Sysselsättning av hästar!

E

EQL

Min ponny har boxvila i 10 dagar nu och hon är så uttråkad!
Någon som har nåt tips på hur man kan sysselsätta dom lite i boxen?
Till exempel sånna där hundbollar!
 
Sv: Sysselsättning av hästar!

jag köpte en fender, gjorde hål och stoppade i godis:D
 
Sv: Sysselsättning av hästar!

Om hästen står på halm (vilket i sig är tidsfördrivande för hästen att pilla i), sprid ut mat (pellets eller nåt) i halmen så den får gå och leta efter det i halmen :)
 
Sv: Sysselsättning av hästar!

Hon står inte på halm...

Men om hästen har spån och man har en sån boll som det komemr ut godis ut, får den inte i sig massa spån då och den ska äta godisen? Fast inte mer än när den äter höet ioförsig :p
 
Sv: Sysselsättning av hästar!

Måste den stå i boxvila inne? Jag brukar bygga en provisorisk hage ute i samma storlek som boxen. Frisk luft och stimulans för hjärnan brukar främja tillfrisknandet. Boxvila bukar oftast vara för att de inte ska springa en massa men många hästar blir ju stressade av att bli lämnade inne själva och då tycker jag det är bättre ute där de kan se sina kompisar i alla fall.:idea:
 
Sv: Sysselsättning av hästar!

knippen med spätt granris fastknutna lite här och var brukar de flesta hästar gilla. kanske nån liten sällskapskanin, eller dylikt, om det skulle finnas nån som är villig att låta sitt lilla burdjur bli uppstallad en tid
 
Sv: Sysselsättning av hästar!

Granris o grenar av alla de slag, hink med vatten + äppel o morötter + att jag brukar göra små labyrinthagar ute på nya ställen varje dag så att det lixom händer lite ;)
Självklart tycker jag att de har halm o tugga på hela tiden oxå.
Om det är en lekfull häst så kan man hänga upp borstar o dyl i boxen.
Om du ger pelleterat kraftfoder så kan du ge det i halmhögen så tar det lite längre tid att pilla i sig.
Om du inte får ha hästen utomhus så fråga om du får låna någon annas box några timmar om dagen, det brukar bli lite omväxling för de.
Sen glömmer du väl inte att pyssla extra mycket under tiden :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
408
Senast: Elo
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
782
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 173
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp