T7 Arbetstempo tölt?

Geysir

Trådstartare
letar och letar, men hittar inte vad arbetstempo innebär... hittade en sida förut där en domare beskrev arbetstempo som något rätt så himla samlat men nu när jag googlar hittar jag typ filmer på vrooooooooom-tölt med rollinslag... och när jag ändå visar hur korkad jag är; kan man skritta in på tävlingsbanan och vänta med "arbetstempo tölt" till speakern säger att momentet börjar? tänkte försöka tända herr G lite lixom...

Sv: T7 Arbetstempo tölt?

Arbetstempo tölt är långsamt, stabilt och samlat tempo i tölt - inte skritt.
Tänk att hästen skall med bakbenen, inte springa.
Bedömningen av momentet börjar då speakern säger "varsågod och rid/ varsågod och visa arbetstempo tölt" (alltså inte direkt då du kommer in på banan). Du får komma in på banan i vilken gångart och vilket tempo du vill.
Lycka till!

/Malin

tack snälla, då ska vi (försöka) sätta arbetstempot... någesånär iaf :banana:

När jag fick förklarat för mig i början att arbetstempot var långsamt och stabilt så låste jag mig lite vid det, det blev istället för långsamt och energifattigt. Det hjälpte mig att tänka att det ska vara samlat med energi.
Eftersom du rider T7 så antar jag att du får rida i grupp? Var uppmärksam på vilken fart de andra har och försök hitta ett tempo som är ett mellanting eller ungefär samma som de andra.

Här har du ett exempel på riktigt bra arbetstölt, det visas fram till ca 1.55 minuter in. Efter det så kommer tempoväxlingar och ökat!
http://www.youtube.com/watch?v=jO3RH9QKCy8&feature=related

Arbetstölt är svårt och det tog mig många tävlingar (både som spekulant och som ryttare) att komma på vad som är ett bra tempo. Lycka till på tävlingen och hoppas att jag var till någon hjälp :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675
Islandshäst Det börjar bli dags för att töltsätta unghästen. Eftersom jag aldrig gjort det förut ska jag självklart ta hjälp. När jag köpte henne...
Svar
1
· Visningar
1 211
Senast: Silkisif
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 298
Senast: Lella
·
Z
Islandshäst Nu är jag säkert dum och provocerande.. men hittade faktiskt ingen gammal tråd i detta ämnet, inte vad jag kunde se ett antal sidor...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 336
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar