Sytråden del 4

Några av mina skatter ligger på klippbordet(köksbordet) kör nog klipprace imorgon medan resten av familjen sover.

Yllet vill bli en klänning med påsydda fickor och hälla att hänga jobbnycklarna i på dagarna.

Bomull med skepp vill bli gardiner i vardagsrummet.

Julduken ska strykas och fållas,
Resten blir nog en Vanja tröja.

Acne tyget blir en omlott tröja och mössor av resterna.

Trikån blir enkla vardagstoppar.
 

Bifogade filer

  • IMG_4970.webp
    IMG_4970.webp
    134,4 KB · Visningar: 63
Fråga, de här muddarna är inte de lättaste att hitta så jag kan byta ut dem, går det på något vis att få till dem ändå? Sätta i resår inuti dem kanske?
Muddarna passar ju liksom med trycket på jackan så jag vill inte byta ut den till något annat men de är ju så grymt uttänjda.Visa bifogad fil 154804
Jag hade bytt dom mot nya, men inte svarta för tröjan ser lite urtvättad ut och det kommer nog synas stor skillnad mot ny svart mudd. Vill man inte ha enfärgad mudd finns det färdiga muddband som är flerfärgade, likt dessa i länken https://www.symaskinsexperten.se/Ty...eID=139284&typeid=1&page=0&orderby=1&ifpage=1
 
Tog fan en halvtimme minst bara att få dit knapparna.
IMG20241012193416.webp

Blev lite wobbly, för jag var ganska arg.
Några billiga tryckknappar, udda storlek och väldigt klena (Kinaskit :cautious: )

Men annars blev det rätt bra. Ska göra nåt tryck på så den blir lite roligare.
 
Hjälp. Min svärmor ska klä ut sig till Iprenmannen och har bett mig om hjälp att sy själva Iprentabletten. Problemet är att jag aldrig sytt utan mönster och har absolut ingen aning om hur jag ska gå till väga. Har ett vanligt lakan att tillgå så inget avancerat. Den kommer såklart inte bli lika fyllig eftersom vi inte har vaddering eller liknande. Har någon av er någon idé på hur jag skulle kunna göra?
 
Hjälp. Min svärmor ska klä ut sig till Iprenmannen och har bett mig om hjälp att sy själva Iprentabletten. Problemet är att jag aldrig sytt utan mönster och har absolut ingen aning om hur jag ska gå till väga. Har ett vanligt lakan att tillgå så inget avancerat. Den kommer såklart inte bli lika fyllig eftersom vi inte har vaddering eller liknande. Har någon av er någon idé på hur jag skulle kunna göra?
Det känns ju som att du kommer behöva stoppa upp med någon form av vaddering, ställning eller liknande.. En cirkel i lakan kommer ju bara falla längs sidorna.
Jag hade nog börjat med att mäta ut två stora cirklar, och sen klippa ut en rak remsa för att göra själva kanten/sidorna. Fyllning skulle kunna vara prydnadskuddar från typ ikea att stoppa in som sen kan användas till annat (alltså inte klippa sönder).
Skippa sömnads-tänket helt skulle också kunna vara en grej. Klipp bara ut cirklar i kartong (måla vitt vid behov) och trä lite snören att ha över axlarna, och eventuellt över höfterna också för att hålla allt på plats. Smidigt att kunna ta av sig också.
 
Sydde mina Palazzo pants i morse. Hela processen tog ca 2,5 timmar bara, från utklipp till fåll. Lätta att göra, lätta att bära. Sjukt bekväma! Kommer bli fler par. Men nästa par ska jag vara noggrann och pressa mellan varven, det gjorde jag inte nu och det syns :angel:
Sydde av två gamla gardiner från secondhand.
Bild kommer!
 
Min symaskin är på service.

Första stället som jag kollat upp noga på måndag morgon hade stängt på tisdagen när jag kom för att lämna maskinen och höll på att flytta.

Som tur var fanns det en annan som hade öppet på onsdag morgon så jag kunde åka dit och lämna in den. Men jag känner saknad. Har ju massor med projekt som jag vill sy. Nuuuu
 
Klippte ut delar till en zero waste topp. Upp och ner!! Vet inte hur jag tänkte, förmodligen inte alls. Så istället för zero waste blev det much waste.. Och det var ett fint tyg dessutom :arghh:
Suck.. Nu vet jag inte hur jag ska göra. Det kommer ju se toffligt ut med ett upp och nervänt bakstycke liksom. Får väl göra en liten väska eller nåt av det istället. Eller använda till foder i fickor eller nåt annat småttigt.

Shit, vad sur jag är nu! Var ju så taggad, både på tyg och mönster.
 
Fast när jag funderar lite kanske det går att lappa ihop ändå. Det kommer bli som en kil baktill och sömmar för ärmarna bak (men inte fram, de är klippta i ett stycke) och lite kajko med sömsmånen. Men det kan gå. Hmm.. Nöden är uppfinningarnas moder sägs det ju :D
Jag ska banne mig testa! Det får bli lite lappat och lagat på bakstycket helt enkelt.
 
Klippte ut delar till en zero waste topp. Upp och ner!! Vet inte hur jag tänkte, förmodligen inte alls. Så istället för zero waste blev det much waste.. Och det var ett fint tyg dessutom :arghh:
Suck.. Nu vet jag inte hur jag ska göra. Det kommer ju se toffligt ut med ett upp och nervänt bakstycke liksom. Får väl göra en liten väska eller nåt av det istället. Eller använda till foder i fickor eller nåt annat småttigt.

Shit, vad sur jag är nu! Var ju så taggad, både på tyg och mönster.
Osäker hur mönstret ser ut, men går det att typ klippa av ärmar, vända tyget åt rätt håll och sen sy på ärmarna?
 
Klippte ut delar till en zero waste topp. Upp och ner!! Vet inte hur jag tänkte, förmodligen inte alls. Så istället för zero waste blev det much waste.. Och det var ett fint tyg dessutom :arghh:
Suck.. Nu vet jag inte hur jag ska göra. Det kommer ju se toffligt ut med ett upp och nervänt bakstycke liksom. Får väl göra en liten väska eller nåt av det istället. Eller använda till foder i fickor eller nåt annat småttigt.

Shit, vad sur jag är nu! Var ju så taggad, både på tyg och mönster.
När jag sydde jultröjor förra året blev 2 av 4 upp och ned 🙈 Tappade tydligen tankeförmågan totalt.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 157
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 235
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 015
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 540
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp