Syskonvagn eller ej?

Pilo

Trådstartare
Hej alla kloka bukeföräldrar mfl.

24/2 kommer om allt går som det ska ett efterlängtat syskon till vår kille på två och familjen blir större :heart

Men, köpa eller inte köpa syskonvagn är frågan. Vår Gabriel kommer vara lite över två och ett halvt då och han vill ofta nu under promenad bli upplyft då och då.
Då kommer det att vara snö/snöslask och mycket kläder som gör det jobbigt att gå.

Men vår bil har litet bagageutrymme, v50, och vi reser ofta till mor/farföräldrar.
Vi bor i mindre stad så det är inte så långa avstånd, men ändå för långt för honom att gå helt till affären. Det är bil isåfall, det tar ca 40 min med vagn till fsk så det är bil iaf.

Så det är för alla ev promenader för vila/utflykt/handla och om man har den senare när båda är större.
Är det värt det?

Vi har en B#o med liggdel och en E#ljunga intro.

Vi valde att låta bli syskonvagn. Min äldsta var 2.5 när bebis kom, förvisso sommartid. Jag gjorde klart för maken att visst, köp du en syskonvagn om du vill men nåde dig om du säljer emmaljungan. Jag gjorde helt enkelt så att jag köpte en ståbräda till vagnen. Packade ner bärsele till båda barnen under vagnen ifall att men det var bara bebisen som använde ibland. Ståbräda är enkelt att klicka loss när den inte behövs så vill man gå vagnpromenad med bebis när äldsta är på fsk är det bara att ta loss så slipper man att den är i vägen. Jag är väldigt nöjd med valet.

Det är rätt exakt 3 år mellan våra ungar och vi köpte syskonvagn. Den var välanvänd då jag gärna gick långa promenader när jag var hemma och båda barnen följde med :) Tror inte en ståbräda hade funkat lika bra för oss som går mest grusvägar och storasyster gillade att sitta och vila i vagnen.

Det beror helt på hur långt ni brukar/vill gå, om du kan bära i bärsele, hur barnen är och hur lång tid ni har på er. Ibland måste ju tider passas. Jag har 22 månader mellan mina. Första 18 månaderna hade vi klarat oss ganska bra med enkelvagn även om jag hade en tvillingvagn då med så gick äldsta barnet till allra största delen men när de skulle börja på förskolan (då hade jag sålt tvillingvagnen för den behövdes ju inte :o) och det tidigt på morgonen så blev det tvillingvagn för hela slanten så jag köpte en smidig tvillingsulky och gud vad jag älskade den! Första barnet har annars gått själv sedan han var ett men att få ett trött drygt tre år gammalt barn att gå i ur och skur till förskolan tidigt på morgonen är som upplagt för problem. Så mycket smidigare att kunna sätta barnen i vagnen och de vaknar till i lugn och ro på promenaden. Jag hade ingen bil då så skulle vi någonstans så var det gå eller cykla som gällde. Ståbräda fungerade inte alls för oss. Jag hade en men när äldsta barnet behövde vila så var det sitta eller ligga han ville och behövde göra. Att stå orkade han inte då. Jag gick mycket då och även om jag alltid uppmuntrat mina barn att gå själva så är det så mycket trevligare för alla om de kan vila en stund när de behöver det.

24/2 kommer om allt går som det ska ett efterlängtat syskon till vår kille på två och familjen blir större :heart

Men, köpa eller inte köpa syskonvagn är frågan. Vår Gabriel kommer vara lite över två och ett halvt då och han vill ofta nu under promenad bli upplyft då och då.
Då kommer det att vara snö/snöslask och mycket kläder som gör det jobbigt att gå.

Men vår bil har litet bagageutrymme, v50, och vi reser ofta till mor/farföräldrar.
Vi bor i mindre stad så det är inte så långa avstånd, men ändå för långt för honom att gå helt till affären. Det är bil isåfall, det tar ca 40 min med vagn till fsk så det är bil iaf.

Så det är för alla ev promenader för vila/utflykt/handla och om man har den senare när båda är större.
Är det värt det?

Du får skriva både Brio och Emmaljunga men inte länka till webshop ;)

Jag hade 2 år mellan mina äldsta (och sen 17 månader till trean)
Vi valde bort syskonvagn, för oss funkade det utmärkt med ståbräda. Äldsta dottern ville ändå helst gå - det hände dock att jag hade sele på henne, kopplad till ett flexikoppel... :p

Har bara 10 mån mellan mina så det blev syskonvagn utan tvekan men m 2-3 år imellan hade jag nog övervägt andra lösningar. Syskonvagn är INTE smidigt att ratta runt i affärer av mindre modell och tar stor plats i bilen.

Vi har två och ett halvt år mellan våra och köpte syskonvagn som användes mycket! Om det större barnet fortfarande åker vagn hade jag absolut rekommenderat det! Köp beg o sälj sen så är det dessutom inga jättesummor! Och behåll enkelvagnen oxå - praktiskt när bara lilla åker!
Lycka till!

