig häst. men även om jag tycker att det är kul så blir det ju ca 2 timmar mer i stallet om dagarna.

men du gör de ju endå frivilligt, tycker de är sånt man tar upp antingen i början..eller om de blir så att de blir en väldig tidspress sen och man inte hinner längre..men de borde man ju tänkt på innan isåfall.

tycker inte man tar betalt för nåt som man både vill o gör frivilligt.
tiden borde du ju tänkt på innan.

Senast ändrad av en moderator:

missförstå mig inte :p jag tycker som sagt att det är kul och jag tycker om hästen. men är jag dumsnäll? det tar ju som sagt extra tid för mig och jag lägger ner mycket energi och arbete på att jobba upp hästen efter sin långa vila

ja visst. självklart tänkte jag igenom det innan jag började med det hela. det var bara det att jag fick den där frågan av min andre kompis och då började jag fundera.

men då är det ju som jag tänkt det från början då. jag gör henne helt enkelt en stor tjänst.

tack för svaren!

nej..tycker inte du är dumsnäll..man gör de för både kompis och hästs skull..en bra vän helt enkelt som ställer upp..vill man bli anställd på nåt sätt får man ta upp de i början.
sålänge man kan göra nåt utan problem så varför inte..

Om du ibland känner det som en "belastning" eller vad man ska säga tycker jag absolut att du ska diskutera med hästens ägare hur ni ska göra i fortsättningen.
Hade det varit du som bett att få ta hand om hästen så pass mkt hade det kanske varit rimligt att göra det utan ersättning, men är det hästens ägare som på ngt sätt bett dej kan man tänka sig kompensation av ngt slag tycker jag.
Äger man en häst har man ju ansvar för den, och man kan inte iskallt räkna med att ngn annan gör allt hela hela tiden, inte alldeles gratis iaf.

Håller fö med Uddatyp om att det helst är ngt man gör upp i förväg, så man slipper diskussioner sen.

Eftersom ni inte diskuterat det från början så blir det lite konstigt.

Men något symboliskt iaf.

Kanske att hon kan betalat en kurs du vill gå på eller något sådant?

Som de andra sagt så bör väl ev ersättning göras upp i förväg. Men om du känner att det är snålt om tid kanske hon kan underlätta genom att fixa övriga stallsysslor åt dig? Kanske mocka åt båda hästarna och fixa mat om ni gör det själva.

japp. håller helt med om att det är något man borde ta upp innan man startar upp. som sagt var det en fråga som bara ploppade upp av en annan vän i stallet, vilket fick mig att fundera lite löst bara.
hon berättade att ingen annan hade gjort något sånt gratis och skulle hon ta hjälp genom att inackordera hästen helt i ett stall hade det kostat en hel del bla bla bla... :cool:
min andre vän tyckte att hon med hästen smått utnyttjade min snällhet, eftersom hon aldrig ens behöver ägna hästen en tanke om hon inte vill för jag sköter allt.
jag har som sagt alltid tänkt att jag gör henne en tjänst. så det var bara att jag undrade om det var jag som var konstig för att jag aldrig tänkt på pengar.

kul att så många tycker till :)

Jag förstår lite båda sidor. Men jag tycker att det är skillnad på att hjälpa en vän eller någon annan. En vän "offrar" jag mer för än någon ytlig bekantskap om du förstår vad jag menar.

Du skulle ju som sagt kunna prata med din vän och säga som det är att du känner att din tid inte räcker till. Vill hon dock att du ska fortsätta med hästen kanske hon kan avlasta dig med arbete om hon har möjlighet. Hästen är ju fortfarande hennes ansvar.

kan tillägga att det kommer antagligen att handla om en längre tids arbete för mig om jag fortsätter. jag har redan hållt på i två månader och kommer antagligen att fortsätta till hösten när jag kommer tillbaka. allt som allt kan det handla om något års arbete...

Hon skulle ju kunna göra lite tjänster tillbaka de dagar hon är i stallet. Så avlastar hon dig också.
Fast då kanske du får be henna att komma till stallet, mocka, göra i ordning häst till dig, mm.
Men rena pengar skulle du ha bett om från början.
// Linda

Jag har varit i en liknande situation. Tog hand om en väns häst som om den vore min egen, medans jag själv hade ytterligare en häst. Ägaren stog för alla utgifter för hästen, och jag för all daglig skötsel, motion m.m. Jag såg det som en chans att utveckla mig som ryttare och hade på den tiden all tid i världen då jag gick i skolan och inte hade några andra åtagelser. Ägaren bjussade på lite träningar och kom ibland upp för att hjälpa mig med mockningen medans jag red, och uttryckte ofta sin uppskattning över att jag red och tog hand om hästen. Då hade jag ingen tanke på att kräva någon ersättning.

Idag hade jag givetvis krävt ersättning i en liknande situation, men det beror ju på att tiden är knapp för de hästar jag själv har, och en häst till nu hade inneburit att jag fått offra den tid jag nu prioriterar på annat, vilket jag inte behövde då...

Vill du själv ha ersättning? Eller trivs du med eran överenskommelse? Hjälp till tränarkostnader kanske? Betalda startavgifter vid tävling? Om du inte vill ta ut "lön" för jobbet känns det kanske bättre för er båda om ägaren kanske betalar för träningar och tävlingar om du tillför något till hästens utbildning?

jag tog hand om en häst i ett halvår varje dag o gjorde allt. mocka, borsta, red, fixa foder osv.
jag tog inte betalt för det.

samtidigt hade jag 2 egna hästar.

dumsnäll? nej,,,jag ville göra det själv faktiskt. Jag gillade hästen såpass mycket och även om den va....totalt ouppfostrad och svår att rida, så va det ändå en rolig utmaning.

Hej!
Jag kan se det från två olika håll och då ploppar det upp några frågor i huvudet:

*vad är det för orsak som gör att ägaren inte kan ta hand om sin häst själv? (du behöver inte svara exakt men är det något som du tycker är logiskt? om du hamnade i samma situation skulle du också lämna din häst i någon annans vård då?)
ELLER: utnyttjar hon dig?

*är detta tidsbestämt?

*gör hon extra saker för dig när hon ändå är i stallet de 1-2 ggrna/varannan vecka?

Jag vet ju som sagt inte orsaken men det låter för mig som att någon kommer billigt och lindrigt undan, allt kostar i dagens samhälle. Visst kan man hjälpa en kompis men skulle jag få sådan hjälp och inte hade möjlighet att betala eller hjälpa tillbaka av olika skäl skulle jag ändå hjälpa denne på andra sätt...det kanske hon gör dock?`

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 062
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 809
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar