Jag fortsätter med enhörningstemat... (Ursäkta den kassa bilden, men det var svårt att fota sig själv utan att mosa/förvrida stackars )
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Går sömmen upp eller är det tyget som fransar sig?Jag behöver nya byxor. Har ett enkelt och bra mönster som är lätt att ändra vid behov.
MEN alla mina byxor spricker i grenen Syr dubbla rader, men de spricker ändå. Har jag missat något viktigt i mönsteranpassningen? De sitter som sagt snyggt och bekvämt.
Sömmen går upp. Nån gång har det varit tyget som går sönder, men oftast är det sömmenGår sömmen upp eller är det tyget som fransar sig?
Vad använder du för tråd?Sömmen går upp. Nån gång har det varit tyget som går sönder, men oftast är det sömmen
Vad använder du för tråd?
Ja men är det bomull eller nylon? Jag antar att tråden går av och det är därför sömmen går upp? Du behöver kanske starkare eller kraftigare tråd, helst polyester.Gutermann. Den håller till allt annat men just byxgrenar går inte
Det är polyester. Tänkte inte på att de har flera olika det är konstigt att det bara är just grenen på byxor, ingenting annatJa men är det bomull eller nylon? Jag antar att tråden går av och det är därför sömmen går upp? Du behöver kanske starkare eller kraftigare tråd, helst polyester.
Så konstigt är det väll inte, det är ju den mest ansträngda platsen på plagget.Det är polyester. Tänkte inte på att de har flera olika det är konstigt att det bara är just grenen på byxor, ingenting annat
Tänkte mest att det är konstigt att det inte är andra sömmar som går sönder, inte bara på byxor utan generellt.Så konstigt är det väll inte, det är ju den mest ansträngda platsen på plagget.
Jag hade nog provat att försöka få mer vidd i grenen, förmodligen är det för trångt (även om det känns bra) och när det blir påfrestningar går tråden sönder. Tex som om man fållar en halslinning I trikå med raksöm, så spricker ju sömnen för det inte stretchar.Tänkte mest att det är konstigt att det inte är andra sömmar som går sönder, inte bara på byxor utan generellt.
Men det finns inte mycket att göra då alltså?
I så fall ger jag upp att sy byxor..
Jag hade nog provat att försöka få mer vidd i grenen, förmodligen är det för trångt (även om det känns bra) och när det blir påfrestningar går tråden sönder. Tex som om man fållar en halslinning I trikå med raksöm, så spricker ju sömnen för det inte stretchar.
Prova med bara några mm på varje del.Hmm.. är det inte risk att det blir lite hanging crotch då? Vill ju inte ha en massa extra tyg så det inte ser snyggt ut
Prova med bara några mm på varje del.
Kan ha missat om någon redan föreslagit detta - Går det att sy någon typ av ”gusset” (vad det nu är på svenska)? Men någon typ av kil, så det inte är på ett ställe som all press kommer utan den då blir fördelad på typ 2-3 sömmar istället.Fast jag tror inte mm räcker ärligt talat. Byxor jag har lagat har jag lagt ut nån mm och de har spruckit igen ändå.
Nu när jag tänker på det är de enda byxorna som hållt de som jag inte pressat. Hmmm
Det går säkert, men hur snyggt är det?Kan ha missat om någon redan föreslagit detta - Går det att sy någon typ av ”gusset” (vad det nu är på svenska)? Men någon typ av kil, så det inte är på ett ställe som all press kommer utan den då blir fördelad på typ 2-3 sömmar istället.
Beror nog på mönstret i övrigt, men det är ju vanligt att det är på tex träningstights och det tycker jag brukar se bra ut.Det går säkert, men hur snyggt är det?
Beror nog på mönstret i övrigt, men det är ju vanligt att det är på tex träningstights och det tycker jag brukar se bra ut.
Jag hade ändå testat lägga ut mönstret lite. Lägger du till 7 mm på varje del (både vid gren och ben) så får du ju totalt 2.8 cm mer tyg fördelat i grenen. Det kan göra ganska stor skillnadJo, de kan ju se ut lite hur som helst. Jag tänker dock på helt vanliga byxor, i vävt tyg.