Vi har 2 år och 9 månader mellan våra men valde efter 2 månader med tvåan att köpa syskonvagn. Vår etta gillade att gå, men vi vuxna gillade att gå ännu mer, så för att komma ut på längre promenader så var syskonvagnen guld värd. Vi bor i en småstad så vi kunde gå överallt och båda barnen har sovit väldigt gott i vagn.
Vi använde vår hur mycket som helst, som Tinywiny skriver så till förskolan på morgnarna så har den varit fantastisk även om det inte verkar vara aktuellt att använda den till just det i ert fall :-) Vi använde den dagligen under hela föräldraledigheten med tvåan, så ettan var 4,5 när vi slutade använda den - då gick han såklart mest, men det var guld att han kunde hoppa upp när det blev för långt.
Vi hade även en ståbräda till enkelvagnen som användes vid kortare turer, men det var mycket tyngre och sämre för oss vuxna rent ergonomiskt.

Vi hade en Baby Jogger City Elite dubbel - den är väldigt smidig och lättkörd men ganska stor, så jag hade tittat på en Baby Jogger City Mini/City Mini GT dubbel om jag vore du (och ettan inte är väldigt lång redan?), den tror jag ryms gott och väl i en V50.

Ja, det största problemet är nog mest bilen och vår hall tyvärr. Att ha en vagn som inte tar upp hela huset. För Gabriel är inte det barnet som jag lätt orkar stå på ståbräda eller gå. Just som en del sagt.. Jag vill kunna gå längre och komma iväg.

Tack för vagntipsen.

Gillar verkligen Emmaljunga DV. Men den var så stor i huset och bilen.

Eller om vi måste köpa ny bil... :banghead:
Vad har ni för bil med flera barn?

Ja, det största problemet är nog mest bilen och vår hall tyvärr. Att ha en vagn som inte tar upp hela huset. För Gabriel är inte det barnet som jag lätt orkar stå på ståbräda eller gå. Just som en del sagt.. Jag vill kunna gå längre och komma iväg.

Tack för vagntipsen.

Gillar verkligen Emmaljunga DV. Men den var så stor i huset och bilen.

Eller om vi måste köpa ny bil... :banghead:
Vad har ni för bil med flera barn?
Det finns ju numera ståbrädor med en liten pall på också om det kan vara alternativ.

Vi har subaru legacy och den är tight alltså. Vagnen går in ganska precis om man ställer den på bredden. Nu har vi även schäfer så vagn är inte att tänka på om hunden ska med. Bebis får sitta i manduca och stora tjejen får gå, vilket hon är van vid, när vi är iväg och oftast blir det så hemma också. Idag är ju barnen 1 och 3.5. Ska vi iväg till förskolan eller så cyklar jag och har en cykelvagn. Croozer. Den går även att göra om till joggingvagn och stroller till promenader men ett helt projekt att rätta runt i en affär så även då blir det sele för bebis och den stora får gå.

Ståbräda med pall känns lite klent om barnet är trött?
Vi hade v 70 när vi hade 2 barn- vid 3 blev det VW Sharan.
Bugaboo Donkey är svindyr men smidig och folk verkar mkt nöjda med den. Grannarna hade sådan i v 50 o det funkade.

Är det värt det?

Har 22 mån mellan våra och köpte en Brio tvillingvagn med en liggdel till i god tid innan bebisen föddes. När bebisen var ca 1 månad användes den första gången. Nu är bebisen ca 5 månader och den har inte använts mer... Vi bor på landet, går skogspromenader på ca 2 km med bebisen i vanliga liggvagnen, storasyster går själv.åker bil till dagis då det är över en mil dit. När vi varit på semester nu i sommar har vi haft en paraplyvagn med oss till storasyster. Får väl se till vintern om den blir mer använd när det blir snö, men tveksam då jag inte tror jag kommer orka släpa runt den i skogen då...

Det är knappt två och ett halvt mellan våra tjejer och vi skippade syskonvagn. Den lilla ville bli buren i sjal/sele första halvåret så då behövde man inte fundera, ville den stora åka vagn så fick hon det. Numera vill hon oftast gå själv, alternativt stå på ståbrädan.
Vi hade en begagnad sulky som vi ställe hos mormor och morfar så vi ibland kan ha två vagnar, men den används sällan.

När vi går ut här hemma är det ju för att leka, leta, undersöka, klappa djur osv, så då kutar den stora omkring själv.

Heta tipset är alltså sele/sjal till nykomlingen. Var sjukt nöjd när jag lallade runt på Ica med full kundvagn och ungen i sjal, när andra ställde sina babyskydd i kundvagnen och sen fick ner två liter mjölk i vagnen, med lite tur :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 639
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 833
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 841
Senast: ako
·
Småbarn Hej! Nu behöver jag er hjälp i valet av syskonvagn. Barn nummer två kommer i maj och det kommer skilja drygt ett år mellan barnen. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 610
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka