Ta av jackan uppe på hästryggen, ogillande ponny.

A

Andante

Vår 5-åring är rädd eller har fått fel signaler när dottern tar av sin jacka uppsutten. Han drar in rumpan och steppar på stället(iofs framgång för innan rusade han iväg några meter)
Dottern sitter helt lugn och tar det lugnt när hon gör det och hon håller på att göra detta mer och mer för att få honom att komma över det. Funderat på om det är fel att berömma honom när man tagit av jackan för han har ju inte stått helt lugn. Han kanske tror att han ska göra så? Han är duktig och väluppfostrad i övrigt, kan iofs dra in rumpan liite när man drar av täcken, dock ej vid påläggning. Någon som har något övrigt tips än att ta av, ta på, lägga jackan över halsen och rumpan omväxlande.

Sv: Ta av jackan uppe på hästryggen, ogillande ponny.

Varför ska man ta av sig jackan när man sitter på hästen?
Har alltid fått lära mig att man inte gör det av säkerhetsskäl. Just för att både många hästar reagerar på det och att man som ryttare kommer att någon gång sitta med armarna låsta av jackan och skaderisken vid eventuell avfallning då blir större.

Enkelt: Ta helt enkelt inte av dig jackan på hästen. Onödigt.

håller med de andra! jag har alltid fått lärt mig att man inte ska ta av sig jackan uppe på hästryggen. det är väl inte så svårt o hoppa av och ta av sig jackan, eller ta av den innan man sitter upp.

Som sagt var - ni har ett alternativ utöver att hon hoppar av - att du håller i.
Det behöver ju inte vara bus den dag hästen drar när man har armarna fast i en jacka - plastpåse, tutande bil - vad som helst.

Det här är så basic saker som man på ridskolor fick lära sig förr - nu verkar det viktigare att kunna TR.

träna med att vifta med jackor och annat prassel från marken. Börja mjukt och öka på vartefter hästen håller sig lugn. När hästen stressar upp sig, så backa tillbaka ett steg i avanceringen till ett läge han accepterar.

att hästen inte flyger i taket för plastpåsar eller tutande bilar borde också vara rätt basic...

Ja för dig - men hur många hästar i detta avlånga land som rids av barn står still om dom får en plastpåse i fejan.
Mina djur brukar bli lobotomerade - jag är ganska lugn själv men nog har jag som ung gjort luftvurpor pga att hästen blivit rädd eller fått ett fnattryck. Att då sitta m armarna fast i en jacka...nä icke.

Konstiga svar du fick på din fråga... frågan var väl knappast om du skulle låta dig dotter ta av sig jackan? Jag antar att du redan sen innan tagit ställning till risktagandet osv. Jag tillhör nog dom som tar av mig jackan på hästen, även fast det var längesedan jag red nu..

Till din fråga. Det kvittar ju om det så är en jacka eller plastpåse eller liknande som rör sig ovanför hästen, hästen tycker ju uppenbart att det är obehagligt. Träna mkt från marken med att få hästen trygg i att ha prasslande saker, jackor och dyl. över hela kroppen, även "flaxande" över ryggen. Sen kan man fortsätta med det uppsuttet när hästen är helt överens med övningarna från marken. Så hade iallafall jag jobbat med problemet.

För mig är det inget alternativ att du ska behöva hålla i hästen som nån annan skrev, en häst ska kunna stå stilla även om det krävs tålamod och träning.

Sen till berömmet.... gör hästen ett framsteg så ska den berömmas. Oavsett om det är att den står helt stilla eller om den kanske bara är lite mindre rädd än dagen innan. Men det är ju bara framsteg som ska berömmas för att träningen ska vara konsekvent för hästen.

Hoppas du har fått lite hjälp av tråden iallafall..

// Emelie

Jag skulle nog tränat bort rädslan även om många här anser att man ska undvika ta av jackan på hästen.

Ta inte av jackan på hästen helt enkelt! Det är en helt onödig säkerhetsrisk, det tar inte mycket längre tid att sitta av och ta av den.

Dock kan det vara värt att träna, som många redan har sagt. Det är en lika onödig säkerhetsrisk att inte vänja hästen vid plastpåsar etc. Och om den till och med reagerar när du tar av täcket så är det nog en bra idé att jobba lite på det...:)

Det är ju just det. Varför tar inte vuxna tag i problemet och tränar ponnyerna till att bli mer säkra? Föräldrar borde vara mer rädda om sina barn, istället för att bara se till att ungen vinner rosetter.
Elakt uttryckt, men hästmänniskor idag lägger krutet på fel ställen. Det finns några enkla grundmoment som varje häst/ponny bör klara av, för att vara på basic-nivå säkerhetsmässigt.

Tack för ditt svar.
Vi jobbar vidare med fladdrande saker över ryggen för det handlade som sagt inte om att hoppa av och ta av jackan, det gör hon oftast. Det var mer hur vi kan göra honom trygg och inte vara rädd för momentet. Vi har även använt en handuk runt halsen som vi låtsats vara jacka:)

Lina_Olsson skrev:
Det är ju just det. Varför tar inte vuxna tag i problemet och tränar ponnyerna till att bli mer säkra? Föräldrar borde vara mer rädda om sina barn, istället för att bara se till att ungen vinner rosetter.
Elakt uttryckt, men hästmänniskor idag lägger krutet på fel ställen. Det finns några enkla grundmoment som varje häst/ponny bör klara av, för att vara på basic-nivå säkerhetsmässigt.

Håller med, man ska ju inte undvika problemen utan lösa dem

Jag vet inte om du riktat svaret direkt till mej. Jag får väl då bara svara att jag inte är en sådan "ponnymamma" som du beskriver och det är just basic vi jobbar med som du kanske missförstod. Ponnyn vi har en en 5-årig Welsh Cob och dottern 16 år. Ianto är jätteduktig på alla sätt men såklart vill vi att han ska vara trygg i alla situationer och därför frågade jag om vårt träningssätt var rätt.
I övrigt förstår jag dina tankar.

Då får hon väl låta bli att ta av sej jackan när hon sitter på honom. Om hon tvunget måste ta av sej den så får hon väl sitta av. Inte svårare än så ! :D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 681
Senast: Milosari
·
  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
27 403
Senast: Niyama
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 809
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar